لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

راهنمای خرید رم سرور

راهنمای خرید رم سرور – انواع مختلفی از رم‌ها وجود دارد. نوع رم تاثیر مستقیمی روی سرعت و کارایی سیستم دارد. معمولا همه‌ی ما می‌خواهیم رم سروری که استفاده می‌کنیم کمترین خطا و بالاترین قدرت تصحیح را داشته باشد. از این رو لازم است که انواع رم را بشناسید و اطلاعات کاملی درباره آنها داشته باشید. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در این مطلب اطلاعات کاملی درباره رم سرور و راهنمای خرید آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از شما نیز دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

رم چیست و چه کاربردی دارد؟

Ram مخفف شده عبارت Random Access Memory است. این قطعه‌ی کوچک اجازه‌ی خوانده شدن یا نوشته شدن اطلاعات با سرعت بسیار بالا را فراهم می‌کند. رم در واقع نوعی حافظه متغیر است  که در صورت قطع شدن برق، تمام اطلاعاتی ذخیره شده ممکن است پاک شود.

انواع رم اصلی

به طور کلی دو نوع رم سرور اصلی وجود دارد. این دو نوع رم عبارتند از:

  • Buffered
  • Unbuffered

Buffered رم سرور

هر یک این نوع رم‌ها دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب منحصر به فردی هستند. برای این که بتوانید رم متناسب با نیازهای خود را خریداری کنید، لازم است که اطلاعات کاملی درباره این دو نوع رم سرور اصلی داشته باشید و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

یکی از شاخص‌ترین تفاوت‌هایی که بین این دو رم سرور وجود دارد این است که رم سرور Buffered دارای  یک لایه پردازش انرژی است. کاربرد این لایه  ، حفظ سرعت رم سرور است. لازم است بدانید که حافظه رم سرور Buffered ممکن است با نام RDIMM نیز شناخته ‌شود.RDIMM در واقع نوعی از رم است که با تست خودکار و رفع خطاها، ECC را به طور خودکار اضافه ‌می‌کند. یکی از مزیت‌های اصلی رم Buffered ، داشتن قسمتی به نام بافر است. بافر یک تراشه پردازشی است که داخل رم سرور تعبیه شده است. کار اصلی این تراشه دریافت مستقیم اطلاعات از CPU است. علاوه بر این تراشه تعبیه شده داخل رم سرور، اطلاعات پردازش شده توسط تراشه‌‌های دیگر را روی کارت حافظه ارسال ‌می‌کند. گاهی اوقات ممکن است اشتباهاتی برای ارسال اطلاعات رخ دهد. این فرایند باعث می‌شود که اطلاعات را به جای ارسال به تراشه‌‌های جداگانه روی RAM به یک مقصد مشترک توسط CPU ارسال شود. یک RAM 10600 معمولی حدود 18 تراشه بافر دارد ، بنابراین با مجهز بودن پردازنده به بافر CPU مسیر ارسال اطلاعات را بهینه ‌می‌کند.

Unbuffered رم سرور

رم بدون بافر یا رم ECC UDIMM نیز نوعی از رم سرور است که با عملکرد خودآزمایی و رفع خطا، عملکرد ECC به آن اضافه ‌می‌شود. در رم سرور Unbuffered همانطور که از نام آن پیداست هیچ بافر یا ثباتی در ماژول آن وجود ندارد.ثبات این رم روی مادربرد طراحی و اجرا شده است. رم ECC DIMM دارای یک سری دستورات دسترسی به حافظه ‌می‌باشد که سریعتر از رم‌‌های ECC RDIMM به ماژول حافظه منتقل ‌می‌شود. علت وجود این سرعت این است که اطلاعات به طور غیر مستقیم از طریق رجیستر ارسال نمی‌شود.

در سیستم‌‌هایی که دارای رم سرور Unbuffered هستند، پردازنده آن‌ها  با تراشه‌‌های حافظه به صورت مستقیم و به طور جداگانه ارتباط برقرار ‌می‌کند. از این رو قبل از ارسال اطلاعات به هر تراشه محتویات آن در رم پردازش ‌می‌شود. باید بدانید که این نوع عملکرد رم سرور Unbuffered باعث می‌شود که سیستم مقیاس پذیرتر و کمی انعطاف پذیرتر باشد. اما CPU در این حالت باید قدرت پردازش بهتری داشته باشد. از این رو ممکن است فضای پردازنده کاهش پیدا کند و کارایی آن کاهش پیدا کند.

بیتشر بخوانید : تفاوت رم DDR3 و DDR4

انواع رم بافر

راهنمای خرید رم سرور

انواع مختلفی از رم بافر وجود دارد که هر یک از این نوع رم‌ها ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه انواع رم بافر را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. رم رجیستر
  2. رم fully buffered
  3. رم  LRDIMM یا RAM Load Reduced

در ادامه انواع ویژگی‌های این نوع رم‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

رم رجیستر:

رم رجیستر شده یا ECC RDIMM همانطور که از نام آن پیداست رم سروری است که شامل انواع رجیسترها است. در رم‌‌های ECC UDIMM دستورات دسترسی مستقیم به ماژول حافظه هدایت ‌می‌شوند. لازم است بدانید که  دستورات دسترسی رم سرور ECC  RDIMM یا رم رجیستر، ابتدا به رجیستر قبلی ارسال می‌شود. پس از آن به ماژول حافظه منتقل ‌می‌شوند.

رم Fully Buffered:

این نوع از رم سرور بافر معمولا با عنوان FB-DIMM شناخته ‌می‌شود. FB-DIMM در واقع یک فناوری تولید رم محسوب می‌شود.کاربرد اصلی  این فناوری ارائه خدمات به سرور از طریق افزایش سرعت است. همچنین  پایداری، سازگاری و توانایی بررسی و تصحیح خطاهای موجود از دیگر ویژگی‌‌های آن ‌می‌باشد.

رم  LRDIMM یا RAM Load Reduced

یکی از جدیدترین نسخه‌هایی از رم رجیستری که وارد بازار شده است، رم  LRDIMM یا RAM Load Reduced است. یکی از ویژگی‌های مثبت رم   LRDIMM یا RAM Load Reduced  این است که اجازه نمی‌دهند همه اسلات‌‌های DIMM با ماژول‌‌های حافظه درجه دو پر شود. همچنین برخی از عملکردها و مسائل مربوط به نیرو که هنگام انتقال از سریال به سیگنال‌‌های موازی ایجاد ‌می‌شود را هدایت می‌کند. اصولا تفاوت زیاد بین رم‌‌ FB-DIMM و LRDIMM و  رم‌‌های RDIMM وجود ندارد. از این رو امکان تعویض همه بردها وجود دارد.

حافظه ECC چیست؟

حافظه ECC یا Error correction code نوعی رم سرور برای ذخیره سازی اطلاعات است. این نوع حافظه معمولا برای ورک استیشن‌ها و سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر سیستم شما دارای اطلاعات حساس و محرمانه‌ای است، پیشنهاد می‌کنیم برای ایمن ماندن اطلاعات خود از حافظه ECC استفاده کنید. زیرا این حافظه خطاها را اصلاح می‌کند و از آسیب رسیدن به داده‌ها جلوگیری می‌کند. از طرفی استفاده از حافظه ECC باعث می‌شود از آسیب رسیدن به سیستم و سرور جلوگیری شود.

نقطه ضعف حافظه ECC

یکی از معایب اصلی رم‌های ECC این است که برای نشان دادن خطاها به زمان زیادی نیاز دارد. به طور کلی این نوع از حافظه‌ها عملکرد کندتری در مقایسه با  حافظه‌های غیر ECC دارند. از طرفی با توجه به نقطه ضعفی که این نوع حافظه‌ها دارند قیمت کمتری نسبت به حافظه‌های غیر ECC نیز دارند.

بررسی سرعت رم سرورها در هر نسل

برای بررسی سرعت رم سرور در هر نسل باید فاکتورهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از این فاکتورها DDR است. حال ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که DDR چیست؟
DDR3 در واقع یک نوع نرخ است که برای انتقال داده از آن استفاده می‌شود. انواع مختلفی از DDR با نام‌های DDR2، DDR و DDR4 در بازار وجود دارد. سرعت هر یک از این حافظه‌ها با یکدیگر متفاوت است.

سرعت رم DDR2

در سال 2003 رم سرور DDR2 منتشر شد حداکثر سرعت انتقال این رم سرور به هنگام انتشار 3200 مگابایت در ثانیه بود. با گذشت زمان این نوع رم‌ها ارتقا پیدا کردند و سرعت آنها نیز بیشتر شد. امروزه سرعت این رم سرورها تا 6400 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.  PC2-5300 معمول ترین نوع رم DDR2 است که حتی امروزه در بسیاری از سیستم‌‌های سرور همچنان استفاده شده و ‌می‌توانید برای تجهیز سیستم‌‌های رایانه‌ای قدیمی خود آن را خریداری کنید.

سرعت رم DDR3

DDR3  در سال 2007 به بازار وارد شد. این رم نسخه ارتقا یافته DDR2 است. سرعت اولیه رم سرور  DDR3   ، 6400  مگابایت بر ثانیه بود، با گذشت زمان و اپدیت‌های بعدی سرعت انتقال داده‌ها این رم افزایش یافت. امروزه سرعت انتقال این رم به عدد 17000 مگابایت در ثانیه رسیده است.

بیشتر بخوانید : رم ddr5

سرعت رم DDR4

در سال 2012 کمپانی JEDEC استانداردهایی را برای رم DDR4 تعیین کرد. حافظه جدید DDR4 بیشترین سرعت انتقال را از بازه 12800 ، 14900 ، 17000 تا 19200 مگابایت بر ثانیه ارائه ‌می‌دهد.

در هر نسل از رم‌‌ها، شما تفاوت‌‌هایی در طراحی اسلات‌‌های اتصال پیدا ‌می‌کنید که در واقع معیاری برای اطمینان از مناسب بودن نوع ماژول حافظه استفاده شده ‌می‌باشد. بنابراین انتخاب و استفاده از نسل‌‌های مختلف رم DDR باید با توجه زیادی انجام شده تا از بروز ناسازگاری جلوگیری شود.

ریجستر در رم چیست

راهنمای خرید رم سرور اچ پی

همانطور که می‌دانید برای این که بتوانیم از برنامه‌های موجود در سیستم استفاده کنیم، ابتدا باید اطلاعات این برنامه  در حافظه سیستم بارگذاری شود. Register ها یا ثبات حافظه پردازنده نیز باید از این قاعده پیروی کنند. پردازنده کامپیوتر برای این که بتواند پردازش خود را روی دستورالعمل انجام دهد، نیاز به رجیستر یا ثبات های حافظه پردازنده یا CPU سیستم دارد. از کاربرد اصلی  Register یا ثبات حافظه سیستم می‌توان به ذخیره و انتقال اطلاعات و دستورالعمل‌ها با سرعت بالا اشاره کرد. همانطور که می‌دانید حافظه Register پردازنده از سریع‌ترین حافظه‌های یک کامپیوتر به شمار می‌رود. Register های پردازنده به طور کلی 3 وظیفه کلی دارد:

  • Fetch
  • Decode
  • Execute

در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه خواهیم داد.

Fetch

Fetchدر واقع عملیاتی است که در طی آن دستورالعمل‌هایی توسط کاربر به سیستم داده می‌شود. همچنین در عملیات Fetch دستورالعمل‌ها توسط Register از حافظه RAM سیستم به منظور انجام پردازش روی دستورالعمل‌ها انجام می‌شود.

Decode

عملیات Decoding دستورالعمل‌ها بدین منظور است که دستورالعمل ها به Command ها یا دستورات ترجمه شوند تا توسط واحد ALU قابل اجرا باشند واحدی که بر عملیات Decoding دستورالعمل‌ها نظارت دارد واحد CU یا همان واحد کنترل در CPU می‌باشد.

Execute

همانطور که گفتیم دستورات به وسیله واحد ALU پردازنده انجام می‌شود. بعد از اجرا نمودن دستورات توسط واحد منطقی ALU نتیجه در حافظه RAM سیستم ذخیره می‌شود.در این صورت می‌توان از نتیجه دستور العمل‌ها استفاده کرد.

رم‌های پر استفاده برای سرور g8

برای خرید رم برای سرور g8 باید مطالب زیر را درنظر داشته باشید:

  1. اگر پردازنده سرور شما سری وی 1 (V1 ) باشد مثل 2650  2690 2680  ورژن V1   اگر روی پردازنده شما چیزی نوشته نشده باشد همان ورژن 1 است. شما باید سری باس 12800 رو انتخاب کنید.
  2. اگر پردازنده سرور  dl380 g8,  Dl360شما سری وی 2 باشد یا ورژن 2، مثل 2650v2  2690V2شما باید رم باس 14900 را برای سرور g8 انتخاب کنید.
  3. اگر باس 10600 را بخرید این رم برای سرور g7، g6 هست ولی روی سرور g8 هم کار می کند.

 

رم‌های پر استفاده برای سرور g9:

از پراستفاده‌ترین رم‌ها برای سرور g9 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رم سرور HP DL380 G9

یکی از سرورهای قدرتمند و پرطرفدار نسل نهم سرور HP DL380 G9 است. این سرور دارای پردازنده‌های ورژن سوم و چهارم سری E5-2600 است. این سری از پردازنده‌ها سازگاری بسیار خوبی با رم‌های DDR4 دارند. حداکثر سرعت فرکانس این پردازنده‌ها 2400 مگاهرتز است.

سرعت مموری نیز با توجه نوع کانفیگ و مدل پردازنده تغییر خواهد کرد. رم سرور 2133 که یکی از رم‌های محبوب سازگار با سرور DL380 Gen9 است، در ظرفیت‌های 64، 32، 16، 8 عرضه شده است.

رم سرور اچ پی HP 64GB Quad Rank DDR4-2933

رم سرور HP 64GB Quad Rank DDR4-2933 یکی از رم‌های قابل پشتیبانی در سرورهای نسل نهم اچ پی است. این رم با داشتن 64 گیگ ظرفیت حافظه، فضای مناسبی را به عنوان حافظه موقت در اختیار سرور قرار می‌دهد. از طرفی این رم یکی از رم‌هایSmart Memory بوده، کارایی بالا و قابلیت اعتماد فراوانی را برای کاربران مهیا می‌کند. این رم نیز به فناوری ECC مجهز بوده و دارای سرعت فرکانس 2933 مگاهرتز است. رم سرور DDR4، از نوع Quad rank بوده و از استاندارد PC4-17000 بهره می‌برد.

رم سرور اچ پی HP 32GB PC4-2133

یکی دیگر از رم‌های محبوب سازگار با سرور نسل Gen9 اچ پی، رم HP 32GB PC4-2133 است. این رم سرور 32 گیگ اچ پی از نوع Dual Rank بوده و با استاندارد حافظه PC4-17000 تولید شده است. رم سرور رجیستر شده اچ پی با ظرفیت 32 گیگ، از 288 پین برای اتصال به شاسی بهره می‌برد و دارای سرعت فرکانس 2133 مگاهرتز است. به دلیل تکنولوژی‌های به کار رفته در این محصول، از آن به عنوان رم سرور پرفروش اچ پی نام می‌برند.

رم سرور HP 16GB PC4 2400

رم سرور HP 16GB PC4-2400 از تولیدات کمپانی اچ پی برای استفاده در کانفیگ سرورهای نسل gen9 اچ پی است. این رم سرور 16 گیگ اچ پی، از تکنولوژی نسل چهارم DDR بهره برده است و دارای فرکانس 2400 مگاهرتز می‌باشد. رم سرور اچ پی HP 16GB 2400 ، دارای ماژول 1x16GB بوده و از فناوری ECC برای شناسایی خطاهای احتمالی استفاده می‌کند.

رم سرور HP 8GB Single Rank DDR4-2400

این رم سرور به دلیل استفاده از فناوری‌های پیشرفته در طراحی آن، جز رم‌های قدرتمند اچ پی محسوب می‌شود. رم سرور 8 گیگ اچ پی، با سرعت فرکانس 2400 مگاهرتز، به صورت single Rank تولید شده است. این رم سرور HP 8GB 2400 ، که دارای استاندار حافظه PC4-19200 است، از سیگنال پردازشی registered بهره می‌برد.

رم‌های پر استفاده برای سرور G10

رم سرور g10 انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  1. DL160 G10
  2. DL385 G10
  3. DL380 G10
  4. DL360 G10
  5. DL325 G10
  6. DL580 G10
  7. DL560 G10
  8. ML110 G10
  9. ML350 G10

در میان انواع این مدل‌ها، Dl360  و DL380 جزو رم‌های پر استفاده برای سرور g10 به شمار می‌رود. در ادامه توضیحات بیشتری درباره این دو مدل در اختیار شما قرار داده‌ایم.

سرور g10 DL360 اچ پی

از قابلیت‌های سرور g10 DL360 اچ پی می‌توان به قابلیت نصب دو پردازنده اینتل زئون اشاره کرد. همچنین از 12 عدد رم به ازای هر CPU از نوع DDR4 پشتیبانی می‌کند. دارای  سیستم مدیریتی iLO5  است. قابلیت پشتیبانی از هاردهای نوع SAS ، SATA ، SATA SSD ، NVME PCIe SSD و ماکزیمم ظرفیت هارد 42.24 ترابایتی با استفاده از هارد Hot Plug SFF SATA SSD را دارد.

سرور g10 DL380 اچ پی

سرور g10 DL380 اچ پی دارای 2 سوکت پردازنده ی اینتل زئون است. از سیستم مدیریت HPE iLO5  پشتیبانی می‌کند.قابلیت نصب 12 عدد رم به ازای هر پردازنده را دارد.  از رم نوع DDR4 پشتیبانی می‌کند. ماکزیمم هارد 197.68 ترابایتی با استفاده از هارد نوع LFF SAS یا LFF SATA و دارای 5 عدد پورت USB3/0 می‌باشد.

راهنمای خرید رم سرور

راهنمای خرید رم سرور hp

اگر قصد خرید رم سرور را دارید، ابتدا باید فاکتورهای انتخابی خود برای خرید رم را مشخص کنید. در نظر گرفتن این فاکتورها باعث می‌شود تا بهترین انتخاب را داشته باشید. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم درباره مهم‌ترین فاکتورهای خرید رم سرور اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

حجم Ram

رم‌ها با حجم‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. معمولا حجم Ram ها از 2 گیگابایت تا 256 گیگابایت می‌تواند متغیر باشد. روی ماژول Ram حجم حافظه Ram مشخص شده است. اما باید بدانید که بالا بودن حجم رم تنها معیار انتخاب رم نیست. علاوه بر این فاکتور دیگری نیز وجود دارد که برای خرید رم بسیار مهم است، آن هم سرعت رم است. در سرعت Ram دو عامل مهم باید در نظر گرفته شود: فرکانس Ram و میزان تاخیر یا Latency.

فرکانس Ram

در واقع فرکانس رم سرور مشخص می‌کند که در هر ثانیه چه مقدار از داده‌ها و اطلاعات با سیستم‌های دیگر تبادل می‌شود. اعداد مشخصی برای آن وجود دارد. واحد اندازه گیری فرکانس کلاک براساس مگاهرتز است. فرکانس رم سرور معمولا با اعدادی مانند: 400، 533، 667، 800، 1066، 1333، 1600، 1866، 2133، 3200، 2400، 2933 و 2666 مشخص می‌شود.

دو روش مختلف برای نشان دادن فرکانس رم وجود دارد. گاهی ممکن است به صورت DDR3-1600یا PC3-12800 نمایش داده شود. عددی که بلافاصله بعد از DDR یا PC می آید نسل Ram را نشان می دهد و عدد انتهایی در DDR نشان دهنده فرکانس کلاک Ram بر حسب مگاهرتز و عدد انتهایی در PC حداکثر سرعت انتقال داده (Bandwidth) بر حسب مگابایت بر ثانیه را نشان می دهد که این عدد از ضرب عدد 8 در فرکانس اصلی بدست می ­آید. این عدد نشان می دهد در هر ثانیه بین Memory controller و ماژول Ram چه تعداد بایت انتقال داده داریم.

تایمینگ Ram

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهمی که به هنگام خرید رم سرور باید به آن توجه کنید، تایمینگ یا میزان تاخیر رم است. اگر سرعت رم برای شما مهم است بهتر است این فاکتور را معیار خود برای خرید قرار دهید. به عبارت دیگر می‌توان تایمینگ را مدت زمان پاسخگویی سیستم برای درخواست شما دانست. هرچه این مقدار در Ram کمتر باشد، سرعت Ram بالاتر است. معمولا این بازه زمانی را با CAS یا CL نشان می دهند. اکثر افراد به هنگام خرید رم سرور به عدد CAS دقت نمی‌کنند و فاکتور اصلی خرید خود را تایمینگ و ظرفیت رم قرار می‌دهند. نکته قابل توجه دیگر در همخوانی Ram با مادربرد سیستم، تعداد حداکثر اسلات Ram و حداکثر ظرفیت قابل پشتیبانی آن می باشد. تعداد کانال‌های Ram که مسیر ارتباطی بین Ram و CPU دستگاه می باشد در سرعت Ram تاثیر دارد. در مادربرد های دو کاناله بهتر است به جای استفاده از یک ماژول حجیم از ماژول هایی با حجم کمتر استفاده شود. مثلا به جای استفاده از یک ماژول حافظه ای 16GB در DDR4 بهتر است از دو ماژول 8GB همان نوع Ram استفاده کرد.

جمع بندی:

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی در رابطه با خرید رم سرور در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما متشکریم.

با کلیک بر روی دکمه زیر می توانید انواع رم سرور و لیست قیمت آنها را در فروشگاه دوبرکا مشاهده نمایید.

رم سرور hp

و

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا