دوربین مداربستهسیستم‌های امنیتی و حفاظتی

دوربین مداربسته ضد نور چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین مداربسته ضد نور و کاربرد آن

اختلاف سطح نور در محیط های مختلف یکی از عواملی است که موجب تصویربرداری نامناسب دوربین های مداربسته می شود. دوربین مداربسته ضد نور در چنین شرایطی می تواند این مشکلات را حل کند. اما دوربین مداربسته ضد نور چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع این دوربین ها و نحوه عملکرد آن ها صحبت کنیم.

دوربین مداربسته ضد نور چیست؟

دوربین های مداربسته ای که قادر به پشتیبانی از تکنولوژی های WDR، DWDR، BLC و HLC باشند، اصطلاحا دوربین مداربسته ضد نور نامیده می شوند. نور و روشنایی مناسب در محیط یکی از عوامل بسیار مهمی است که در کیفیت تصاویر موثر می باشد. اگر میزان روشنایی محیط بیش از حد باشد، در این صورت تصاویر به صورت سیاه و سفید ثبت و ضبط خواهند شد. اینجاست که دوربین مداربسته ضد نور می تواند بین تاریک ترین و روشن ترین نقطه تصویر تعادل ایجاد کند. با استفاده از این نوع دوربین می توانید در محیط هایی که شرایط نوری مناسبی ندارند، تصاویری با کیفیت ضبط نمایید.

تکنولوژی WDR

تکنولوژی WDR

تکنولوژی WDR یکی از موثرترین تکنولوژی هایی است که می تواند مشکل نور در دوربین های مداربسته را رفع کند. این مکانیزم با استفاده از دو چیپ CCD می تواند میزان اختلاف نور در محیط های کم نور و پر نور را به حداقل برساند. البته این تکنولوژی علاوه بر مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز می باشد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

معایب تکنولوژی  WDR

  • نویز موجود در قسمت های مختلف تصویر ممکن است متفاوت باشد، به ویژه در بخش های تیره تصویر که معمولا نویز بیشتر است.
  • بخش هایی که بین دو سطح روشنایی مختلف قرار دارند ممکن است متفاوت باشد.
  • ممکن است زنده بودن رنگ ها به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کند.

توجه داشته باشید که پشتیبانی دوربین مداربسته از قابلیت WDR موجب افزایش قیمت آن می شود. این نوع دوربین ها عمدتا در مواردی مورد استفاده قرار می گیرند که دوربین رو به پنجره یا درب ورودی که نور به داخل می تابد، قرار گرفته است. در این حالت تصاویر افرادی که مقابل درب یا پنجره قرار می گیرند، تیره و نا مشخص خواهد شد. دوربین مداربسته با قابلیت WDR می تواند در چنین شرایطی تصاویری واضح و مشخص از سوژه ارائه نماید.

برای دریافت اطلاعات جامع تر درباره تکنولوژی WDR، کلیک نمایید. 

تکنولوژی DWDR

تکنولوژی DWDR e1632168487783

این تکنولوژی را می توان دیجیتال قابلیت WDR نامید. البته تاثیرگذاری این مکانیزم در مقایسه با WDR کمتر است. در واقع این دوربین ها برای بهبود تصاویر از تکنولوژی سخت افزاری استفاده نمی کنند و از طریق نرم افزار می توانند تا حدودی کیفیت تصاویر را بهبود بخشند. به عبارت دیگر کیفیت تصاویر DWDR چندان با تصویر اصلی فرقی ندارد، اما بودن آن بهتر از نبودنش است.

تکنولوژی BLC

تکنولوژی BLC

واژه BLC مخفف عبارت Back Light Compensation می باشد. اهمیت استفاده از این دوربین مداربسته زمانی مشخص می شود که بخواهید دوربین مداربسته خود را رو به روی پنجره یا درب ورودی نصب کنید. در چنین حالتی تصاویر افراد یا اجسامی که در تاریکی هستند، تیره می شود و قسمتی که دارای نور است به صورت واضح دیده می شود. هم چنین ممکن است تصاویر قسمتی که نور دارد کاملا سفید دیده شود و بخشی که نور کمتری دارد، واضح تر دیده شود.

در این حالت تکنولوزی BLC می تواند هر دو تصویر را با هم ادغام کرده و تصویر واضح و با کیفیت را ارئه دهد. توجه داشته باشید که عملکرد قابلیت BLC درست مانند قابلیت WDR است با این تفاوت که کمی ضعیف تر عمل می کند.

تکنولوژی HLC

تکنولوژی HLC

یکی دیگر از تکنولوژی های دوربین مداربسته ضد نور، تکنولوژی HLC می باشد. عملکرد این قابلیت نیز مانند BLC و WDR به منظور افزایش وضوح تصویر در محیط هایی با اختلاف سطح نور زیاد می باشد. فرقی که این تکنولوژی با تکنولوژی های ذکر شده دارد، این است که نور پس زمینه را بیشتر از بقیه قسمت ها کاهش می دهد و قسمت هایی که بسیار پر نور هستند را به خوبی می پوشاند. از جمله کاربردهای این نوع دوربین مداربسته ضد نور می توان به خواندن پلاک خودروها اشاره کرد.

نور شدید چراغ خودرو مانع از دیده شدن پلاک خودرو می شود که قابلیت HLC می تواند این مشکل را رفع کند. برخی از مواقع نیز برای کور کردن دوربین مداربسته از نورهای خیره کننده ای استفاده می شود که در این شرایط نیز این دوربین می تواند تصاویری با کیفیت مناسب ارائه نماید.

هم چنین بخوانید: انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن ها

تفاوت BLC ،WDR و HLC در دوربین مداربسته

عملکرد تکنولوژی WDR در بهبود وضوح تصاویر در مقایسه با تکنولوزی BLC بسیار بهتر است. تکنولوژی BLC در محیط هایی که نور زیاد از درب ورودی یا پنجره به داخل می تابد و تصاویر سوژه ها به علت نور زیاد تیره و سیاه می شود، از تیره شدن تصاویر جلوگیری می کند. دیافراگم دوربین های مداربسته BLC بیشتر باز می شود و نور پس زمینه را کاهش می دهد. در چنین شرایطی استفاده از قابلیت BLC موجب می شود که قسمت های پرنور در پشت تصویر تقریبا سفید و نا مشخص شده و تصاویر به دست آمده دارای تعادل نوری مناسبی نباشد.

در مقابل، تکنولوژی HLC در هنگام شب و یا در محیط های تاریک که نورهای خیره کننده مانند نور چراغ خودروها یا روشنایی های نصب شده در خیابان که موجب افت کیفیت تصاویر می شوند، میزان نور آن ها را در تصویر به حداقل می رساند و کیفیت تصاویر را بهبود می بخشد.

همان طور که گفته شد، دوربین هایی مداربسته ای که از این نوع تکنولوژی ها پشتیبانی می کنند، دوربین مداربسته ضد نور نامیده می شوند. استفاده از این قابلیت ها روی هزینه و قیمت دوربین مداربسته تاثیر دارد.

اما اگر به هر دلیلی نمی خواهید دوربینی خریداری نمایید که تکنولوژی های ذکر شده در آن تعبیه شده باشد، می توانید به منظور ضبط تصاویر با کیفیت، محل نصب دوربین مداربسته را به درستی تنظیم کنید. به این معنی که دوربین مداربسته را در جایی نصب نمایید که ارتفاع مناسبی داشته باشد و زاویه دید آن به صورتی باشد که نور شدید به صورت مستقیم به آن نتابد. اما اگر نمی توانید دوربین خود را جا به جا کنید، پیشنهاد می کنیم که از دوربین هایی با قابلیت WDR استفاده نمایید تا تصاویر شما به علت اختلاف نور محیط دچار افت کیفیت نشوند.

برای خرید انواع دوربین مداربسته با قیمت مناسب از بخش دوربین مداربسته سایت دوبرکا دیدن نمایید. هم چنین می توانید برای اخذ مشاوره قبل از خرید با شماره تلفن های 09195738079 – 77459713-021 – 77497509-021 تماس بگیرید یا از طریق صفحه تماس با ما، با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا