برق و الکترونیک

کابل RG59 یا کواکسیال چیست؟

کاربرد کابل کواکسیال

شاید بارها عباراتی نظیر کابل کواکسیال، کابل RG59، کواکس یا کابل RG5 به گوشتان خورده است و چیزهایی درباره آن ها شنیده اید. برای شناخت بیشتر و اطلاعات دقیق تر با ما همراه باشید.

کابل کواکسیال (Coaxial) یا کابل RG59 یکی از رایج ترین کابل ها به منظور انتقال داده بوده و از دو رسانای هم محور که به وسیله یک عایق از هم جدا شده اند، تشکیل شده است. هسته این کابل دارای سیم فلزی است که به عنوان اولین رسانای مود در سیم شناخته می شود. پوشش این هسته یک لایه عایق ضد برق و غیر رسانا می باشد که پوشش این عایق هم فویل، تور فلزی یا قطیان است. قطیان هم به عنوان رسانای دوم این سیم عمل می کند. آخرین پوشش کابل کواکسیال موجب نگهداری از همه اجزاء در کنار هم شده است.

کابل کواکسیال

کاربرد کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال به منظور انتقال اطلاعات و سیگنال ها در فرکانس های بالا یا به عبارتی High-Frequency در دوربین های مداربسته، دستگاه های کنترل از راه دور، شبکه های محلی یا LAN و آنتن تلویزیون های رنگی مورد استفاده قرار می گیرند. کابل RG59 با یک عایق فوم پوشانده شده و لایه بعدی آن یک کاور پلاستیکی می باشد. این کابل به دلیل خاصیت عایقی خود توانایی حمل سیگنال های آنالوگ با طیف وسیعی از فرکانس ها را دارد. از این رو به شکل وسیعی در شبکه های کامپیوتری، رسانه های رادیویی و … مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل هم چنین در سیستم های مداربسته، سیستم های کابل زیر دریا، تجهیزات ویدیویی و … نیز کاربرد دارد.

هم چنین بخوانید: افزایش متراژ سیم RG59

خصوصیات کابل کواکسیال یا کابل RG59

مهم ترین ویژگی کابل کواکسیال قطر مغزی آن می باشد که بین 1.2 تا 1.8 میلی متراست. جنس مغزی هم می تواند از مس، آلیاژ مس و یا آلومینیوم باشد. اطراف مغزی به وسیله یک لایه پلاستیکی از جنس فوم و به رنگ سفید پوشانده شده است. این لایه پلاستیکی به منظور جدا کردن مغزی از شیلد تعبیه شده است. پس از این لایه یک لایه شیلد بافته شده قرار دارد.

انواع با کیفیت تر کابل های کواکسیال دارای یک لایه فویل نیز هستند که بین شیلد و عایق فوم قرار گرفته و به همراه شیلد کابل وظیفه نویزگیری را انجام می دهد. ضخامت و جنس شیلد از گزینه های مهمی هستند که حتما باید مورد توجه قرار گیرند، مخصوصا اگر قصد کابل کشی برای مسیر های طولانی را دارید. لایه انتهایی کابل نیز یک لایه از جنس PVC بوده که از کابل محافظت می کند.

طول کابل RG59

کیفیت تصویر تحت تاثیر عوامل زیادی است که مسافت طولانی و فاصله زیاد یکی از آن عوامل به شمار می رود. کابل های تصویر RG59 می توانند تا فاصله 500 متری را پوشش دهند و اگر در فاصله های طولانی تری مورد استفاده قرار گیرند با کاهش شدید کیفیت تصاویر روبرو خواهیم شد. اگر قصد کابل کشی تا فاصله های زیاد (بالای 500 متر) را دارید توصیه می شود از تقویت کننده استفاده کنید یا از کابل های با کیفیتی هم چون کابل های فیبر نوری استفاده نمایید. قیمت کابل های تصویر دوربین مداربسته به کیفیت آن بستگی دارد و هر چه کیفیت بالاتری داشته باشد طبیعتا قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

کیفیت کابل RG59

پارامترهایی که کیفیت کابل کواکسیال تحت تاثیر آن ها می باشد عبارتند از، جنس مغزی کابل، جنس شیلد و پلاستیکی که به عنوان پوشش کابل استفاده شده و از کابل محافظت می کند. توجه کنید که اگر جنس هسته کابل از مس خالص تری باشد قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت و کابل از کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود. هم چنین کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دستگاه دیجیتال DVR نیز با کیفیت کابل RG59 رابطه مستقیمی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا