برق و الکترونیک

پورت و انواع آن

تعریف پورت و کاربرد های انواع آن

پورت و انواع آن

پورت در لغت به معنی درگاه است و به منظور انتقال داده ها و اطلاعات بین دو سیستم کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد، به عبارتی پورت یا درگاه، محلی برای ورود و خروج داده ها می باشد. پورت ها دارای شکل ظاهری متفاوت و وظایف مختلف هستند و قطعاتی مانند صفحه نمایش، بلندگو، چاپگر و… به وسیله ی آن به کیس سیستم وصل می شوند. با ما همراه باشید تا با برخی از اصلی ترین پورت های سیستم آشنا شوید.

 درگاه USB

کلمه USB از عبارت Universal Serial Bus گرفته شده است و یک استاندارد جهانی به منظور اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر می باشد. در واقع USB رایج ترین نوع پورت است که در انواع تلفن های هوشمند، تلویزیون ها، رایانه ها و… قابل مشاهده می باشد. نسخه های مختلفی از درگاه USB موجود است، USB 1.0 اولین نوع این درگاه است و USB 2.0 رایج ترین نوع این درگاه به شمار می رود که سرعت آن در مقایسه با USB 1.0  بالاتر است. USB 3.0 پر سرعت ترین و جدید ترین نوع این درگاه می باشد. این سه پورت دارای شکل ظاهری یکسان و رنگ متفاوت هستند. رنگ USB 1.0 و USB 2.0 عمدتا مشکی و سفید و رنگ USB 3.0 آبی است.

هم چنین بخوانید : تفاوت پورت USB3 با USB2

 درگاه USB

پورت USB

پورت HDMI

کلمه HDMI از عبارت High-Definition Multimedia Interface گرفته شده و به معنی رابط چند رسانه ای با کیفیت بالا می باشد. این پورت به عنوان یک ورودی روی گیرنده ها، تلویزیون ها و پخش کننده ها قرار می گیرد. اولین نسخه پورت HDMI که همان HDMI 1.0 می باشد 17 سال پیش معرفی شد و آخرین نسخه آن با عنوان HDMI 1.4 در سال 2009 وارد بازار شد. این پورت به منظور انتقال تصاویر و صوت با کیفیت بالا به تلویزیون ها و مانیتور های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت پورت HDMI در مقایسه با فیش های سه رنگ، بسیار بالاتر است.

پورت HDMI

hdmi-port

پورت DVI 

این کلمه از عبارت Digital Visual Interface به معنی “رابط دیجیتال بصری” گرفته شده است. این پورت در سال 1999 روانه بازار شده و با سرعت بالایی جایگزین استاندارد VGA شد. پورت DVI به منظور اتصال یک منبع ویدیویی مانند کارت های گرافیک به یک منبع پخش کننده مثل مانیتور، طراحی شده است.

پورت DVI 

پورت  VGA

کلمه VGA مخفف عبارت Video Graphic Array است که یک استاندارد به منظور انتقال تصاویر می باشد. امروزه پورت های HDMI و DVI جایگزین پورت VGA شده اند و ما کمتر شاهد استفاده از این پورت هستیم. این کابل عمدتا آبی رنگ بوده و در اطراف آن دو پیچ وجود دارد.

پورت  VGA

VGA

درگاه Parallel یا موازی

اتصال چاپگر به کامپیوتر معمولا با استفاده از پورت موازی می باشد. البته امروزه استفاده از  پورت های USB بسیار متداول است اما همچنان شاهد استفاده از این نوع پورت هستیم.

درگاه Parallel یا موازی

درگاه سریال

کلمه Serial به معنی ارسال بیت ها به صورت ترتیبی و یکی پس از دیگری می باشد. انتقال بیت ها در این درگاه تنها از طریق یک پین است.

درگاه سریال

serial_port

درگاه  PS / PS2

این درگاه اکثرا برای اتصال دستگاه های ورودی مثل ماوس و کیبورد به سیستم مورد استفاده قرار می گرفت. البته امروزه درگاه USB جایگزین آن شده و تقریبا دیگر از درگاه PS / PS2 استفاده نمی شود.

درگاه  PS PS2

PS2-Port

باید بگوییم که پورت های دیگری نیز وجود دارند که ما در این مقاله سعی کردیم به معرفی اصلی ترین آن ها بپردازیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا