سرورهای فیزیکی

هر شرکت به چند سرور نیاز دارد و چرا؟

با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروزی ، بسیاری از شرکت ها اهمیت چندانی به خرید سرور نمی دهند و همین امر موجب به مشکل خوردن آن ها در بهره وری سازمان و شرکت آنان می شود. اما سوالی که ممکن است پیش بیاید ایت است که : هر شرکت به چند سرور نیاز دارد ؟  ما در این مقاله قصد داریم به پاسخ به این پرسش به پردازیم ، اما در مقدماتی ترین پاسخ باید گفت ، تعداد سرور مورد نیاز کسب و کار شما به کاربران شما بستگی دارد . اگر شما هم مدیر کسب و کاری هستید و میخواهید بدانید که شرکت شما به چند سرور جهت پردازش نیاز دارد ، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

آیا تعیین تعداد سرور مورد نیاز حائز اهمیت است

اگر تعداد سرور های کسب و کار شما زیاد باشد ، از نظر ظرفیت برای سرور ، دیگر نگران نخواهید بود . اما در کنار این مسئله باید هزینه ی بسیار بالایی را بپردازید . اما با یک دید باز می توان به این نتیجه رسید که پول و وقت و منابع را می شود فدای تضمین کسب و کارتان کرد.
اگر تعداد سرور ها کم باشد ، شما از نظر ظرفیت به مشکل خواهید خورد و سایتی با سرعت پایین خواهید داشت و همین امر موجب می شود کاربران سایت شما روز به روز کم تر شوند و شما به سودی نخواهید رسید.

پس در هر دوی این حالاتی که ذکر شد تاثیر مثبتی مشاهده نمی شود .

سرور چیست

تعریف سرور

برای اینکه بدانیم به چند سرور در کسب و کارمان نیاز داریم ، نیاز داریم تا با مفهوم سرور آشنا شویم. سرور یک کامپیوتر دائما روشن است که داده ها و یا دیتا ها را به کامپیوتر های دیگر موجود در شبکه می فرستند و می تواند منابع شبکه را به راحتی مدیریت نماید. پس در واقع سرور دستگاه ها را در شبکه به هم متصل می کند و اجازه ی اشتراک داده ها را میان آن ها قرار می دهد.

 

تعیین تعداد سرور مورد نیاز شرکت

حال که با مفهوم سرور آشنا شدید ، باید به بیان تعداد سرور مورد نیاز هر کسب و کار و عواملی که تعیین کننده ی این تعداد است ، آشنا شوید.

1- تعیین کاربری سرور

سرور ها انواع مختلفی دارند که برای کار های متفاوتی انتخاب می شود و مشخص کردن کاربرد آن ها در کسب و کارتان اهمیت بالایی دارد چرا که بسیاری از قطعات سخت افزاری آنان را می شود تعیین کرد . مثلا سخت اقزار سرور وب هاستینگ با سخت افزار مورد نیاز سرویس های دیتابیسی متفاوت است.
نوع کارهایی که سرور شما باید آن ها را مدیریت کند را همیشه مشخص کنید. برخی از این کارها ، وظایفی است که رم ها باید انجام دهند برخی مربوط به پردازنده و … است .

2-تعداد کاربران را تعیین کنید

تعداد کاربرانی که از سرویس های سرور و شرکت شما استفاده می کند بسیار حائز اهمیت است ، مخصوصا تعداد کاربرانی که به طور همزمان ممکن است وارد وب سایت شرکت شما شوند ، در این مواقع اگر کمبود سرور داشته باشید ، کاربران شما با یک سایت کُند مواجه خواهند شد. برای مثال ممکن است شما یک کمپ تخفیف عیدانه در سایت فروشگاهی خود قرار دهید ، اگر تعداد سرور های شما کم باشد و کاربران زیادی را نیز داشته باشید ، عملا سایت شما قابل استفاده نخواهد بود.

3-تعیین بزرگی کسب و کار

در صورتی که کسب و کار شما کوچک باشد، یک سرور می تواند پاسخگوی تمامی نیاز های شما باشد ، اما در شرکت های بزرگ برای هر تسک یک سرور نیاز است ، مثلا : ایمیل سرور ، اپلیکیشن سرور و ….
همانطور که به آن اشاره شد ، در صورتی که کسب و کار شما کوچک است ، شما می توانید از یک سرور استفاده کرده و همه ی نیاز های خود را بر طرف کنید . مثلا : استفاده از سرور هم برای اشتراک گذاری فایل ها هم برای ایمیل داخلی و یا محلی و … . شما به هیچ مشکلی نخواهید خورد ، اما اگر  کسب و کار شما بزرگ باشد ، تعداد فایل های اشتراکی بسیار زیاد خواهد بود ، ایمیل های شما بسیار زیاد خواهد بود . پس یکی از پر اهمیت ترین موارد تعیین بزرگی کسب و کار شما است.

4- نیاز به بکاپ و افزونگی

سرورها باید همواره قابل اطمینان بوده و سرویس هایی که ارائه می کنند ، در دسترس باشد . افزونگی ، یکی از کار هایی است که برای این امر استفاده می شود . افرونگی یعنی قسمتی از سرور درست کار نکرد ، مولفه ی جایگزینی وجود داشته باشد تا روند کاری سیستم مختل نشود . مثل پردازنده های ریداندنت .
یکی از عوامل دیگری که موجب بالا رفتن اطمینان در سرور ها می شوند ، تقسیم حجم کاری میان چند سرور است .

 

کسب و کار ها به چه سرورهایی نیاز دارند

اگر کسب و کار شما ، یک کسب و کار متوسط باشد ، حداقل به 3 یا 4 سرور نیاز خواهید داشت. همانطور که قبل تر هم گفتیم ،هر سرور کار خاص و وظیفه ی خاصی را انجام می دهد . ما در این بخش به  این مورد پرداخته ایم.

  • سرور اینترنت
  • سرور اکتیو دایرکتوری
  • سرور NAS
  • سرور CRM

چه شرکت هایی به اتاق سرور نیاز دارند
چه شرکت هایی به اتاق سرور نیاز دارند

یکی از مهم ترین دارایی یک کسب و کار دیتاهای آن است . اگر کسب و کار شما  متوسط و یا بزرگ باشد و شما از چندین سرور استفاده می کنید ، قطعا این نگرانی برای شما به وحود خواهد آمد که ممکن است دیتا های کسب و کار من از بین برود.
از آنجایی که سرور ها هستند که داده ها را جا به جا و پردازش می کنند ، نگرانی شما بی جا نیست. پس نیاز به اتاق سروری مجهز به اطفا حریق ، برای جلوگیری از آتش سوزی و یا مجهز فن و تصویه هوا برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد سرور ها و … دارید.

 

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم به مواردی که به شما کمک می کند تا تعداد سرور های مورد نیاز شرکت خود را بفهمید ، بپردازیم. سرور ها  در دنیای امروزی باید یکی از اولویت های مهم هر کسب و کار باشد و هر چقدر که کسب و کار بزرگ باشد ، تعداد سرور هایی که در این کسب و کار استفاده می شود نیز بیشتر خواهد بود و از طرفی مشکلی از نظر ظرفیت و کندی سرویس نخواهند داشت . از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاس گذاریم. شما می توانید تجربیات و سوالات خود را در قسمت دیدگاه از ما بپرسید . منتظریم!!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا