سیستم‌های امنیتی و حفاظتی

لوله فلکسی یا فلکسیبل چیست و انواع آن کدام اند؟

کاربرد لوله فلکسی

لوله فلکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

محافظت از کابل ها و سیم ها در برابر عواملی مانند ضربه، خوردگی، رطوبت، گرمای شدید و … امری ضروری است که اگر این محافظت و نگهداری به شیوه صحیح صورت نگیرد ممکن است کابل ها دچار آسیب شده و حوادث و هزینه های سنگینی را به دنبال داشته باشد. اما چگونه می توانیم از سلامت کابل ها محافظت کنیم؟ این کار با استفاده از ابزارآلات مخصوصی به نام لوله فلکسی یا لوله فلکسیبل امکان پذیر است. ممکن است همه با لوله فلکسیبل آشنایی نداشته و از کاربرد آن در عرصه های مختتف مطلع نباشند. ما در این مقاله به بررسی لوله فلکسیبل و کاربرد آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

لوله فلکسی چیست؟

به بیان ساده لوله فلکسیبل به لوله های خرطومی شکل گفته می شود که به شکل مارپیچی طراحی شده و به عنوان پوشش و محافظی برای کابل ها و سیم ها مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این لوله ها کانال های فلزی با سطح مقطع بوده و دارای وزن سبک و انعطاف پذیری بالایی هستند و در امور صنعتی و پروژه های عمرانی استفاده می شوند. برای نصب لوله های فلکسیبل از بستی های مخصوصی استفاده می شود که با توجه به سایز لوله فلکسی، در سایز های مختلفی موجود هستند.

انواع لوله های فلکسیبل

لوله فلکسیبل ها در دو شکل لوله های فلکسی روکش دار و لوله های فلکسی بدون روکش موجود هستند که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های متفاوتی دارند.

  • لوله های فلکسی روکش دار

لوله فلکسیبل روکش دار

این نوع لوله ها عمدتا دارای روکشی از جنس پلاستیکی PVC بوده و در سیستم های مداربسته به صورت رایج مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های روکش دار قیمت مناسبی دارند و از کابل ها در برابر رطوبت و آب محافظت می کنند. کارایی این لوله ها زمانی افزایش می یابد که قرار باشد کابل ها زیر زمین نصب گردند.

  • لوله های فلکسی بدون روکش

لوله های فلکسی بدون روکش

این لوله های فلکسی دارای روکش PVC نیستند، از این رو در مقایسه با لوله ها فلکسی روکش دار از مقاومت پایینی در برابر عوامل محیطی برخوردارند و عمدتا در محیط های داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

سایز بندی لوله های فلکسیبل

سایز های رایج و استاندارد لوله های فلکسیبل یا همان قطر مقطع لوله ها عبارتند از سایز 13، 11، 16، 16، 21، 29، 36، 42 و 48 میلی متر. سایز فلکسی با توجه به نوع پروژه، وزن و اندازه کابل ها انتخاب می شود.

مزایای استفاده از لوله فلکسیبل

  • انعطاف پذیری و طول عمر بالا
  • وزن سبک و سهولت در نصب و راه اندازی
  • مقاوم در برابر رطوبت و کشش
  • مقاوم در برابر محیط های اسیدی و قلیایی
  • محافظت از سیم و کابل در برابر عوامل محیطی و شرایط ناساعد جوی
  • قابلیت تحمل فشار بالا
  • تخلیه خودکار الکتریسیته ساکن
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا