تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

روترهای سیسکو چه ویژگی هایی دارند؟

معرفی روترهای سیسکو

کمپانی سیسکو یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان سوئیچ شبکه و روتر می باشد که راهکار های تخصصی در پیاده سازی زیر ساخت مراکز داده را ارائه می نماید به طوری توانسته است در دنیای تجهیزات اکتیو شبکه پیشرو باشد و حرف اول را بزند.

 ویژگی های روترهای سیسکو

  • کلیه روترهای سیسکو از سیستم عامل انحصاری سیسکو به نام Internetwork Operating System که به اختصار IOS نامیده می شود، استفاده می کنند.
  • روترهای سیسکو عمدتا در لایه سوم شبکه به فعالیت می پردازند، البته برخی از آن ها می توانند در لایه دوم شبکه نیز کار کنند.
  • برای این که روترهای سیسکو بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند، تنظیم و کانفیگ آن ها باید توسط کارشناس تجهیزات سیسکو و متناسب با نیاز سازمان تنظیم و کانفیگ شوند.
  • روترهای سیسکو از پروتکل های مسیر یابی عمومی و اختصاصی کمپانی سیسکو به منظور ارسال داده ها و انتخاب مسیر بهینه استفاده می کنند.
  • یکی از ویزگی های مهم روترهای سیسکو امنیت بالای آن ها می باشد. این محصولات قادر به پشتیبانی از پروتکل های امنیتی زیادی مثل IPsec و VPN هستند.

هم چنین بخوانید: روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

روترهای تولید شده توسط سیسکو نیز همانند سوئیچ های سیسکو دارای تنوع زیادی هستند و هر کدام کاربرد خاصی دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

روترهای سری 1800 سیسکو

روترهای سری 1800 شرکت سیسکو به عنوان اولین گروه از روترهای سیسکو شناخته می شوند. از ویژگی های بارز این سری از محصولات می توان به تولید حرارت و صدای بسیار کم آن ها اشاره کرد، از این رو دارای دوام بالایی هستند. یکی دیگر از ویژگی های مهم این روتر ها اندازه کوچک آن ها است، با این وجود از سرعت پردازش بسیار بالایی برخوردار هستند و سرعت مطلوبی در پردازش داده ها ارائه می دهند. روتر های سری 1800 دارای قابلیت رمز گذار به صورت سخت افزاری نیز هستند و سطح بالایی از امینت را برای کاربران فراهم می کنند.

روترهای سری 1800 سیسکو

روترهای سری 2800 سیسکو

روترهای سری 2800 یکی دیگر از گروه های روترهای سیسکو به شمار می روند و دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشند. لازم به ذکر است که این روتر ها دارای قیمت مناسبی هستند، از این رو انتخاب مناسبی برای شرکت های کوچک محسوب می شوند. از ویژگی های این سری از روتر ها می توان به قابلیت انتقال چندین دیتا به صورت همزمان و ایمن و پشتیبانی از ماژولار های مختلف WAN اشاره کرد. هم چنین در این سری از روترها، پورت های روتر متناسب با نیاز استفاده کننده بر روی آن قرار می گیرد.

روترهای 2800 سیسکو

روتر های سری 3800 سیسکو

یکی از ویژگی های مهم این سری از روترها، سرعت بسیار بالای آن ها در پردازش اطلاعات می باشد و سرعت پردازش آن ها در مقایسه با روتر های قبلی، بهتر است و پردازش در زمان کمتری انجام می گیرد. از ویژگی های این سری از روتر ها می توان به قابلیت افزایش تعداد پورت های آن ها تا 112 عدد و مدیریت آسان آن ها اشاره کرد. هم چنین این روتر ها دارای قابلیت پشتیبانی از Call Processing نیز هستند.

خرید روتر های سری 3800 سیسکو

 

روترهای سری 7600 سیسکو

از مهم ترین ویژگی های این روترها، پهنای باند بسیار بالای آن ها می باشد. ناگفته نماند که این پهنای باند، هوشمند نیز است. از قابلیت های مهم دیگر، پشتیبانی همزمان از 2 میلیون مسیر می باشد. از سایر قابلیت های روتر های سری 7600 می توان به قابلیت پشتیبانی از سیستم عامل iOS New Era، پردازش اطلاعات به صورت متمرکز و کابل کشی کامل شبکه این روتر ها اشاره کرد.

روترهای سری 7600 سیسکو

هم چنین بخوانید: سوئیچ های سیسکو (Cisco switches)

مدل های مختلف روترهای سیسکو از نظر قدرت پردازش

روترهای سیسکو را  می توان بر اساس قدرت پردازش، کارایی و قیمت آن ها، در دسته های زیر تقسیم بندی کرد:  

روترهای Branch

این دسته از روترهای سیسکو دارای قدرت پردازش پایین تری در مقایسه با سایر روتر های سیسکو می باشند و قیمت پایین تری نیز دارند. این روتر ها به منظور اتصال شعبه ها به دفتر اصلی و یا در سازمان های کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می گیرند. از روتر هایی که در این دسته قرار می گیرند، می توان به روتر های سری ۴۰۰۰ Series Integrated Services  و سری ۸۰۰ Series Integrated Servicesاشاره کرد.

روترهای Core

این دسته از روترها در هسته و ستون فقرات اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند. هم چنین در شرکت های مخابراتی و سازمان های بزرگ که شبکه آن ها به وسعت یک کشور می باشد، استفاده می شوند. قدرت پردازشی و کارایی این روتر ها بسیار بالا است و قادر به پردازش و مسیر یابی حجم بسیار زیادی از اطلاعات هستند، از این رو بسیار گران قیمت می باشند. روترهای سری CRS و  NCS سیسکو در این دسته قرار می گیرند.

روترهای Network Edge

این دسته از روترها از قابلیت ها و امکانات امنیتی زیادی بهره می برند و قادر به پشتیبانی از اکثر پروتکل های اینترنتی می باشند. این روتر ها عمدتا در نقطه مرزی سازمان ها (جایی که اطلاعات برای اولین بار وارد شبکه می شوند) استفاده می شوند. روترهای سری ASR 1000 Series Aggregation Services و سری Catalyst 6500 Series Switches در این دسته قرار می گیرند.

روترهای سیسکو به دو دسته Fixed و Modular نیز تقسیم می شوند. روتر های ارزان قیمت سیسکو در دسته Fixed قرار می گیرند و امکان افزودن سخت افزار اضافی به آن ها وجود ندارد. اما روتر های ماژولار دارای قابلیت اضافه کردن سخت افزار اضافی و افزایش قدرت پردازش هستند.

خرید روترهای سیسکو 

شرکت دوبرکا انواع روترهای سیسکو را با قیمت مناسب و کیفیت عالی به فروش می رساند. اگر قصد خرید دارید می توانید با کارشناسان فنی شرکت دوبرکا در تماس باشید و از سایت دوبرکا دیدن نمایید. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا