لپ تاپ و کامپیوتر

رایزر کارت چیست

یکی از قطعات مهم به کار رفته در کامپیوتر و حتی سرور ها ، مادربرد آن سیستم است. مادربرد ها دارای اسلات هایی هستند که در هر مادربرد تعداد این اسلات ها متفاوتند. شما می توانید برای افزایش این اسلات ها از واسطه PCIe استفاده نمایید و یا کافی است از رایزر کارت سرور استفاده نمایید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با رایزر کارت سرور و کاربرد آن آشنا کنیم . با ما همراه باشید.

دلیل استفاده از رایزر کارت در سرور چیست

رایزر کارت در شکاف های توسعه مادربرد سرور شما متصل می شود و این قابلیت را برای شما فراهم می کند تا کارت های توسعه ی مورد نظر خود را متصل نمایید.
رایزر کارت ( Riser Cards) ، با سرعت بخشیدن به سرور موجب می شود سرور عملیات ها و پردازش ها را با سرعتی قابل قبول تر نسبت به قبل انجام دهد.با توجه به پیشرفتی که امروزه در دنیای تکنولوژی در حال رخ دادن است و تاثیر سرعت در کسب و کارهای مختلف ، شما هم باید سرور های کسب و کار خود را برای پیشرفت در این دنیای تکنولوژی آماده کنید.

بیشتر بخوانید : ریل کیت چیست ؟

برندهای برتر در تولید رایزر کارت

برندهای برتر در تولید رایزر کارت

بیشتر شرکت هایی که در حوزه ی  تولید سرور و تجهیزات سرور مشغول هستند ، رایزر کارت های مناسبی را تولید می کنند بنابراین ما برای معرفی بهترین برندهای تولید کننده رایزر کارت باید به سراغ بهترین برند های تولید سرور و تجهیزات سرور برویم. همانطور که می دانید یکی از شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کند و معروف ترین و پرفروش ترین سرور ها و همچنین تجهیزات سرور ها را با کارایی بالا وارد بازار می کند ، شرکت HP است .  اگر بخواهیم یکی از رایزر کارت های تولید شده توسط این شرکت را به شما معرفی کنیم ، می توانید به HPE Optional Tertiary X8 877947-001 X8 Refurbished اشاره کنیم.
پس از شرکت اچ پی ، دیگر برندی که در این حوزه مشغول به فعالیت است و پس از اچ پی در جایگاه دوم قرار دارد ، شرکت DELL است . شرکت دل نیز قطعات و سرورهای پرکاربرد و پرفروشی را روانه ی بازار کرده است. ما در این بخش به یک نمونه از Riser Card های تولید شده توسط Dell نیز می کنیم که عبارت است از : Dell PowerEdge R720 R720XD 2x PCIe Riser Card .

PCIe یا PCI Express  چیست

PCIe یا PCI Express

PCIe مخفف PeriPheral Component Interconnect Express است و به معنای اتصال سریع قطعات جانبی است و PCIe همان PCI Express  است. اگر یک نگاهی به مادربرد سیستم خود بیاندازید ، می توانید اسلات های کوچک و بزرگی را مشاهده کنید که در کنار یک دیگر قرار دارند و همچنین کارت گرافیک سیستم خود را هم در کنار آن ها می بینید که به وسیله ی همین تکنولوژی PCIe  به مادربرد سیستم شما متصل شده است.
گفتنی است ، گروه مهندسی PCIe-SIG از طراحان این استاندارد بوده اند . این گروه 800 نفری متشکل از مهندسان شرکت های بزرگی چون : Intel  و HP و IBM و DELL هستند ، که با هدف بهبود تکنولوژی PCIe در کنار هم جمع شده اند .

در خرید رایزر کارت به چه نکاتی باید توجه کنیم

نکاتی که در هنگام خرید و انتخاب PCIe ها قابل تامل است شامل:

  1. سایز فیزیکی PCIe ها

اسلات هایPCIe  در دو سایز در بازار موجود هستند که طول و ارتفاع آن ها دارای دو حالت است .

  • HHFL که به عنای Half Height Full Length : این کارت 10.7 x2  سانتی متر است .
  • HHHL که به عنای Half Height Half Length : این کارت 10.7 x5سانتی متر است .

 

  1. Laneهایی که در اسلات PCIE موجود است
    Lane  ها تعیین کننده ی نحوه ی انتقال دیتا است  برای مثال PCIe x1 slot یک  lane  دارد  و میتواند یک بیت در هر سیکل را منتقل کند. اسلات های PCIe به صورت کلی دارای پیکربندی های متفاوت است که شمال x1 و x2 و x4  و  x8 و x16 و x32 است.
  2. ورژن و تکنولوژی PCIe
    PCIe های موجود در بازار در چهار نسل موجود هستند که شامل : PCIe 1.0 و PCIe 1.2 و PCIe 3.0 و PCIe 4.0 است . که در هر نسل نسبت به نسل های قبلی بهبود و پیشرفت هایی داشته است ، ماننده : دوبرابر شدن پهنای باند ، بهینه شدن مصرف انرژی  و افزایش فرکانس … است . نکته قابل ذکر این است که تمامی نسخه های PCIe با هم سازگار هستند ، اما اگر شما به دنبال این هستید که PCIe  سیستم شما با چه سرعتی کار می کند باید این را بدانید که همیشه با سرعت پایین ترین نسل کار می کند ، برای مثال : اگر کارت PCIe 3.0  را روی اسلات PCIe 4.0 داشته باشید، کارایی شما PCIe 3.0  خواهد بود .

نحوه خرید رایزر کارت HP

نحوه خرید رایزر کارت HP

این قطعه ی قدرتمند که همانطور که گفته شد موجب سرعت بخشیدن به روند کاری سرور و سیستم شما می شود . این خود باعث می شود ، کسب و کار شما هم در دنیای تکنولوژی که به سرعت ، توجه خاصی می شود ، به چشم آید.
شما می توانید برای خرید رایزر کارت HP از سایت فروشگاهی دوبرکا استفاده نمایید . به دلیل تحریم ها ، شرکت های بزرگ سخت افزاری نظیر HP و DELL و …  در ایران شعبه ای ندارند و فروشگاه هایی مانند دوبرکا ، وارد کننده انواع سرور و تجهیزات سرور به ایران هستند . با توجه به نوسانات بازار ارز در ایران ، لطفا برای استعلام آخرین قیمت محصولات با بخش پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به معرفی رایزر کارت ) Riser Cards )  پرداختیم . چنانچه در رابطه با این قطعه سوالی داشتید یا حتی مشکلی در نصب این قطعه ، شما می توانید با شماره تماس های  09195738079 ,  02177459713 ,  02177497509 تماس بگیرید. پشتیبان های دوبرکا شما را راهنمایی می کنند و در صورت نیاز در اسرع وقت جهت تعمییر و یا نصب قطعات ، جهت هماهنگی با شما تماس می گیرند.

خرید رایزر کارت سرور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا