قطعات و تجهیزات جانبی

رم سرور چیست؟

رم سرور چیست؟ حافظه سرور تنها بخش کوچکی از کلیت سرور است، اما اهمیت آن را نمی‌توان دست کم گرفت. اگر حافظه سرور دقیق فعالیت نکند، سرور سیستم ممکن است با مشکلات زیادی مانند فریز شدن یا آبی شدن صفحه مواجه بشود که دردسرهای زیادی را برای شرکت‌ها متحمل می‌کند. بدون سخت‌افزار حافظه مانند رم سرور یا حافظه ECC، سیستم حتی نمی‌تواند بوت شود؛ بنابراین، داشتن یک درک اولیه از حافظه سرور ضروری است.

هر سرور، لپ‌تاپ و کامپیوتر دارای حافظه است. رم سرور، داده‌های هارددیسک را پردازش می‌کند، این داده‌ها و دستورالعمل‌ها را ذخیره می‌کند و واحد پردازش مرکزی یا CPU را قادر می‌سازد به آن دسترسی داشته باشد. بدون رم سرور، سیستم شما توانایی انجام هیچ فعالیتی را نخواهد داشت. ما در این مقاله قصد داریم شما را با رم سرور HP ، آشنا کنیم . با ما همراه باشید .

رم سرور چیست؟

رم سرور چیست

حافظه سرور شامل حافظه RAM  است که داده‌ها را از درایوهای دیسک سخت یا هارد سرور به CPU پردازش می‌کند. در واقع، رم سرور یک نوع حافظه فرار است، و برای ذخیره سازی دائمی استفاده نمی­شود، این یعنی تنها زمانی که به منبع تغذیه اتصال دارد، داده‌ها را نگه می‌دارد و بعد خاموش شدن اطلاعات از بین می­روند. از این رو، درایوهای دیسک سخت برای ذخیره دائمی داده‌ها استفاده می‌شوند.

با این حال، سرعت خواندن و نوشتن RAM چندین برابر سریع‌تر از حافظه ذخیره‌سازی یا هارد است. CPU می‌تواند بدون جست‌وجوی اطلاعات یا دستورالعمل هارد دیسک مستقیماً به رم سرور برود. علاوه بر آن، حافظه سرور گرمای کمتری تولید کرده و در طول زمان کمتر احتمال فرسودگی آن وجود دارد.

به طور معمول، ظرفیت رم سرور ها به عنوان یک عامل بسیار مهم برای عملکرد سیستم در نظر گرفته می‌شود. تمام شدن حافظه سرور ممکن است منجر به گلوگاه‌هایی شود که بر کارایی سیستم سرور تأثیر می‌گذارد. با حافظه بیشتر، سرور می‌تواند ماشین‌های مجازی بیشتری را اجرا کند. علاوه بر آن، ارتقا دادن حافظه سروری که داریم می‌تواند سرعت و پهنای باند حافظه را برای پردازش سریع‌ داده‌ها بهتر کند.

مطالعه بیشتر : راهنمای خرید رم سرور

وظیفه رم سرور چیست؟

تمام اجزای اصلی کامپیوتر یا سرور مانند CPU ،RAM و هارد دیسک بر روی مادربورد نصب می‌شوند. مادربرد یک برد مدارچاپی با شکاف‌ها و کانکتورهایی برای نصب و استفاده از اجزای سرور است. این مادربرد است که این اجزا را قادر می‌سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

به طور مشابه، رم سرور در ماژول‌های DIMM (Dual In-line Memory Module) بر روی مادربرد نصب می‌شود که به عنوان RAM stick نیز شناخته می‌شود. هنگامی که یک برنامه راه‌اندازی می‌شود، ابتدا داده‌های آن از واحد ذخیره‌سازی بلندمدت SDD یا HDD روی RAM بارگذاری می‌شود. سپس، CPU به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده تا آن‌ها را با استفاده از دستورالعمل‌های مخصوص پردازش کند.

کار RAM در پردازش داده‌، ذخیره اطلاعاتی که حاوی دستورالعمل‌های CPU هستند و نتایج عملیاتی آن است که در نهایت می‌تواند به عنوان یک خروجی در صفحه نمایش مشاهده شود.

انواع رم سرور

انواع رم سرور

انواع مختلفی از حافظه رم سرور وجود دارد، از جمله RAM یعنی حافظه دسترسی تصادفی و ROM یعنی حافظه فقط خواندنی که هر دو نوع حافظه سرور هستند. حافظه کش نیز وجود دارد و حافظه غیرفرار که به ذخیره‌سازی سرور مانند هارددیسک‌ها، SSDها و فلاپی‌ها اشاره دارد.

بزرگ‌ترین مزیت RAM، داشتن بافر است که می‌تواند اطلاعات را به طور مستقیم از CPU دریافت کند، در نتیجه زمان خواندن و نوشتن به طور واقعی را کاهش می‌دهد. به طور کلی سه نوع حافظه بافر شده داریم:

  • RDIMM ماژول حافظه داخلی دوگانه ثبت شده (بافر):
    RDIMM یک بافر بین ماژول‌های RAM و یک تراشه کنترل‌کننده حافظه روی مادربرد سرور اضافه می‌کند و دستورالعمل‌های CPU را ذخیره می‌کند. این منجر به کاهش سرعت پردازش می‌شود؛ اما بار الکتریکی روی آن تراشه را نیز کاهش می‌دهد. این نوع حافظه به طور گسترده در صنعت هاست­های وب استفاده می‌شود.
    UDIMM ماژول حافظه درون‌خطی دوگانه ثبت نشده (بدون بافر): UDIMM از هیچ بافرسازی استفاده نمی‌کند. اکثر کامپیوترهای رومیزی از حافظه بدون بافر استفاده می‌کنند.
  • LRDIMM ماژول حافظه درون‌خطی دوگانه کاهش بار:
    LRDIMM مشابه RDIMM است؛ اما یک بافر دیگر به خطوط داده اضافه می‌کند. به لطف این معماری، CPU رتبه‌های حافظه را متفاوت درک می‌کند و به طور بالقوه به آن اجازه می‌دهد تا RAM بیشتری را در سیستم نصب کند. این نوع حافظه در محاسبات ابری و همچنین محاسبات با کارایی بالا مانند هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی و اکتشاف جغرافیایی استفاده می‌شود. ماژول‌های رم سرور با سطوح مختلف عملکرد، قابلیت اطمینان، کارایی و هزینه ارائه می‌شوند، به طوری که متخصصان فناوری اطلاعات می‌توانند بهترین حافظه را متناسب با نیازهای تجاری خود انتخاب کنند.

انواع مختلف نسل‌ها در رم سرور

  • رم سرور DDR

    مخفف نرخ داده دو برابر، در سال 2000 به عنوان نسل بعدی حافظه‌ها ، پس از SDRAM معرفی شد. DDR داده‌ها را در دو نوبت یعنی هم در نوبت اصلی و هم در نوبت سیگنال ساعت به پردازنده منتقل می‌کند، بنابراین یعنی دو بار استفاده در هر چرخه. استفاده از دو نوبت برای انتقال داده‌ها، حافظه DDR را به طور قابل‌توجهی سریع‌تر از حافظه SDR می‌کند که تنها از یک نوبت سیگنال ساعت برای انتقال داده استفاده می‌کند.
    فرایند انتقال دو بیت داده از آرایه حافظه توسط DDR به بافر داخلی/خروجی واکشی اولیه 2 بیتی نامیده می‌شود. نرخ انتقال DDR معمولاً بین 266 تا 400MT/s است.
    با گذر زمان، فناوری DDR برای بهبود سایر اجزاء سرور تکامل یافته و عملکرد کلی رایانه را بهتر کرده است. اکنون هر نسل از DDRAM را بررسی و مقایسه خواهیم کرد.
    هر نسل DDR سریع‌تر از نسل قبلی خود است و انرژی کمتری مصرف می‌کند. امروزه پنج نسل مختلف از فناوری‌های DDR وجود دارد و تولید شده، با این وجود امروزه بیشتر از نسخه‌های جدیدتر آن استفاده می‌شود.

  • رم سرور DDR2

    در سال 2003 معرفی شد و به دلیل بهبود سیگنال باس دو برابر سریع‌تر از DDR کار می‌کند. DDR2 از همان سرعت ساعت داخلی DDR استفاده می‌کند، با این حال، سرعت انتقال به دلیل افزایش سیگنال باس ورودی/خروجی سریع‌تر است. DDR2 شامل یک Prefetch چهار بیتی است که می‌توان گفت دو برابر DDR است. DDR2 همچنین می‌تواند به سرعت داده 533 تا 800MT/s برسد.

  • رم سرور DDR3

    در سال 2007 DDR3 فناوری ای نه‌تنها با 2 برابر پهنای باند و نرخ انتقال DDR2، بلکه با کاهش قابل‌توجهی در مصرف انرژی – تقریباً 40٪ – در مقایسه با DDR2 معرفی شد. . این کاهش از 1.8 به 1.5 ولت به معنای جریان‌ها و ولتاژهای عملیاتی کمتر بود که خبر فوق‌العاده‌ای برای دستگاه‌های باتری دار بود. نرخ انتقال DDR3 بین 800 و 1600MT/s است.

  • رم سرور DDR4

    هفت سال پس از انتشار DDR3، DDR4 در دسترس قرار گرفت. DDR4 ولتاژ کاری کمتر از 1.2 ولت دارد و نرخ انتقال بالاتری نسبت به نسل‌های قبلی دارد و چهار نرخ داده را در هر چرخه پردازش می‌کند. این بدان معناست که DDR4 انرژی کمتری مصرف می‌کند و سریع‌تر و کارآمدتر از DDR3 است. این نسل جدید گروه‌های بانکی را معرفی کرد. با گروه‌های بانکی، هر گروه می‌تواند 8 بیت داده را به طور مستقل از دیگری اجرا کند، بنابراین DDR4 می‌تواند چندین درخواست داده را در یک چرخه ساعت پردازش کند.

  • رم سرور DDR5

    در سال 2021 معرفی شد و جدیدترین نسل از فناوری حافظه است که یک جهش انقلابی در معماری را نشان می‌دهد. مسلماً این بزرگ‌ترین جهش در فناوری حافظه است که از زمان SDRAM دیده‌ایم.   DDR5 بهره‌وری بهتر کانال، مدیریت توان بهبود یافته و عملکرد بهینه را به ارمغان می‌آورد سیستم‌های محاسباتی چندهسته‌ای نسل بعدی را فعال می‌کند. سرعت راه‌اندازی DDR5 تقریباً دو برابر پهنای باند DDR4 است. همچنین اجازه می‌دهد تا عملکرد حافظه را بدون کاهش بازده کانال با نرخ‌های بالاتر مقیاس بندی کنید.

پیشنهاد مطالعه : آنالیز نسل های DDR3 ،DDR2 و DDR4 رم سرور

برندهای مختلف ارائه‌دهنده رم سرور

RAM SERVER

به هنگام انتخاب رم سرور فاکتورهای زیادی وجود دارد که لازم است در نظر گرفته شود، یکی از آن‌ها انتخاب برند است و انتخاب آن به موارد استفاده شما بستگی دارد. انتخاب رم سرور در هر دو نوع مقدار ظرفیت و ماژول با بخش‌های دیگری که با RAM در تعامل هستند، مانند مادربورد، CPU سرور و هارد سرور باید همراه باشد، بنابراین لازم است مطمئن شوید که آیا همه اجزا با هم سازگاری دارند یا نه.

حافظه سرور معمولاً یکی از قطعه‌های کم هزینه در مقایسه با سایر قطعات استفاده شده در سرور است. استفاده از ماژول‌های حافظه ثبت نشده خوب است و ارزان‌ترین گزینه خواهد بود. با این وجود، اگر بودجه شما به میزان کافی است، توصیه می‌کنیم از ماژول‌های RDIMM استفاده کنید به دلیل این که استفاده از بیش از دو ماژول در هر کانال پهنای باند بیشتری را ارائه خواهد داد.

انواع برندهای ارائه‌دهنده رم سرور:

  • برند AXIOM
  • برند Hitachi
  • برند hp
  • برند Lenovo
  • برند DATARAM
  • برند EMC
  • برند Hynix
  • برند Kingston
  • برند Micron
  • برند NetApp
  • برند Samsung

خرید رم سرور HP

تکنولوژی smart memory  موجود در رم سرور چیست؟

این یک فناوری جدید RAM است که AMD به طور رسمی در سال 2020 با خط RX 6000 خود معرفی کرد، اگرچه مبتنی بر فناوری Resizable Bar است که مدتی است در دسترس بوده است. اساساً، این یک طراحی جدید است که به CPU در رایانه اجازه می‌دهد تا به مقدار زیادی از RAM و GPU نسبت به قبل دسترسی داشته باشد. این بدان معناست که smart memory  می‌تواند به رفع کندی سرعت دستگاه و سایر مشکلات ناشی از ناتوانی CPU در انجام تمام عملیاتی که GPU انجام داده است کمک کند. اساساً، با استفاده از حافظه دسترسی هوشمند یا smart memory ، یک CPU اکنون می‌تواند در صورت نیاز از بخش بسیار بیشتری از حافظه GPU استفاده کند و به خلاص شدن از مشکلاتی که ممکن است در تنظیمات خاص رخ دهد، کمک کند.

رم سرورهای برند hp

رم سرور HP یک قطعه مهم برای افزایش عملکرد سرورهای HP است و می‌تواند از نظر نوع و ظرفیت با توجه به نیازهای مشتری و میزان سنگینی کار آن سفارشی شود. چند مورد از ویژگی‌های رم سرورهای HP را نام می‌بریم.

  • قابلیت اطمینان: حافظه سرور HP در محیط‌ های عملیاتی شدید آزمایش شده تا از قابلیت اطمینان و حداکثر در دسترس بودن سیستم اطمینان حاصل شود.
  • کارایی: با حافظه‌ای که به طور یکپارچه با سرور HP ادغام می‌شود، عملکرد و توان سرور افزایش داده می‌شود و زمان پاسخ تراکنش را کاهش پیدا خواهد کرد.
  • بهره‌وری: حافظه سرور HP به طور ویژه‌ای برای بهره‌وری انرژی طراحی شده است و به شما کمک می‌کند تا مصرف انرژی و در نتیجه هزینه‌های عملیاتی کلی سرور را کاهش دهید.

چند مورد از رم های پر استفاده در بازار

حافظه سرور

  • رم سرور HP 32GB DDR4-2933: ظرفیت حافظه 32 گیگ، قابلیت پشتیبانی از ECC، Dual Rank، دارای توان مصرفی 1.2 ولت، دارای 288 پین در حافظه، قابلیت پشتیبانی از ویژگی Smart Memory، باس رم 2933MT/s، دارای تکنولوژی DDR4 و قابلیت استفاده در سرورهای G10 و علی‌الخصوص سرور DL380 G10.

خرید رم سرور 32 گیگ 2933

خرید رم 32 گیگ 2933

  • رم سرور HP 32GB DDR4 2400: دارای ظرفیت حافظه 32 گیگ، مناسب برای سرورهای نسل G9 و G10، دارای توان مصرفی 1.2 ولت، انتقال داده به صورت Dual Rank، توان مصرفی 1.2 ولت، سوکت حافظه RDIMM و دارای امکان تصحیح خطا ECC.

خرید رم سرور 32 گیگ 2400

خرید رم 32 گیگ 2400

  • رم سرور  32GB PC4-2133: دارای ظرفیت حافظه 32 گیگ، مناسب برای سرورهای نسل G9 و G10، دارای توان مصرفی 1.2 ولت، انتقال داده به صورت Dual Rank، سوکت حافظه RDIMM و قابلیت تصحیح خطا ECC.

خرید رم سرور 32 گیگ 2133

نتیجه‌گیری

به طور خلاصه، حافظه سرور نقش مهمی در سیستم‌های سرور ایفا می‌کند. ارتقا دادن رم سرور می‌تواند باعث افزایش ثبات و کارایی در کلیت سرور شود. به‌طورکلی حافظه بافر و حافظه بدون بافر دو نوع کلی حافظه سرور هستند. علاوه بر آن، رم سرورها می‌توانند با استفاده از فناوری‌هایی مثل حافظه ECC عملکرد بهتری فراهم کنند. برندهای مختلفی رم سرورهای متنوع و متناسب با نیاز شما را ارائه داده‌اند که اینجا به چند نمونه از آن‌ها اشاره کردیم و رم سرورهای برند HP را معرفی کرده و چند نمونه پر فروش این برند را نیز معرفی کردیم امیدواریم که سودمند بوده باشد. شما از رم سرور های چه برند هایی استفاده کرده اید ؟ تجربه ی خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خرید سرور اچ پی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا