قطعات و تجهیزات جانبی

هیت سینک CPU چیست ؟

هیت‌سینک وسیله‌ای است که دارای یک فن یا مکانیزم دیگری برای کاهش دمای یک قطعه سخت‌افزاری است. CPU کامپیوتر اغلب مستعد گرم شدن بیش از حد است و این بیش از حد گرم شدن خطراتی را برای عملکرد کل رایانه به همراه دارد. در این مقاله، یاد می‌گیریم که چگونه هیت‌سینک‌ها به محافظت از CPU شما در برابر گرمای بیش از حد کمک می‌کنند و حداکثر کارایی و محافظت از قطعات و اجزای حیاتی کامپیوتر شخصی شما را تضمین می‌کنند.

هیت‌سینک چیست؟

هیت‌سینک نوعی قطعه‌ فلزی است که در بالای یک تراشه رایانه­ای مثل CPU قرار می‌گیرد و از طریق روش­های متنوع انرژی گرمایی را از آن تراشه خارج می‌کند. سینک‌های حرارتی به خودی خود غیرفعال هستند و هیچ قسمت متحرکی ندارند بااین‌حال، در بیشتر موارد هیت‌سینک با یک فن ترکیب می‌شود که هوای گرم را خارج می‌کند یا یک محلول خنک‌کننده مایع که گرما را از طریق لوله‌ها خارج می‌کند.

CPU مستعد گرم شدن بیش از حد است و بدون هیت سینک، گرمای تولید شده توسط قطعات در CPU شما باقی می‌ماند و آن را می‌سوزاند یا داغ می‌کند.

هیت‌سینک چه کاربردی دارد؟

هیت سینک خورشیدی

ازآنجایی‌که بیشتر قطعات از تراشه‌های الکترونیکی ساخته شده‌اند، گرما را به راحتی جذب می‌کنند. اگر گرمای بیش از حد دریافت کنند، آسیب می‌بینند و در نتیجه بی‌فایده می‌شوند و عملکرد رایانه‌هایی با کارایی بالا را به خطر می‌اندازند.

داشتن هیت‌سینک بسیار مهم است؛ زیرا به خنک‌شدن CPU شما کمک می‌کند حتی اگر برای مدت طولانی از آن استفاده کنید. هیت‌سینک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که گرمای حاصل از CPU شما را جذب کند و سپس گرما را از اجزای آن پراکنده کند.

یک هیت سینک برای خنک کردن تراشه نیاز به سطح تماس زیاد با منبع گرما دارد. هیت سینک‌ها از یک رسانای حرارتی برای انتقال گرما به پره‌ها استفاده می‌کنند که دارای سطح بزرگ‌تری هستند و در نتیجه گرما را در سراسر کامپیوتر پخش می‌کنند.

انواع مختلف هیت سینک

سه نوع هیت سینک عمده وجود دارد: غیرفعال، فعال و هیبریدی که در اینجا به توضیح هرکدام می‌پردازیم.

هیت‌سینک‌های غیرفعال

هیت‌سینک‌های غیرفعال به همرفت طبیعی متکی هستند، به این معنی که توانایی هوای گرم برای شناور شدن باعث جریان هوای تولید شده در سرتاسر هیت‌سینک می‌شود و برای حذف گرما نیازی به برق ثانویه یا سیستم‌های کنترلی ندارند. اما هیت‌سینک‌های غیرفعال به ‌اندازه هیت‌سینک‌های فعال در حذف گرما از یک سیستم مؤثر نیستند.

هیت‌سینک‌های فعال

هیت سینک‌های فعال برای افزایش جریان سیال در سراسر منطقه گرم از ایجاد هوا استفاده می‌کنند که معمولاً توسط یک فن، دمنده یا حتی حرکت کل دستگاه ایجاد می‌شود. ‌مانند هنگامی است که فن در رایانه شخصی شما پس از گرم شدن رایانه شما روشن می‌شود. فن خنک­کننده هوای سرد را در کل هیت سینک پخش می‌کند. این شیب حرارتی را در سرتاسر هیت سینک افزایش می‌دهد و اجازه خروج گرمای بیشتری را می‌دهد.

هیت سینک‌های هیبریدی

هیت سینک‌های هیبریدی ویژگی‌های هیت سینک غیرفعال و فعال را ترکیب می‌کنند. این نوع پیکربندی‌ زیاد رایج نیست و اکثرا از سیستم‌های کنترل برای خنک کردن سیستم در صورت نیاز استفاده می‌کنند. هنگامی که کار سیستم سبک است و در نتیجه تراشه­ها خنک تر هستند، تولید هوا غیرفعال است و سیستم را بدون استفاده از فن خنک می‌کند. هنگامی که ماژول مورد نظر به دمای بالاتر از حد نرمال می‌رسد، سیستم خنک‌کننده فعال می­شود.

هیت سینک cpu چیست؟

هیت سینک سرور

هیت سینک قطعه‌ای است در cpu که جریان هوا را در یک دستگاه داغ افزایش می‌دهد. این کار را با افزایش سطح کار دستگاه و مقدار جریان هوا با دمای پایین که در سطح آن حرکت می‌کند، انجام می‌دهد.

در واقع قطعه‌ای فلزی است که در بالای CPU قرار می‌گیرد و با خروج گرما از آن از طریق یک سری باله‌ها، انرژی گرمایی را از اجزای آن خارج می‌کند.

هیت سینک LED چیست؟

هیت سینک LED یک تبدیل کننده حرارتی است. گرمایی که توسط یک ماژول LED تولید می­شود را جذب می­کند و انرژی حرارتی تولید شده را در محیط پخش می‌کند. عملکرد طیفی، خروجی لومن و طول عمر LED ارتباط نزدیکی با دمای آن دارد. به همین دلیل هیت سینک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک چراغ LED است.

هیت سینک RAM چیست؟

هیت سینک Ram یکی از وسایل جانبی است که با دفع گرما از ماژول‌های حافظه رایانه شما به خنک نگه داشتن سیستم شما کمک می‌کند. این هیت سینک شامل چند باله فلزی است که به یک صفحه پایه متصل می‌شوند که به عنوان رادیاتور عمل می‌کند. این باله‌ها با تراشه حافظه در تماس هستند و به انتقال گرما از آن برای خنک ماندن کمک می‌کنند.

چگونه هیت سینک را تعویض کنیم؟

اگر می‌دانید که هیت سینک خراب است، می‌توانید آن را تعویض کنید. بااین‌حال، روند برداشتن و جایگزینی هیت سینک می‌تواند مشکل باشد. بهتر است قبل از اینکه خودتان هیت سینک را تعویض کنید، مقداری آماده‌سازی را انجام دهید. اولین قدم شما همیشه باید یافتن و دانلود دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری رسمی لپ‌تاپ شما باشد.

بعد از اینکه هیت سینک را با باز کردن لپ‌تاپ آن خارج کردید، می‌توانید یک هیت سینک جدید نصب کنید. با این حال، مهم است که مطمئن شوید که هیت سینکی که خریدید دارید که دارای پد حرارتی ای است که با چیزی که قبلاً استفاده می‌کردید مطابقت دارد. به همین دلیل است که بهتر است دستورالعمل‌های رسمی مربوط به لپ‌تاپ خود را از قبل بخوانید.

هنگام خرید هیت سینک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

هیت سینک استوانه ای

شناسایی برخی از جزئیات اولیه در مورد سیستم موردنظر شما اولین قدم برای آگاهی از نحوه انتخاب هیت سینک است. نکاتی که باید قبل از خرید هیت سینک به آن توجه کرد:

  • هیت سینک از چه نوع انرژی مصرفی استفاده خواهد کرد. رتبه‌بندی TDP حداکثر گرمایی را که یک قطعه می‌تواند بر حسب وات استفاده کند مشخص می‌کند. این معمولاً نشانگر خوبی از میزان گرمای یک قطعه خاص است.
  • برای اینکه عملکرد مطلوبی داشته باشد، به طور ایده‌آل باید چقدر خنک نگه داشته شود.
  • چه مقدار جا برای نصب هیت سینک در دسترس دارید؟ هیت سینک‌ها در اندازه‌های مختلف تولید شده­اند، از سینک‌های حرارتی بسیار کوچک برای ماژول گرفته تا هیت سینک‌های بزرگ‌تر در دسترس هستند.
  • کدام نوع قرارگیری سینک حرارتی بهترین عملکرد را با توجه به مشخصات سیستم برای شما به همراه خواهد داشت؟
  • چقدر حاضرید برای یک هیت سینک هزینه کنید؟

سخن پایانی

هیت سینک ها از جنس آلومینیوم هستند و همین موضوع موجب گران بودن این قطعه می باشد و همین موضوع حتی در بخش تولید نیز ، تولیدکنندگان را مجبور کرده تا با احتیاط و صرفه جویی بیشتری از آن ها استفاده کنند. شما باید بدانید برای افزایش طول امر هیت سینک ها دمای کار باید بر روی نقطه ای ثابت شود.
امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشه. سوالات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه از ما بپرسید .

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا