دوربین مداربستهسیستم‌های امنیتی و حفاظتی

دوربین مداربسته پلاک خوان

دوربین مداربسته پلاک خوان دوربینی تخصصی می باشد که از یک نرم افزار داخلی به منظور شناسایی و ضبط پلاک خودرو حتی در هنگام حرکت، استفاده می کند. در ادامه درباره دوربین مداربسته پلاک خوان، ویژگی ها و کاربرد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دوربین مداربسته پلاک خوان چیست؟

دوربین پلاک خوان یا دوربین ANPR (Automatic Number Plate Recognition) به دوربین های مداربسته ای اطلاق می شود که می توانند به صورت خودکار روی وقایع ترافیکی نظارت داشته و پلاک هر نوع وسیله نقلیه ای را شناسایی و ضبط کنند. این دروبین ها امکان تجزیه و تحلیل وسایل نقلیه در شرایطی مانند آب و هوای نامساعد، سرعت بالا و مشکلات دیگر مانند تداخل نور چراغ ماشین ها را فراهم می کنند. تکنولوژی مورد استفاده در دوربین های پلاک خوان در کنار نرم افزار مدیریت تصاویر یعنی iVMS-5200 می تواند بسیاری از مشکلات ترافیکی را رفع کند.

این نوع دوربین ها دارای توانایی تشخیص پلاک خودروها بین لاین های مختلف و در شرایط آب و هوایی یا شرایط نوری نامناسب هستند. دوربین های پلاک خوان اطلاعات جمع آوری شده را به دستگاه ضبط کننده NVR یا نرم افزار iVMS-5200 ارسال می کنند.

ویژگی های دوربین مداربسته پلاک خوان

  • تصاویر و اطلاعاتی که توسط این دوربین ها ثبت و ضبط می شوند کاملا معتبر بوده و در صورت وقوع جرم می توان در دادگاه به آن ها استناد کرد.
  • اطلاعات کدگذاری شده در سرورهایی با ظرفیت ذخیره سازی بالا ذخیره می شوند و در هر زمانی در دسترس هستند. از این رو امنیت بالایی دارند.
  • دوربین مداربسته پلاک خوان از استحکام بالایی برخوردار است و حتی در شرایط آب و هوایی نامناسب نیز کارایی و بازدهی بالایی ارائه می دهد.
  • هر یک از دوربین های پلاک خوان می  توانند تا دو ردیف جاده یا خیابان را پوشش دهند.
  • امکان ذخیره سازی اطلاعات در این دوربین ها فراهم شده است. در این حالت می توان لیستی از وسایل نقلیه عبوری را که بر خلاف مقررات عمل کرده اند، به دست آورد.
  • دوربین مداربسته پلاک خوان می تواند شرایط جاده را به خوبی کنترل کرده و موانع فیزیکی را شناسایی کند.
  • لنزهای تعبیه شده در این دوربین ها، لنزهای موتوری هستند که امکان بزرگنمایی تصاویر از راه دور را فراهم می کنند.

عملکرد دوربین مداربسته پلاک خوان

دوربین anpr

هنگامی که وسیله نقلیه از مقابل  یک دوربین پلاک خوان رد می شود، شماره پلاک آن به وسیله دوربین خوانده می شود. سپس سوابق خودرو به سرعت از روی داده هایی که از قبل روی حافظه دوربین ضبط شده است، بررسی می گردد. پس از بررسی سوابق، در صورتی که تخلفی صورت گرفته باشد، افسر پلیس در مواقع لازم می تواند وسیله نقلیه را متوقف کند و شخص متخلف را جریمه نماید.

 دوربین مداربسته پلاک خوان می تواند کلیه تصاویر ثبت شده از وسایل نقلیه عبوری را ذخیره کند. این حتی شامل اطلاعات خودروهایی است که تخلفی مرتکب نشده اند اما اطلاعات آن ها برای انجام بررسی های بیشتر مورد نیاز خواهد بود.

هم چنین بخوانید: انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن ها

الگوریتم های تشخیص پلاک وسیله نقلیه

– مکان‌ یابی پلاک خودرو: این الگوریتم مکان پلاک را مشخص کرده و تصویر پلاک را شناسایی می کند.

– تنظیم و سایزبندی: این الگوریتم تصویر پلاک را به شکل افقی تنظیم می کند و ابعاد تصویر را متناسب با استاندارد از قبل تعریف شده برای برنامه تنظیم می نماید.  

– نرمالیزه کردن: تنطیم کنتراست و نور تصویر در این بخش انجام می شود.

– بخش بندی کاراکترها: کاراکترهای موجود در تصویر پلاک را بخش بندی می‌کند.

– تشخیص کاراکترهای تصویر یا OCR

– تحلیل هندسی و همگام سازی: نوع و مکان کاراکترها را بررسی می‌کند.

کاربرد دوربین پلاک خوان

دوربین مداربسته پلاک خوان اکثرا روی تیر، چراغ های خیابان، درب پارکینگ و بزرگراه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دوربین ها به صورت خودکار شماره پلاک های مشاهده شده را همراه با مکان، زمان و تاریخ ثبت و ضبط می کنند. داده های ضبط شده توسط این دوربین ها که شامل تصاویری از وسایل نقلیه و گاهی تصویر راننده و مسافران است، در یک سرور مرکزی بارگذاری می شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا