تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی

تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی

سوئیچ های شبکه را می توان به عنوان مغز یک شبکه نامید، از این رو انتخاب سوئیچ مناسب یکی از دغدغه های مدیران شبکه می باشد. یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیتی که مدیران شبکه را به فکر وا می دارد، انتخاب بین سوئیچ مدیریتی و غیر مدیریتی می باشد. ما سعی داریم در این مقاله به بررسی سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی بپردازیم و ببینیم کدام یک برای چه شبکه هایی مناسب هستند؟ در ادامه با ما همراه باشید.

سوئیچ مدیریتی

سوئیچ های مدیریتی به منظور ارائه عملکردهای جامع برای شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع وسوئیچ ها به دلیل برخورداری از امکانات متنوع و غنی خود نظیر Vlan، CLI، SNMP، QoS، روتینگ IP و … اکثرا در لایه هسته ای یک شبکه استفاده می شوند، مخصوصا در مراکز داده بزرگ و پیچیده.

سوئیچ های مدیریتی کم فشار یا( (lightly نیز در بازار وجود دارند که به منظور تامین نیازهای شبکه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این سوئیچ ها به نام سوئیچ های هوشمند نیز معروف هستند. سوئیچ های هوشمند از تمامی قابلیت های سوئیچ های مدیریتی پشتیبانی نمی کنند و تنها قادرند بخش هایی از قابلیت های آن ها را ساپورت نمایند. اگر بودجه کمی برای خرید سوئیچ اختصاص داده اید و به همه ی ویژگی های سوئیچ های مدیریتی نیاز ندارید، سوئیچ های هوشمند می توانند انتخاب مناسبی برای شبکه شما باشند.

سوئیچ غیرمدیریتی

سوئیچ‌های غیرمدیریتی یک نوع سوئیچ شبکه اترنت plug & play می باشند و نیازی به پیکربندی ندارند. کاربران برای استفاده از این سوئیچ ها تنها باید آن ها را وصل کنند تا آن ها کارشان را انجام دهند. در واقع زمانی که کاربران به چند پورت در خانه یا در اتاق کنفرانس نیاز دارند، به سراغ سوئیچ های غیر مدیریتی می روند. این نوع سوئیچ ها به عنوان یک سوئیچ دسکتاپ ساده به منظور تامین نیاز شبکه ها استفاده می شود.

تفاوت بین سوئیچ مدیریتی و سوئیچ غیر مدیریتی چیست؟

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، سوئیچ های غیر مدیریتی مانند یک دستگاه  plug and play  عمل می کنند و نمی توان آن ها را پیکربندی نمود. این نوع سوئیچ ها امکان برقراری ارتباط دستگاه ها با یکدیگر را به راحتی فراهم می کنند. هم چنین دارای ظرفیت پایین تر و انعطاف پذیری کمتری هستند. در مقابل سوئیچ های مدیریتی قرار دارند که به صورت کامل قابل تنظیم می باشند و می توان آن ها را بر حسب نیاز و اختیار تنظیم نمود، اگر چه روش مدیریت و درجه پیکربندی سوئیچ ها با یکدیگر تفاوت دارد. این سوئیچ ها دارای انعطاف پذیری بیشتر و البته قیمت بالاتری در مقایسه با سوئیچ های غیر مدیریتی می باشند.

تفاوت بین سوئیچ مدیریتی و سوئیچ غیر مدیریتی چیست؟

سوئیچ های مدیریتی یا غیر مدیریتی، انتخاب کدام یک  بهتر است؟

مدیران شبکه همواره در تلاش هستند به منظور ارتقاء کیفیت و بهبود عملکرد شبکه، سوئیچ متناسب با نیاز خود را انتخاب نمایند. اما کدام بهتر است؟ سوئیچ مدیریتی یا غیر مدیریتی؟ سوال پر تکراری که ممکن است اکثر کارشناسان IT و مدیران شبکه با آن دست و پنجه نرم کنند.

سوئیچ مدیریتی برای شبکه های تجاری بهتر است یا سوئیچ غیر مدیریتی؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما بایستی در انتخاب سوئیچ، نیاز و اندازه شبکه خود را در نظر بگیرید. اکثر شبکه های تجاری کوچک نیازی به سوئیچ های مدیریتی ندارند، زیرا نیاز آن ها عملکرد اصلی سوئیچ های اترنت می باشد که سوئیچ غیر مدیریتی می تواند کار آن ها را راه بیاندازد.

در مقابل، شبکه های تجاری پیچیده و مراکز داده ای بزرگ با هزاران کاربر، بایستی از سوئیچ های مدیریتی استفاده نمایند. سوئیچ های مدیریتی امکان جدا سازی ترافیک ها بر اساس تعداد کاربران، مدیریت، پشتیبان گیری، میهمانان و سرور را فراهم می سازند. این قابلیت در کنار ارائه راه حل بهتر به منظر کنترل ترافیک داده، موجب محافظت کامل از شبکه نیز می شود.

در مصارف خانگی از چه نوع سوئیچی استفاده کینم؟

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، اکثر مردم از سوئیچ های 8 و 24 پورت در مصارف خانگی استفاده می کنند. اگر به دنبال امنیت و قابلیت کنترل بیشتر هستید، بهترین انتخاب برای شما، سوئیچ مدیریتی خواهد بود. اما اگر نمی خواهید زمان زیادی را برای پیکربندی سوئیچ اختصاص دهید، بهتر است از سوئیچ های غیر مدیریتی استفاده نمایید.

برخی دیگر از تفاوت های سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی و یا مزایای سوئیچ های مدیریتی به عبارت زیر می باشند:

  • قابلیت پشتیبانی از VLANING و جدا سازی ترافیک بخش‌های مختلف

    • توانایی از بین بردن لوپ شبکه و افزایش امنیت آن

    • اولویت بندی داده ها بر اساس اهمیت و ضرورت

    • امکان انتقال داده‌هایی با محدوده زمانی

    • قرار دادن صدا در اولویت که موجب حذف تاخیر شده و کاربر می تواند در یک مکالمه، صوت را کاملا واضح و بدون نویز بشنود.

مقالات مرتبط 

  1. سوئیچ های سیسکو (Cisco switches)
  2. سوئیچ شبکه چیست ؟
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا