برق و الکترونیک

تلویزیون اسمارت یا هوشمند (Smart TV) چیست؟

قابلیت های تلویزیون Smart TV

به احتمال زیاد نام تلویزیون هوشمند یا اسمارت (Smart TV) به گوشتان خورده است و یا درباره قابلیت ها و امکانات آن شنیده اید. اگر می خواهید تلویزیون هوشمند بخرید و به اطلاعات بیشتر و دقیق تری درباره آن نیاز دارید با ما همراه باشید.

تلویزیون هوشمند یا اسمارت چیست؟

تلویزیون اسمارت یا هوشمند (Smart TV) قابلیت اتصال به اینترنت را دارد. این تلویزیون ها قادر به ارائه سرویس های مختلف اینترنتی هستند به همین دلیل است که می گوییم تلویزیون هوشمند شبیه به یک گوشی هوشمند یا کامپیوتر می باشد.

کمپانی سامسونگ اولین تولید کننده تلویزیون های اسمارت است بعد از آن شرکت های ال جی، سونی، شارپ و… خط تولید این تلویزیون ها را راه اندازی کردند. در دنیای امروز همه تلویزیون ها دارای قابلیت اتصال به شبکه اینترنت هستند اما برخی از شرکت های تولید کننده مانند شرکت سونی از نام Internet TV برای تلویزیون های اسمارت خود استفاده می کند.

تلویزیون هوشمند

قابلیت های تلویزیون  اسمارت یا هوشمند

اگر زمان کافی برای تماشای برنامه مورد علاقه خود را ندارید، نگران نباشید چون با وجود تلویزیون اسمارت می توانید برنامه مورد نظر را ضبط کرده و در زمان بیکاری به تماشای آن بنشینید.

از دیگر ویژگی ها و قابلیت های تلویزیون های هوشمند می توان به قابلیت نصب نرم افزار به منظور تماشای فیلم و تصاویر و بازی به شکل آنلاین و هم چنین جست و جو در صفحات وب اشاره کرد.

یکی از ویژگی های بارز و مهم تلویزیون های اسمارت، قابلیت اتصال آن به کانال های اینترنتی IPTV می باشد. IPTV یا Internet Protocol Television به نوعی استاندارد ویدیویی اینترنتی اطلاق می شود که به عنوان فرم کوتاه جهت پخش ویدیو های اینترنتی در تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد. 

قابلیت نمایش صفحات Word یا Excel نیز یکی دیگر از ویژگی های تلویزیون های هوشمند می باشد. سایر ویژگی های تلویزیون اسمارت یا هوشمند (Smart TV) عبارتند از، مشاهده آنلاین وضعیت آب و هوا، قابلیت اتصال به شبکه اینترنت، موبایل و لپ تاپ، دارای مرورگر اینترنتی به منظور جست و جو در صفحات وب، دانلود و تماشای آنلاین فیلم، کنترل تلویزیون با فرمان صوتی، فروشگاه محتوایی، امکان نصب نرم افزار و بازی، کنترل جادویی و پشتیبانی از استاندارد DLAN.

هم چنین بخوانید: سیستم تلفن VOIP و مزایای استفاده از آن

smart tv

سیستم عامل تلویزیون اسمارت

امکانات و قابلیت های تلویزیون های هوشمند با توجه به شرکت سازنده، نوع سیستم عامل و نسخه آن متغیر هستند. هر یک از شرکت های تولید کننده نرم افزار مخصوصی برای تلویزیون خود طراحی کرده اند که تنها روی تلویزیون آن شرکت قابل اجرا است. به عنوان مثال تلویزون های اسمارت یا هوشمند ال جی دارای سیستم عامل WebOS بوده و تلویزیون های سامسونگ از یک Smart Hub یا فروشگاه محتوایی بهره می گیرند که تحت تاثیر سیستم عامل تایزن می باشد.

تلویزیون های هوشمند دارای نرم افزار خاصی هستند که روی سیستم عامل اندروید و iOS نصب شده و امکان کنترل تلویزیون را از طریق لپ تاپ یا تلفن هوشمند برای کاربر فراهم می کند.

نحوه اتصال تلویزیون اسمارت یا هوشمند به اینترنت

سه روش ساده اتصال تلویزیون هوشمند به شبکه اینترنت عبارتند از:

  • Wifi: یکی از روش های ساده ای که می توانید به وسیله ی آن تلویزیون خود را به اینترنت متصل کنید، استفاده از Wifi می باشد. برای این کار در ابتدا به بخش تنظیمات تلویزیون رفته و در بخش اتصالات شبکه، گزینه Wifi را انتخاب کنید و با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور خود به اینترنت وصل شوید.
  • اتصال از طریق کابل LAN: کابل LAN در مقایسه با Wifi سرعت بیشتری دارد و پایدار تر می باشد، بنابراین نسبت به Wifi گزینه بهتری برای دیدن فیلم یا ویدیو می باشد.
  • دانگل: اگر Wifi و یا کابل LAN در اختیار ندارید می توانید با تهیه دانگل تلویزیون خود را به اینترنت متصل کنید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا