اخبار

انواع حافظه کش و بررسی نحوه عملکرد آن ها

انواع حافظه کش و بررسی نحوه عملکرد آن ها

سه نوع کش وب سایت، مرورگر و کش سرور موجب کاهش زمان بارگذاری صفحات سایت می شوند، اما نحوه عملکرد آن ها متفاوت است. در ادامه به بیان انواع کش و بررسی نحوه عملکرد آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

حافظه کش سایت 

حافظه کش سایت 

حافظه کش سایت یکی از انواع حافظه کش می باشد که به آن حافظه نهان نیز گفته می شود. زمانی که برای اولین بار یک صفحه بارگذاری می شود، داده هایی مثل تصاویر، صفحات وب و … به صورت موقت در حافظه کش ذخیره می شوند. این عمل موجب افزایش سرعت بارگذاری در هر بار بازدید از صفحه می شود.

زمانی که کاربر برای اولین بار اقدام به بازدید از یک صفحه می کند، حافظه کش سایت محتوایی که توسط کاربر انتخاب شده است را به حافظه می دهد تا اگر کاربر مجددا خواست از همان صفحه بازدید کند، به سرعت بتواند صفحه را بارگذاری نماید. اینجاست که سرعت بارگذاری بار اول و دوم با هم متفاوت است و طبیعتا در بازدید دوم صفحه با سرعت بیشتر لود می شود.

این عمل در اصطلاح ذخیره سازی یا کشینگ نام دارد. ذخیره سازی سایت به معنای ذخیره سازی از طرف کاربر می باشد. یک وب سایت تنها از یک روش برای مدیریت کش از طرف کاربر بهره می برد. در واقع کاربر می تواند مدت زمان نگهداری داده های ذخیره شده را به حافظه کش اعلام کند.

در صورتی که داده و یا مطلب جدیدی به سایت خود اضافه کردید اما کاربر قادر به مشاهده آن نبود، می بایست به تنظیمات پنل مدیریت سایت خود رفته و حافظه کش سایت خود را پاک کنید تا محتوا برای کاربر قابل نمایش باشد.

حافظه کش مرورگر

یکی دیگر از انواع حافظه کش، کش مرورگر می باشد. زمانی که کاربر از یک وب سایت بازدید می کند، نه تنها محتوای صفحه مورد نظر برای وی لود می شود، بلکه منابع دیگری مانند فونت ها، فایل های جاوا اسکریپت و … نیز بارگذاری می شوند که مرورگر به صورت خودکار آن ها را دانلود می کند.

حافظه کش مرورگر امکان ذخیره سازی این فایل ها را برای مرورگر فراهم می کند. با این کار دفعات بعدی که کاربر بخواهد از این وب سایت بازدید کند، دیگر این فایل ها بازیابی نمی شوند، از این رو سرعت نیز بیشتر می شود.

به عنوان مثال، زمانی که شما برای اولین بار می خواهید از سایت دوبرکا دیدن نمایید، دسته ای از منابع برای شما ارسال می شوند که مرورگر سیستم شما به صورت خودکار آن ها در حافظه کش ذخیره می کند. در مراجعات بعدی متوجه خواهید شد که زمان بارگذاری وب سایت در مقایسه با بار اول به صورت قابل توجهی کاهش یافته و سرعت افزایش پیدا کرده است.

حافظه کش سرور

حافظه کش سرور

حافظه کش سرور یکی دیگر از انواع حافظه کش می باشد. سرور به جای پردازش هر بار درخواست، نتایج آن را ذخیره می کند و به جای این که این فرآیند را مجددا برای هر درخواست انجام دهد، فایل ذخیره شده را از حافظه کش خود بازیابی می کند که طبیعتا این کار سرعت بیشتری خواهد داشت. در واقع این نوع ذخیره سازی اطلاعات بدون مشارکت بین کاربر و یا مرورگر انجام می گیرد و به صورت کامل روی سیستم سرور اتفاق می افتد.

در واقع یک حافظه کش موقت، محتوا را به منظور بازیابی سریع تر در خود ذخیره می کند و استفاده از حافظه کش به منظور ذخیره سازی، Caching نامیده می شود.

هم چنین بخوانید: حافظه کش Cache یا حافظه پنهان چیست؟

تفاوت حافظه کش سایت، حافظه کش سرور و حافظه مرورگر

  • حافظه کش وظیفه ذخیره سازی و کنترل انواع خاصی از مطالب را در سمت کاربر بر عهده دارد.
  • حافظه کش مرورگر محتوایی که از طریق مرورگر در کامپیوتر کاربر ذخیره می شود را کنترل می نماید.
  • حافظه کش سرور موظف است محتوا و کد نمایش داده شده یا داده های مشابه را روی یک سرور یا چندین سرور ذخیره کند. کنترل داده ها به جای مرورگر کاربر بر عهده سرور می باشد.

آیا کش کردن صفحات موثر است؟

اگر وب سایت شما به خوبی کد نویسی شده است، ممکن است زمان لود آن کمتر از 2 ثانیه طول بکشد. کش کردن صفحات بسیار موثر است و موجب افزایش سرعت و صرفه جویی در زمان می شود.

در واقع کش کردن وب سایت نه تنها موجب سریع تر شدن سایت می شود، بلکه عملکرد آن را بهبود می بخشد و کمک می کند تا وب سایت بتواند بار ترافیک سنگینی را تحمل کند.

بر اساس مطالعاتی که توسط YUI صورت گرفته است، ذخیره مرورگر قادر است تا 300 درصد سرعت را افزایش دهد.

نتیجه

کش کردن اطلاعات امکان افزایش چشمگیر سرعت وب سایت شما را فراهم می کند، بدون این که نیازی به صرف هزینه های خاص داشته باشد. اگر از این تکنولوژی جدید درست استفاده کنید، می توانید علاوه بر افزایش سرعت وب سایت خود، بار اضافی روی سرور را هم کاهش دهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا