خودرو، ابزار و تجهیزات صنعتی

دوربین مداربسته خودرو چیست؟

دوربین مداربسته خودرو چیست؟

دوربین مداربسته خودرو ابزاری است که به منظور تامین امنیت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در صدد خرید دوربین مداربسته برای خودرو خود هستید اما شناخت کافی از آن ندارید، در این مطلب ما را همراهی کنید.

دوربین مداربسته خودرو چیست؟

دوربین خودرو یا Dash cam به دوربینی با ابعاد کوچک گفته می شود که کاربردهای مختلفی در ماشین دارد. از جمله کاربردهای این دوربین می توان به تصویربرداری از جلو، عقب و داخل ماشین اشاره کرد. این دوربین ها قادر به ثبت و ضبط کلیه وقایع داخل و اطراف ماشین می باشند. بعضی از مدل های این دوربین ها امکان مشاهده آنلاین و زنده تصاویر را روی تلفن همراه برای افراد فراهم می کنند.

کاربرد دوربین مداربسته خودرو

حفظ و نگهداری از خودرو نیز مانند سایر دارایی های انسان بسیار حائز اهمیت است و راهکارهایی که برای این منظور ارائه می شوند جای تامل دارند. دوربین مداربسته خودرو یکی از این راهکارها می باشد که می تواند در حفظ و نگهداری از خودرو به افراد کمک کند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که اتومبیل گران قیمت باشد. شما می توانید با استفاده از دوربین خودرو از چگونگی آسیب دیدن خودرو در هنگام تصادف، شناسایی افراد در صورت سرقت و … مطلع شوید. در واقع استفاده از دوربین خودرو امکان پیگیری مستند موضوع را برای شما فراهم می کند.

البته کاربرد دوربین مداربسته خودرو تنها به هنگام تصادف، آسیب یا سرقت خودرو محدود نمی شود. شما می توانید با استفاده از این دوربین ها تصاویر و لحظه های خوش سفر خود را تصویر برداری نمایید و رویدادهای خاطره انگیز را ثبت کنید.

منبع تغذیه و حافظه دوربین خودرو

دوربین ماشین به طور معمول انرژی مورد نیاز خود را از باطری تامین می کند و تصاویر را روی کارت حافظه SD ذخیره می نماید، در واقع می توان آن ها را نوعی دوربین مداربسته رم خور نامید. برخی از این دوربین ها نیز علاوه بر باطری داخلی، به باطری خودرو وصل می شوند و از آن به عنوان منبع تغذیه استفاده می کنند.

تعقیب و گریز پلیس با افراد متخلف، مدرک مهمی از چگونگی حادثه می باشد.

دوربین مداربسته خودرو محدودیت نصب ندارد، به این معنی که می توان از آن در خودروهای قدیمی و جدید استفاده کرد. البته توجه داشته باشید که محل قرارگیری لنزهای دوربین مداربسته بسیار مهم است و اگر می خواهید بیشترین بازده را از دوربین خود داشته باشید، بهتر است در این زمینه از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

دوربین مداربسته استفاده شده در خودرو معمولا دوربین HD یا Full HD است تا تصاویر ضبط شده دارای کیفیت بالایی باشند.

دوربین خودرو

دوربین مداربسته مخفی ماشین

لازم به ذکر است که دوربین خودرو نمی تواند به عنوان عامل پیشگیری از جرایم مورد استفاده قرار گیرد. این دوربین ها به صورت مخفی و نامحسوس نصب می شوند و سارقین نمی توانند آن ها را تشخیص دهند، از این رو تنها برای پیگیری جرائم از روی تصاویر مورد استفاده قرار می گیرند.

هم چنین بخوانید: DVR خودرو چیست؟

دوربین دنده عقب ماشین

ماشین های جدید امروزی در قسمت پشتی خود به یک دوربین مجهز شده اند که زمانی که راننده دنده عقب می گیرد، در مانیتور جلویی، تصاویر عقب ماشین را نمایش می دهد تا راننده بتواند به راحتی ماشین را کنترل کند. اگر ماشین شما چنین قابلیتی ندارد می توانید از دوربین مداربسته خودرو استفاده کنید و تصویر عقب را در مانیتور گوشی یا مانیتور خود کنترل نمایید.

دوربین مداربسته دید در شب خودرو

اکثر دوربین های مداربسته خودرو زیر مجموعه دوربین های مداربسته دید در شب هستند. البته در صورتی که دوربین را در اتاقک داخلی خودرو قرار داده باشید موجب می شود نتوانید از دوربین های دید در شب استفاده کنید. چون در این حالت نور مادون قرمز IR دوربین به شیشه برخورد کرده و به داخل منعکس می شود و تصاویر کیفیت خود را از دست می دهند. برای این که تصاویر با کیفیتی داشته باشید، توصیه می شود دوربین را در فضای بیرونی و روی وسیله نقلیه نصب کنید.

نمایشگر دوربین مداربسته خودرو

بیشتر دوربین های مداربسته خودرو از یک نمایشگر بهره می برند که در جلوی خودرو زیر آینه نصب می شود و امکان مشاهده تصاویر لنزهای مختلف دوربین را برای افراد فراهم می کند. البته شما می توانید گوشی خود را به دوربین خودرو لینک کرده و از این طریق نیز تصاویر را دریافت نمایید.

دوربین مداربسته خودرو در برابر دمای پایین و بالا مقاوم است و به دلیل پشتیبانی از استاندارد IP66 در شرایط آب و هوایی نامناسب و باران یا برف نیز مقاوم می باشد.

 انواع دوربین مداربسته خودرو

دوربین مداربسته ماشین نیز در شکل، اندازه، فضای ذخیره سازی و شکل ظاهری مختلف به بازار ارائه می شوند. بعضی از آن ها در پشت اتومبیل، برخی دیگر در جلو و برخی نیز به سقف و آینه اتومبیل متصل می شوند. شما می توانید با توجه به نیاز خود یکی از دوربین های خودرو را خریداری نمایید.

دوربین مداربسته خودرو 360 درجه

دوربین خودرو 360 درجه دارای 4 عدد دوربین می باشد. این دوربین ها در زیر آینه بغل، روی سپر عقب خودرو و هم چنین روی سپر جلوی خودرو قابل نصب هستند. از این رو زاویه دید 360 درجه روی مانیتور خودرو در اختیار راننده قرار می گیرد. پیشگیری از تصادفات و موانع دیگر از سایر ویژگی های مثبت این دوربین ها می باشد. هم چنین می تواند علاوه بر ثبت و ضبط تصاویر، آن ها را به صورت زنده و با کیفیت عالی در اختیار راننده قرار دهد. تشخیص صدا و قابلیت GPS از سایر ویژگی های دوربین ماشین 360 درجه هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا