تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

مفهوم TPM یا Trusted Platform Module

مفهوم TPM یا Trusted Platform Module

TPM ماژول پلت فرم استاندارد و مطمئنی است که از طرف تولید کنندگان رایانه های شخصی به عنوان یک ویژگی امنیتی معرفی می گردد. اما هدف و کاربرد این ماژول چیست؟ چیپست TPM موجب افزایش امنیت شده و بهبود عملکرد سیستم را به دنبال دارد.

TPM در سال 2009 توسط کنسرسیوم صنعتی TCG (Trusted Computing Group) معرفی شد. لازم به ذکر است که تعداد چیپست های تعبیه شده در رایانه های شخصی و سایر دستگاه ها مثل دستگاه خودپرداز، به بیش از 2 میلیارد چیپست می رسد. استاندارد TPM با گذشت زمان به روز شده و TPM 2.0 که جدید ترین نسخه آن می باشد، در ماه اکتبر سال 2014 منتشر شده است.

TPM چیست

تعریف و مفهوم  TPM

TPM یا Trusted Platform Module به میکروچیپ یا چیپستی گفته می شود که به منظور تامین و افزایش امنیت مبتنی بر سخت افزار در یک کامپیوتر تولید می گردد. این چیپست را می توان پس از تهیه سیستم روی مادربرد آن اضافه نمود. ناگفته نماند که همه ی مادربرد ها قابلیت پشتیبانی از اتصال دهنده TPM را ندارند، بنابراین قبل از افزودن چیپست به سیستم، بایستی در ابتدا مدل سیستم را بررسی کنید تا از سازگاری آن با TPM مطمئن شوید.

وظیفه TPM

داده هایی که در طول روز توسط کاربر منتقل می شوند، معمولا به شکل متن ساده و بدون رمزنگاری هستند. در چنین مواقعی چیپست های TPM با ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار، وظیفه ی حفاظت از کلمات عبور و کلید های رمزگذاری شده که بدون رمزنگاری ارسال می شوند، بر عهده می گیرند.

چیپست TPM به محض این که احساس کند سیستم به وسیله ی یک ویروس یا بدافزار تهدید می شود، قادر است در حالت قرنطینه راه اندازی شده و به حل مشکل کمک نماید. بعضی از Chromebook های گوگل دارای TPM هستند، به این معنی که TPM در زمان راه اندازی، بایوس (BIOS) سیستم را برای تغییرات و حالت های غیر مجاز اسکن می نماید.

از وظایف دیگر چیپست های TPM (Trusted Platform Module) می توان به ارائه حافظه ایمن به منظور نگهداری از کلید های رمزنگاری، گواهی نامه ها و کلمات عبور مورد استفاده قرار گرفته جهت ورود به سرویس های آنلاین اشاره کرد، این روش ایمن تر از ذخیره سازی آن ها در داخل نرم افزار و روی هارد های ذخیره سازی می باشد. یکی از نکات قابل توجه درباره چیپست ها این است که این چیپست ها امکان مدیریت حقوق دیجیتالی (digital rights) را حتی در جعبه های تنظیم شده متصل به شبکه، فراهم می نمایند.

وظیفه TPM

کابرد TPM برای افراد

کاربران می توانند توسط نرم افزاری که از قبل نصب شده است، به آسانی از ویژگی های TPM بهره مند گردند، اما TPM ها عمدتا به وسیله ی شرکت های بزرگی که به دنبال تامین امنیت داده های خود هستند، مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه استفاده از TPM

در صورت تهیه کامپیوتری که دارای چیپست TPM است، می توان با دسترسی به BIOS سیستم از قابلیت رمزگذاری آن به منظور حفاظت از داده ها، بهره مند شد. شرکت های فناوری اطلاعات عمدتا چیپست های TPM را در سرور های خود نصب کرده و مدیریت می کنند. شرکت های اچ پی، لنوو و دل، معمولا نرم افزار هایی ار ارائه می نمایند که کاربر می تواند با استفاده از آن ها به ویژگی های چیپست TPM دسترسی داشته باشند.

آیا چیپست TPM توسط سرور ها پشتیبانی می شود؟

در جواب باید بگوییم که بعضی از سرور ها دارای اسلات اتصال TPM روی مادربرد خود هستند. معمولا TPM به صورت پیش فرض روی سرور ها وجود ندارد و برای بهره مندی از ویژگی های آن، بایستی آن را به صورت جداگانه خریداری کنید. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا