سایر نوشته ها

پروتکل MPLS چیست ؟

 از وقتی  که حمل بسته های شبکه به کمک برچسب (Label) انجام گردید، پروتکل MPLS بوجود آمد. MPLS یک تکنولوژی انتقال است که به یک تکنولوژی معروف و محبوب مبدل شده است.

پروتکل MPLS از مکانیزم Label زدن یا برچسب زدن برای ارسال بسته ها در سطح شبکه استفاده می کند. همانند روتر که توسط IP عمل می کند.

پروتکل Multiprotocol Label Switching) MPLS) برای حل قسمتی از مشکلات کاربران همانند کند شدن روتر ها در شبکه های بزرگ و تحت فشار بوجود آمد تا با عملکرد ساده تر مثل Label زدن ترافیک را در شبکه های آنها از بین ببرد که البته با پیشرفت روتر ها دیگر نیاز خاصی به MPLS برای حل این مشکل احساس نشد، از این پروتکل به علت قدرتمند بودن در Traffic Engineering – Quality of Services و همچنین Virtual Private Networks و Any-Transport over MPLS AToM خیلی استفاده می شود.

استفاده از پروتکل MPLS به همراه IP باعث می شود که هر چیزی را که بشود انتقال داد. اضافه کردن label به بسته ها باعث می شود که بتوان در یک بستر MPLS پروتکل های غیر IP را منتقل کرد، همچنین این پروتکل میتواند IPv4 ، IPv6 ، Ethernet HDLC ، PPP وسایر تکنولوژی های لایه دو را انتقال دهد. (به همین علت به آن Multi-protocol می گویند).

 از جمله ویژگی این پروتکل از افزایش سرعت یا رفع کندی Router ها در شبکه های بزرگ با مکانیزم یا تکنیکی ساده یعنی Label زدن به ترافیک هر مشترک در شبکه است.

عملکرد MPLS

به طور کلی عملکرد MPLS این گونه است که سوئیچینگ را با استفاده از مکانیزم Label گذاری در بستر روتینگ انجام می دهد ، یعنی یک بسته موقع ورود به شبکه MPLS بر اساس آدرس IP مقصد ، Label گذاری می شود و در طول مسیر در لایه 2 و بر اساس این Label هدایت می شود تا به مقصد برسد.

چون MPLS در یک لایه خاص از OSI قرار نمی گیرد و عملکرد آن بین لایه 2 (Data link) و لایه 3 (Network) می باشد به همین علت آن را به عنوان یک پروتکل لایه 2.5 معرفی می کنند.

به MPLS لایه ۲ و ۵ را اختصاص داده اند، چیزی میان Ethernet و IP که به آن مدل ارتقا یافته ATM و Frame-Relay  نیز می گویند.

روتر تنها دستگاهی است که از طرف Client با پروتکل MPLS کار می کند.پس نیازی به دانستن ساختار درونی MPLS نیست و تنها به روتر سمت سرویس دهنده (Provider Edge – PE) متصل شده و به کمک BGP یا هر روش دیگری از سایر شبکه ها از اتصال به MPLS با خبر شده و اطلاعات آن از میان ابر MPLS عبور داده می شود.

 

مزایای استفاده از پروتکل MPLS :

  • استفاده از یک زیرساخت شبکه یکپارچه
  • بهتر از IP over ATM است
  • Border Gateway Protocol (BGP)-free core
  • بهینه شدن جریان ترافیک
  • مهندسی ترافیک
  • مدل peer-to-peer برای MPLS VPN

 حدودا 20 سال از ایجاد پروتکل MPLS  می گذرد و  اساس کار این پروتکل بر پایه Control Plane و Forwarding Plane است.

شرکت دوبرکا وارد کننده سرور های اورجینال اچ پی و قطعات سرور hp می باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا