اخبار
موضوعات داغ

ChatGPt رقیب سرسخت گوگل ؟

ChatGpt یک الگوریتم هوش مصنوعی یا AI ( Artificial intelligence) که در نوامبر 2022  معرفی شد  این ربات توسط شرکت Open AI اصطلاحا Train شده یا ساخته شده است . شرکت Open AI یک شرکت آمریکایی تاسیس شده در سال 2015 است . ایلان ماسک مالک توییتر و تسلا از بنیان گذاران این شرکت بزرگ بود و در حال حاضر جز سرمایه گذاران در این شرکت است . نام Open AI قبل تر هم با نام الگوریتم های هوش مصنوعی مانند : DALL.E و نسخه‌ی قبلی ChatGpt به گوش تمام شرکت‌های بزرگ و طرفداران تکنولوژی خورده بود. گویا این شرکت به سوپرایز کردن دنیای تکنولوژی با محصولات خود عادت کرده است. این بار این شرکت با ChatGPT ورژن سوم به سراغ دنیای تکنولوژی آمد.
جالب است بدانید اولین نسخه‌ی ChatGPT با 100 میلیون پارامتر در شبکه معرفی شد و در این نسخه‌ی سوم این الگوریتم 170 میلیارد پارامتر را در شبکه ی خود جای داده است و این خبر نشان دهنده‌ی رشد تصاعدی الگوریتم های هوش مصنوعی است .

ChatGPT چیست؟

ChatGPTچیست

ChatGPT یا (Chat Pre-trained Transformer)  یک مدل یادگیری ماشین پیچیده است که قادر به تولید (NLG ) یا  زبان طبیعی و محاوره ای است. Chatgpt قبل از سال 2022 بر روی مقادیر انبوهی از داده‌های فضای اینترنت آموزش داده شده است. این ربات توانایی جالبی در صحبت کردن و همین طور پاسخ دادن به سوالات با لحن محاوره‌ای انسان را دارد ، گویی که به نظر نمی‌رسد که یک ربات پاسخگوی شما است.

قابلیت‌های  ChatGPT

  • پاسخ به تمامی سوالات
  • تکمیل یک متن یا عبارات داده شده
  • از طریق درخواست شما ، محتوای داستانی و غیر داستانی تولید می‌کند.
  • مانند انسان از زبان محاوره‌ای استفاده می‌کند.
  • کد برنامه‌نویسی به هر زبانی که بخواهید را تولید می‌کند.
  • ترجمه‌ی متن از یک زبان به زبان دیگر را انجام می‌دهد.
  • متن داده شده را خلاصه می‌کند.
  • متن‌ها را دسته بندی و طبقه بندی می‌کند.
  • احساسات درون متن را درک می‌کند.

چت با ChatGpt

با این که بسیاری از افراد برای کارهای تخصصی و یا نوشتن کد یا حتی بدافزارها از این ربات استفاده می‌کنند . اما شما می‌‌توانید از ChatGpt برای فعالیت‌های خیلی پیش پا افتاده تر هم استفاده کنید و یک مکالمه‌ی کاملا دوستانه را با این ربات هوشمند و جذاب داشته باشید. برای مثال ، شما می‌‌توانید از این ربات بپرسید که: ( به نظرت الان که گرسنه هستم ، چی بخورم؟ ) باید بدانید که در هر صورت ChatGpt برای شما یک پیشنهاد دارد و شما می‌توانید به این ربات اعتماد کنید.

آموزش مدل ChatGPT

آموزش ChatGpt

دانشمندان داده و مهندسان یادگیری ماشین و هوش مصنوعی از یادگیری نیمه نظارتی یا (Semi-Supervised Learning ) برای آموزش ChatGPT استفاده کرده اند. الگوریتم‌های یادگیری نیمه نظارتی ، بر روی مجموعه داده‌هایی که تا حدی برچسب گذاری شده‌اند آموزش داده می‌شوند به این صورت که بعضی از داده های برچسب دار برای پیش بینی خروجی داده‌های بدون برچسب استفاده می‌شوند.

به گفته‌ی OpenAI ، دانشمندان این مجموعه از داده‌های بدون برچسب فراوان موجود در فضای اینترنت برای آموزش استفاده کرده‌اند . آنها برای تکمیل داده ها از منابع متنی که در دسترس عموم قرار دارد و منابع متنی در دسترس محققان و دولت ها ، برای آموزش نکمیلی این مدل استفاده کرده اند.

ChatGPT و آموزش

آموزش و ChatGpt

متنی که آخرین نسخه‌ی ChatGPT تولید می‌کند ، به قدری شبیه انسان است که زنگ خطر را در مدارس دنیا برای معلمان به صدا در آورده است.
این مقدار از شباهت در پاسخ به سوالات ، موجب استفاده‌ی نادرست دانش‌آموزان از این ربات برای بیان پاسخ به معلمان خود شده است و در بسیاری از مدارس استفاده از ChatGPT را کاملا ممنوع کردند. بسیاری از طرفداران ChatGPT معتقدند که این نوع هوش مصنوعی (AI) از بین نخواهند رفت و باید به جای ممنوعیت استفاده از این ابزار هوشمند ، به دانش‌آموزان نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از آن را آموزش داد و حتی معلمان باید در آموزش به دانش‌آموزان از این ابزار استفاده‌های مناسبی را داشته باشند.

کاربرد ChatGPT در مشاغل

ChatGpt  به عنوان یک ابزار هوش مصنوعی در مشاغل کاربردهای بسیاری دارد که در این بخش به چند مورد از آن اشاره کرده ایم.

  • می‌تواند به صورت خودکار تولید محتوای  پست‌های شبکه های اجتماعی و یا مقالات و وبسایت‌های مختلف را برعهده بگیرد . فقط کافی است عنوان محتوا را به ChatGPT بگویید.
  • بازخوردهای مشتری و کاربران را می‌تواند دسته بندی کند.
  • گزارش‌ها را در مشاغل مختلف از زبانی به زبان دیگر تبدیل کند.
  • بسیاری از کدهای برنامه نویسی را قادر است بنویسد.
  • به برنامه نویسان کمک می‌کند تا ایرادات کدهای خود را بفهمند و آن را اصلاح کنند.
  • می‌توانید با استفاده از ChatGPT ، ربات‌های چت بسازید که قادر به یادگیری بوده و برای برنامه‌های آموزشی مفید باشد.
  • خلاصه‌ای از مقاله‌ای که در سایت خود می‌خواهید قرار دهید را در اختیار ChatGpt قرار دهید و این ربات هوشمند کلمه‌ی کلیدی و مترادف آن را به شما پیشنهاد خواهد داد.

قضاوت ChatGPT در کلمبیا

قضاوت ChatGPT در کلمبیا

( خوآن مانوئل پادیلا ) قاضی شهر کارتاخنا در کلمبیا ، برای تصمیم گیری در رابطه با این موضوع که – آیا بیمه یک کودک مبتلا به اوتیسم باید تمام هزینه‌های درمان او را پوشش دهد یا خیر؟- از ChatGPT استفاده کرد. پادیلا در نهایت حکم بر پرداخت کامل هزینه‌های درمانی کودک مبتلا به اوتیسم داد .

طبق اسناد قانونی ، پادیلا از این ربات در رابطه با پرونده‌ای که در دست داشت پرسید: ( آیا کودک مبتلا به اوتیسم باید هزینه های درمانش را پرداخت کند؟)  پاسخی که ChatGPT به این سوال داده بود بر حکم نهایی پادیلا تاثیر داشت ، پاسخ این بود : ( خیر ، این درست نیست. مطابق قوانین کلمبیا ، کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم از پرداخت هزینه های درمانی خود به طور کامل معاف هستند. )

پادیلا از این حکم کاملا دفاع کرد و بر این باور است که برنامه های هوشمندی مانند Chatgpt   می‌تواند در سیستم حقوقی کلمبیا کارآمد باشد . این در حالی بود که یکی از قاضی‌های دادگاه عالی کلمبیا به نام ( اکتاویو تجیرو ) ، قضاوت بر اساس برنامه هایی مانند ChatGPT را به طور کامل رد کرده و مخالف جایگزینی همچین ابزارهایی به جای دانش ، تخصص و دانش قضاوت یک قاضی انسانی است.

نگرانی ها در رابطه با ChatGpt

بسیاری از افراد نگران جایگزینی یا تحلیل رفتن هوش انسانی توسط چت بات‌های هوش مصنوعی هستند.برای مثال : ChatGPT ، می‌تواند به راحتی کار تولید محتوا در رابطه با هر موضوع را در کم‌ترین زمان ممکن انجام دهد. واقعیت این است که  ChatGPT همه چیز را تغییر می‌دهد . اما هنوز دارای محدودیت‌هایی است. نگرانی دیگری که در رابطه با این ابزار هوش مصنوعی وجود دارد این است که ممکن است برخی از اطلاعاتی که این چت بات با کاربران به اشتراک می‌گذارد ، به دلیل متصل نبودن ربات به اینترنت ، اشتباه باشد.
خود ربات ChatGPT می‌گوید : ( پاسخ‌های من به عنوان واقعیت در نظر گرفته نمی‌شوند و من همیشه مردم را تشویق می‌کنم که اطلاعاتی را که از من دریافت می‌کنند تایید کنند.) و همچنین شرکت سازنده‌ی این چت بات (OpenAI) خاطر نشان کرده است که : ( ممکن است  برخی از پاسخ‌های ChatGPT ، به صورت معقول به نظر آید اما نادرست یا بی معنی باشد).

آیا ابزاری وجود دارد که متن ChatGPT را تشخیص دهد؟

با توجه به نگرانی مدیران مدارس در استفاده‌ی نادرست  دانش آموزان از این ابزار ، نیاز به یک ابزار دیگری برای تشخیص متن تولید شده توسط هوش مصنوعی به میان آمد. شرکت OpenAI ، یک ابزار رایگان برای بر طرف کردن این مشکل در دسترس کاربران قرار داد. این ابزار تنها می‌تواند 26 درصد از متن‌های نوشته شده توسط هوش مصنوعی را به عنوان (( احتمالا نوشته شده توسط هوش مصنوعی )) به درستی شناسایی کند که در 9 درصد این نتایج متن‌های انسانی را به اشتباه شناسایی ‌کرده است.
همچنین ابزارهای هوش مصنوعی دیگری نیز در بازار برای این منظور وجود دارند مانند :  GPT-2 Output Detector، Writer AI Content Detector  که این ابزارها نیز همچون ابزار OpenAI دارای خطای زیادی است.

ماکروسافت و ChatGPT

chatgpt در ماکروسافت

ماکروسافت به عنوان یکی از سرمایه گذاران اولیه در  OpenAI  ، این بار هم پشتیبانی خود از این شرکت و محصول آن ( (ChatGPT  را اعلام کرده  است و به گفته‌ی ماکروسافت به زودی این ابزار در رویدادی ویژه به  Bing( موتور جستوجوی ماکروسافت ) اضافه خواهد شد.

اولین مشارکت ماکروسافت با OpenAi در سال 2019 بود ، زمانی که ماکروسافت 1 میلیارد دلار و سپس 2 میلیارد دلار در سال‌های بعد  در این شرکت سرمایه گذاری کرد.

براساس گزارش بلومبرگ ، هیچ یک از این شرکت ها ارزش سرمایه گذاری را فاش نکرده‌اند ، اما منابعی فاش کرده‌اند که مجموعا در طول چندین سال  این سرمایه گذاری حدود 10 میلیارد دلار  بوده است. در عوض ، سرویس Azure ماکروسافت ، ارائه دهنده انحصاری رایانش ابری OpenAI خواهد بود و تمام بارهای کاری OpenAI در تحقیقات ، محصولات و حتی خدمات API را تامین می‌کند.

گوگل Bard رقیب سرسخت ChatGPT

Bard رقیب ChatGpt

مدیرعامل گوگل ( سوندای پیچای ) به تازگی سرویس چت هوش مصنوعی گوگل به نام Bard را معرفی کرده است .  گوگل در تاریخ 6 فوریه ، سرویس آزمایشی چت هوش مصنوعی خود را معرفی کرد که توسط تعدادی از کاربران قبل از عرضه برای عموم در هفته‌های آینده آزمایش خواهد شد.
Bard از مدل زبان گوگل برای برنامه‌های گفت و گو (LaMDA ) استفاده می‌کند و از تمام اطلاعات وب برای ارائه‌ی پاسخ به کاربران استفاده می‌کند ، این در حالی است که ChatGPT به اینترنت متصل نبود.

در تاریخ 9 فوریه 2023 ، در یکی از مراسم‌های رو نمایی از Bard ، اطلاعات نادرستی در مورد تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) ارئه داد.
از این ربات در این مراسم درمورد دستاوردهای تلسکوپ جیمز وب پرسیده می‌شود و از Bard خواستند تا به شکلی به این سوال پاسخ دهد که برای یک کودک 9 ساله قابل فهم باشد. یکی از پاسخ های این ربات این بود که : ( جیمز وب برای گرفتن اولین تصاویر از یک سیاره خارج ازمنظومه‌ی شمسی استفاده شده است.) این در حالی بود که ناسا اعلام کرده بود که اولین تصاویر از سیارات خارج از منظومه‌ی شمسی توسط تلسکوپ VLT در سال 2004 گرفته شده است.

همین اشتباه عامل سقوط 7 درصدی سهام گوگل شد و گوگل به خاطر این مراسم 120 میلیارد دلار ضرر کرد.

سخن پایانی

حال  که با ChatGpt   و کاربردهای آن آشنا شدید و همینطور با رقیب آن که با پشتیبانی گوگل قرار است عرضه شود ، آشنا شدید . ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا هوش مصنوعی  (AI ) ، قرار است جایگزین منابع انسانی مانند: برنامه نویس‌ها و یا تولید کنندگان محتوا و … شود؟

در واقع هوش مصنوعی یک مسئله‌ی اجتناب ناپذیر است و دنیا هم به آن علاقه نشان داده است  و با روی کار آمدن هوش مصنوعی ، شکل بسیاری از مشاغل تغییر خواهد کرد. همانطور که اتوماسیون کارخانه ها بسیاری از مشاغل را از بین برد و در حال حاضر تصور کارخانه‌ها بدون اتوماسیون ، غیر قابل تصور است. هوش مصنوعی هم به همین شکل است و شکل مشاغل تغییر خواهد کرد ، بسیاری از کارهای وقت گیر را این ربات‌های هوشمند انجام خواهند داد و کار‌های خلاقانه تر را نیروی انسانی به انجام خواهد داد. در حال حاضر هنوز ChatGPT به آن مرحله نرسیده است که برنامه نویسان را کنار بزنه و تنهایی در این حوزه پیش برود و فعلا  تنها یک ابزاری است که کمک برنامه نویسان می‌کند . اما با این روند رشد هوش مصنوعی قطعا در آینده به این مرحله هم خواهد رسید . این ما انسان‌ها هستیم که باید در راستای پیشرفت تکنولوژی ، پیشرفت کنیم و از این ابزار برای راحتی کارهای خود استفاده نماییم.

این مقاله هم به پایان رسید . امیدوارم نظرتون را جلب کرده باشیم، اگر شما از ChatGptاستفاده کردید  ، در قسمت نظرات با ما این کارها را به اشتراک بگذارید . منتظر نظرات شما هستیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا