اخبار

انواع کابل ساتا SATA

انواع کابل ساتا SATA

کابل ساتا (SATA) یک استاندارد IDE می باشد که در سال 2001 به منظور اتصال دستگاه هایی مثل هارد دیسک و درایو نوری به مادربرد ارائه شد. اصطلاح ساتا به صورت کلی به انواع کابل ها و اتصالات مربوط به این استاندارد اشاره می کند. کاربرد این کابل ها انتقال داده با نرخ های بالا از 1.5 تا 6 گیگ در ثانیه می باشد.

کابل SATA که جایگزین PATA شده است، جهت اتصال دستگاه های ذخیره ساز داخلی کامپیوتر استفاده می شود. سرعت انتقال داده در کابل ساتا بسیار سریع تر از کابل PATA می باشد.

کابل های ساتا کابل های طولانی بوده و از 7 پین بهره می برند. هر دو انتهای این کابل ها مسطح و نازک است و اکثرا با زوایه 90 درجه به منظور مدیریت بهتر کابل طراحی و ساخته می شوند. یک قسمت انتهایی آن به یک درگاه موجود در مادربرد وصل می شود که عمدتا دارای ساتا می باشد و قسمت دیگر به پشت دستگاه ذخیره سازی مثل یک دیسک سخت ساتا وصل می گردد.

کاربرد کابل ساتا

کابل ساتا در رایانه های شخصی، سرورهای سطح ورودی و سیستم های دخیره سازی شبکه ای در سطح ورودی مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل ساتا چیست

مقایسه انواع کابل ساتا SATA

رابط کاربری SATA نیز مانند تکنولوژی های دیگر از چندین iterations به منظور تطابق با استانداردهای مدرن بهره می برد. سه نسخه متفاوت از ساتا تاکنون ارائه شده است.

اگر از بعضی از تفاوت های ناچیز مانند NCQ که کوتاه شده عبارت Native Command Queuing می باشد و همراه با SATA 2.0 ارائه شده است، چشم پوشی کنیم، پی می بریم که تفاوت اساسی بین SATA 2.0 و SATA 3.0 در سرعت انتقال داده توسط آن ها می باشد. اگر درباره SATA 1.0 سخن نمی گوییم برای این است که این نسخه دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و منسوخ شده است. لازم به ذکر است که هر سه کانکتور و کابل های نسخه های مختلف SATA با هم سازگاری دارند.

SATA به صورت پیش فرض روی مادربرد و درون کامپیوتر قرار گرفته است، بنابراین فقط امکان اتصال دستگاه های ذخیره ساز داخلی به آن وجود دارد. از دستگاه های ذخیره سازی داخلی می توان به هارد دیسک، DVD Writer و غیره اشاره کرد.

در صورتی که مادربرد سیستم شما قادر به پشتیبانی از eSATA یا external-SATA نیز باشد، امکان اتصال دستگاه از بیرون کیس به سیستم فراهم می شود. این رابط SATA نیز در ظاهر شبیه رابط معمولی SATA می باشد، مثل کابل VGA و یا اتصالات USB.
اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که  این نوع اتصال نمی تواند چندان قدرتمند عمل کند و دستگاه هایی که به این شکل به سیستم متصل می شوند نمی توانند از سرعت SATA 3.0 استفاده کنند.

کاربرد کابل ساتا

تکنولوژی SATA از گذشته تا به امروز دچار تغییرات زیادی شده و ورژن های مختلفی از آن منتشر شده است. در واقع SATA با این تغییرات، نسخه به نسخه کامل تر شده است که تنها تعداد محدودی از دستگاه ها را به سیستم متصل می کند و این مورد در سرعت انتقال اطلاعات بسیار موثر می باشد. در مقابل پورت USB می تواند از میلیون ها دستگاه پشتیبانی نماید.

به این نکته توجه داشته باشید که انواع کابل ساتا SATA با هم سازگاری دارند، علاوه بر این، همگی در تمامی نسخه ها با یکدیگر یکسان می باشند. برای مثال شما می توانید از چیزی که به عنوان SATA 1.0 با یک دستگاه و مادربرد SATA 3.0 نامگذاری شده است، استفاده کنید و از سرعت انتقال بهره مند شوید.

این مثال به این معنا است که SATA 3.0 فقط اصطلاحی برای بازاریابی می باشد که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما این مورد در مورد کانکتورها صدق نمی کند، سرعت در نسخه های مختلف اینترفیس های SATA با یکدیگر متفاوت است.

برای مثال زمانی که یک هارد دیسک SATA 3.0 را به پورت SATA 2.0 متصل می کنید، تنها می توانید سرعتی که توسط SATA 2.0 مادربرد پشتیبانی می شود را در اختیار داشته باشید و نقل و انتقال اطلاعات خود را انجام دهید. در نتیجه شما می توانید از هر کابلی به منظور اتصال دستگاه هایی که دارای اینترفیس SATA هستند، استفاده کنید، فقط باید توجه داشته باشید که نسخه SATA دستگاهی که می خواهید به مادربرد وصل کنید، یکی باشد.

همان طور که گفتیم اگر هارد دیسک شما SATA 3.0 باشد اما اینترفیس مادربرد SATA 2.0، سرعتی که به منظور انتقال اطلاعات در اختیار شما قرار می گیرد برابر سرعت اینترفیس SATA 2.0 مادربرد است.

هم چنین بخوانید: تفاوت هارد های SAS و SATA

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا