تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

تفاوت هاب، سوئیچ و روتر چیست؟

تفاوت هاب، سوئیچ و روتر 

اگر در حوزه شبکه های کامپیوتری فعالیت می کنید، مطمئنا نام ابزارهایی مانند هاب (Hub)، سوئیچ (Switch) و روتر (Router) به گوشتان خورده است. اگر چه این ابزارها در ظاهر بسیار شبیه به هم هستند، اما کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه به بیان ویژگی ها و تفاوت هاب، سوئیچ و روتر می پردازیم. با ما همراه باشید.

تفاوت هاب، سوئیچ و روتر: هاب (Hub)

هاب (Hub)

وظیفه هاب اتصال چند کامپیوتر در شبکه محلی (LAN) می باشد. کلیه اطلاعات ارسال شده به هاب، بین همه پورت ها و تمامی دستگاه های متصل به شبکه به اشتراک گذاشته می شوند.

هاب ها قادر به شناسایی رایانه های متفاوت نیستند، به همین دلیل اطلاعات را از یک پورت دریافت کرده و به پورت های دیگر ارسال می کنند. برای هاب ها فرقی نمی کند که اطلاعات برای کدام کامپیوتر فرستاده شده است.

به عنوان مثال اگر شما پنج کامپیوتر در شبکه خود داشته باشید و بخواهید اطلاعات را فقط به یکی از سیستم ها ارسال کنید، چهار کامپیوتر دیگر نیز این اطلاعات را دریافت خواهند کرد.

کاربرد هاب چیست؟

این دستگاه اکثر شرایط کاربردی ندارد، چون تمام داده ها را به کلیه دستگاه های موجود در شبکه ارسال می کند، بنابراین علاوه بر این که می تواند امنیت داده ها را دچار مشکل کند، پهنای باند شبکه را نیز اشغال می نماید.

با وجود این که هاب می تواند مشکلات امنیتی زیادی را به وجود آورد، اما برای کاربرانی که می خواهند مدیریت کاملی روی شبکه خود داشته باشند و بدانند چه کسی بیشترین استفاده را از حجم اینترنتی آن ها دارد، هاب می تواند گزینه ایده آلی باشد.

با توجه به این که سوئیچ ها به عنوان جایگزین هاب ها مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا دیگر نمی توانید هاب را در جایی پیدا کنید. این دستگاه ها اکثرا با دستگاه های دیگر ترکیب شده اند.

تفاوت هاب، سوئیچ و روتر: سوئیچ (Switch)

Switch

سوئیچ ها وظیفه اتصال بین چندین کامپیوتر به یکدیگر را با استفاده از ارتباط LAN بر عهده دارند. پس از ارسال اولین بسته، سوئیچ جدولی را تشکیل می دهد که ابزارهای متصل به شبکه را با بهره گیری از جدول مک آدرس به یکدیگر متصل می نماید.

سوئیچ بر عکس هاب، می تواند تفاوت بین رایانه ها را تشخیص دهد، این دستگاه ها می توانند با استفاده از مک آدرس کامپیوترها و سایر تجهیزات متصل به شبکه، مشخص کنند که هر یک از ابزارها به چه پورتی متصل شده اند.

هم چنین بخوانید: سوئیچ های سیسکو (Cisco switches)

کاربرد سوئیچ چیست؟

سوئیچ وظیفه ایجاد یک شبکه محلی را بر عهده دارد. در گذشته هاب ها به دلیل قیمت ارزان برای ایجاد این شبکه توصیه می شدند، اما سوئیچ ها از جهات زیادی نسبت به هاب ها برتری دارند. از مزایای سوئیچ ها نسبت به هاب ها می توان به کاهش ترافیک شبکه، اشغال پهنای باند کمتر و ارسال داده ها تنها به مقصد مورد نظر اشاره نمود.

شما می توانید با استفاده از سوئیچ ها، تعداد پورت های پشتیبانی شده در روتر را نیز افزایش دهید. به عنوان مثال با استفاده از یک سوئیچ 5 تایی و اتصال آن به یک روتر 4 پورته، می توان هشت رایانه را به روتر متصل کرد.

سوئیچ ها به دو دسته مدیریتی و غیر مدیریتی تقسیم می شوند. استفاده از سوئیچ های غیر مدیریتی رواج بیشتری دارد، چرا که استفاده از آن ها آسان است و شما می توانید بدون انجام هیچ گونه تنظیماتی، آن ها را متصل کرده و استفاده کنید. سوئیچ های مدیریتی امکان مدیریت ترافیک و اولویت بندی آن ها را فراهم می کنند.

شما می توانید با مطالعه مقاله “تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی” تفاوت این دو نوع سوئیچ را بهتر درک کنید. 

تفاوت هاب، سوئیچ و روتر: روتر (Router)

Router

روتر مانند یک کامپیوتر کوچک وظیفه انتقال و مسیردهی ترافیک شبکه را بر عهده دارد. در واقع این دستگاه می تواند حداقل دو شبکه را به یکدیگر متصل کند. این دو شبکه می تواند دو شبکه LAN، دو شبکه WAN و یا یک LAN  و شبکه اینترنت (ISP) مربوط به آن باشد.

هم چنین بخوانید: روترهای سیسکو چه ویژگی هایی دارند؟

روترها می توانند با بهره گیری از پروتکل های مختلف، بهترین مسیر به منظور ارسال داده و تعامل با یکدیگر را محاسبه کنند.

از نظر فنی، روتر فقط وظیفه جابه‌جایی بسته ها بین دو شبکه متفاوت را بر عهده دارد، اما روترهای امروزی قادر به انجام کارهای دیگری نیز هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • هر روتر دارای 4 تا 8 پورت LAN می باشد تا بتواند یک شبکه محلی ایجاد کرده و اطلاعات را در آن به اشتراک بگذارد.
  • هر روتر دارای یک سیستم NAT یا Network Address Translator بوده و می تواند یک مجموعه IP برای داخل شبکه و یک مجموعه برای خارج شبکه به سرویس دهنده کاربر یا شبکه جهانی اختصاص دهد.  
  • هر روتر از یک DHCP یا Dynamic Host Configuration Protocol بهره می برد که می تواند به هر دستگاه در شبکه محلی یک آی پی اختصاص دهد.
  • یک فایروال در هر روتر وجود دارد که از شبکه محلی در برابر حملات خارجی محافظت می کند.
  • روترها دارای یک پورت «WAN» هستند که می توان با اتصال ان به یک مودم، سرویس اینترنت ارائه شده توسط سریس دهنده کاربر را دریافت نمود.
  • امکان اشتراک گذاری بی سیم یا وایرلس نیز در روترها وجود دارد تا  نیازی به کابل برای اتصال به دستگاه نباشد.

تفاوت هاب، سوئیچ و روتر

  • هاب ها و سوئیچ ها به منظور اتصال کامپیوترها به یکدیگر و ایجاد یک شبکه LAN مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سوئیچ ها بر خلاف هاب ها قادر به تشخیص تفاوت های دستگاه ها بوده و می دانند که هر یک از اطلاعات به کدام سیستم فرستاده شده است.
  • روترها وظیفه جابه‌جایی داده ها در بین شبکه های مختلف را بر عهده دارند. اختصاص آی پی به سیستم های موجود در شبکه از سایر وظایف روتر می باشد که به عنوان یک سوئیچ عمل می کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تفاوت هاب، سوئیچ و روتر بپردازیم، چنان چه پیشنهاد و انتقادی دارید، با ما در میان بگذارید. برای خرید هر یک از این دستگاه ها نیز می توانید از بخش های سوئیچ، هاب و روترسایت دوبرکا نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ راهنمایی، با شماره تلفن های 09195738079 – 77459713-021 – 77497509-021 در تماس باشید. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا