اخبار

esxi چیست و چه کاربردی دارد؟

 esxi چیست؟

مجازی سازی یکی از راهکارهای کاهش هزینه های سازمان ها و شرکت ها و مدیریت راحت تر آن ها می باشد. در واقع با استفاده از مجازی سازی می توان از تمام قدرت سخت افزاری سرورها بهره برد. اما esxi در مجازی سازی چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه به این سوال ها پاسخ می دهیم. اما در ابتدا برای کسانی که آشنایی چندانی با مجازی سازی سرور ندارند، تعریفی از مجازی سازی ارائه می کنیم.

مجازی سازی سرور چیست ؟

مجازی سازی سرور تکنیکی است که در آن با استفاده از یک نرم افزار مجازی سازی، یک سرور فیزیکی را به چند سرور مجازی کوچک تر تقسیم می کنند. در واقع با این روش هر یک از سرورها به اجرای چندین سیستم عامل در یک زمان واحد می پردازند.

امروزه مراکز داده تجاری از چندین سرور تشکیل شده اند که تعدادی از آن ها بیشتر اوقات روز بیکار هستند، این کار موجب می شود تا منابع سخت افزاری گران قیمت اتلاف شده و موجب مصرف بیهوده برق، نگهداری و سیستم سرمایشی می شود.

مجازی سازی سرور از اتلاف هزینه و انرژی جلوگیری می کند و با تقسیم بندی یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی، بهره وری منابع را افزایش می دهد.  

هم چنین بخوانید: سرور مجازی چیست؟

اما esxi چیست؟

در یک تعریف ساده، Esxi یکی از سیستم عامل هایی است که روی سرور یا کامپیوتر نصب شده و امکان مجازی سازی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

vmware esxi  چیست؟

esxi یک نوع هایپروایزر نوع اول می باشد که به عنوان یک سیستم عامل روی سرور یا کامپیوتر نصب می شود و وظیفه تخصیص و کنترل منابع را بر عهده می گیرد.

شما می توانید با استفاده از سیستم عامل esxi یک پنل تحت وب در اختیار داشته باشید. این پنل از طریق آی پی اختصاص داده شده در هنگام نصب در دسترس شما قرار می گیرد و شما می توانید ماشین های مجازی خود را نصب و مدیریت نمایید. Esxi هایپروایزر مجازی ساز شرکت VMware می باشد.

vmware esxi  چیست؟

esxi customizer  چیست؟

شرکت هایی مانند HP، DELL و غیره که در زمینه تولید سرور فعالیت می کنند، esxi را روی سرور خود سفارشی سازی می کنند. این کار موجب هماهنگی هر چه بیشتر سخت افزار با نرم افزار می شود. بنابراین اگر خواستید از این تکنولوژی روی سرور خود استفاده نمایید، بهتر است این کار را با توجه به برند سرور خود انجام دهید، به این معنی که از نسخه بهینه شده برای برند سرور خود استفاده کنید.

اما اگر نسخه بهینه شده آن برای سرور شما در دسترس نبود، می توانید از نسخه اصلی ارائه شده توسط شرکت VMware استفاده نمایید.

Esx  چیست؟

Esx مخفف عبارت Elastic Sky X می باشد که برای مدت زمان طولانی به عنوان پلتفرم مجازی سازی شرکت VMware شناخته می شد. هسته اصلی esx که وظیفه انجام خدمات مجازی سازی را بر عهده دارد، کاملا مجزا از سیستم عامل می باشد. در واقع هسته اصلی مانند نرم افزاری است که روی یک سیستم عامل نصب شده که این سیستم عامل Service Console نامیده می شود.

esx و esxi چه تفاوتی دارند؟

در واقع esx نام قدیمی مجازی سازی شرکت VMware می باشد. آخرین نسخه این مجازی ساز، نسخه 4.1 بود که از پس از آن با نام esxi معرفی شد.

Esx و esxi از نظر ساختاری بسیار متفاوت هستند. در esx کرنل یا هسته اصلی به صورت کامل از سیستم عامل جدا بوده و مانند نرم افزاری است که روی سیستم عامل نصب شده است. در واقع تمامی ابزارهایی که با مجازی سازی مرتبط بودند مانند ابزارهایی روی هسته سیستم عامل لینوکس نصب می شدند و امکان مدیریت آن با استفاده از یک پنل یکپارچه فراهم نبود، چرا که هیچ پنل یکپارچه ای وجود نداشت. همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، esx مانند نرم افزاری بود که روی سیستم عامل  Server Consoleنصب شده بود.
اما با معرفی esxi یا Elastic Sky X Integrated تحول بزرگی ایجاد شد. ما دیگر در این محصول Server Console را مشاهده نمی کنیم و هسته اختصاصی با نام vMkenel وجود دارد که همه ابزارهای مرتبط با مجازی سازی را به صورت یکپارچه در خود جای داده است.

از مزایای esxi نسبت به esx می توان به پایداری بالاتر و یکپارچه بودن آن اشاره کرد. هم چنین esxi از نظر ساختاری بسیار سبک تر از esx بوده و نصب و استفاده از آن بسیار آسان تر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا