تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

توپولوژی شبکه چیست؟ انواع توپولوژی شبکه

توپولوژی شبکه چیست؟ انواع توپولوژی شبکه

توپولوژی یا همبندی (Topology) به نحوه چیدمان و ترکیب عناصر ارتباطی یک شبکه گفته می شود. تعیین نوع توپولوژی برای طراحی و راه اندازی شبکه یکی از عوامل مهم و در واقع اولین قدم برای این کار می باشد. به زبان ساده ترتیب قرارگیری دستگاه ها در یک شبکه، توپولوژی شبکه گفته می شود. توپولوژی شبکه در دو نوع توپولوژی فیزیکی و منطقی تقسیم بندی می شود.

توپولوژی فیزیکی به نحوه چیدمان فیزیکی عناصر شبکه و نحوه برقراری ارتباط بین آن ها گفته می شود اما توپولوژی منطقی به چگونگی انتقال داده ها بین عناصر شبکه در بستر فیزیکی اشاره می کند.

هر یک از دستگاه های موجود در شبکه گره یا Node نامیده می شود. گره های رایج در یک شبکه، کامپیوتر ها و دستگاه های جانبی می باشند. نحوه اتصال و ارتباط گره ها در شبکه به یکدیگر به وسیله ی توپولوژی شبکه تعیین می گردد. نوع رسانه استفاده شده در شبکه (مانند کابل شبکه یا وایرلس) نیز توسط توپولوژی شبکه تعیین می شود.  

هم چنین بخوانید: شبکه چیست؟ کاربرد شبکه و انواع آن

توپولوژی فیزیکی (physical topology)

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم توپولوژی فیزیکی به روش های اتصال فیزیکی عناصر شبکه گفته می شود. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند.

 مهم ترین توپولوژی های فیزیکی

 مهم ترین توپولوژی های فیزیکی

1- توپولوژی خطی (Topology Bus)

2- توپولوژی ستاره (Star Topology)

3- توپولوژی حلقوی (Ring Topology)

4- توپولوژی مش (Mesh Topology)

5- توپولوژی ترکیبی (Hybrid Topology)

توپولوژی های منطقی (logical topology)  

توپولوژی های منطقی (logical topology)  

1- توپولوژی خطی (Topology  Bus)

2- توپولوژی حلقوی  (Ring Topology)

فاکتور های زیادی در انتخاب نوع توپولوژی شبکه دخیل هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

1- ابعاد فیزیکی شبکه

مهم ترین کار قبل از نصب و راه اندازی شبکه، بررسی ابعاد آن می باشد. به عبارتی بررسی تعداد کامپیوتر ها و تجهیزات جانبی دیگری که قرار است در شبکه مورد استفاده قرار گیرند، اولین بررسی قبل از راه اندازی شبکه است.

2- مدیریت ترافیک شبکه

بررسی حجم ترافیک شبکه دومین گام برای راه اندازی شبکه می باشد. نوع نرم افزار های مورد نیاز شبکه و حداکثر ترافیک شبکه در زمان حداکثری فعالیت یکی از بررسی های مهم قبل از نصب و راه اندازی شبکه محسوب می شود.

3- هزینه نصب و راه اندازی شبکه

یکی از دغدغه های افراد برای نصب و راه اندازی شبکه میزان هزینه آن می باشد. در واقع افراد سعی دارند با کمترین هزینه همه ی نیاز های خود را مرتفع نمایند. مثلا سعی می کنند مسیر عبور کانال را به گونه ای انتخاب نمایند که میزان کابل کشی به کمترین حد خود برسد.

4- امنیت شبکه

افزایش امنیت و بستن راه نفوذ برای دسترسی های غیر مجاز از دغدغه های دائمی مدیران شبکه به حساب می آیند. در برخی از شبکه ها امنیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به گونه ای که در کنار استفاده از انواع فایروال های سخت افزاری و نرم افزاری، آنتی ویروس ها و … از توپولوژی هایی مانند Ring بهره می گیرند. نحوه قرار گیری بسته ها در توپولوژی Ring یا حلقه ای در حلقه ای بسته و متصل به هم بوده و اطلاعات محرمانه در یک جهت حرکت می کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا