سرورهای فیزیکی

بررسی سرور HP ML30 G10

این سرور با پشتیبانی از پردازنده های اینتل سری زئون E-2100 که توسط شرکت hpe معرفی و روانه بازار شده است موجب شده تا قدرت محاسبات به صورت چشمگیری در این سرور در مقایسه با نسل های قبلی افزایش یابد که پیشنهاد بسیار خوب برای شرکت ها و سازمان هایی است که به دنبال خرید سرور تاور هستند .

اما چرا ؟ با ما همراه باشید تا در ادامه ویژگی ها آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

در ابتدا نگاهی به داخل این سرور بیندازیم

بررسی سرور HP ML30 G10

اندازه سرور HP ML30 G10

اندازه ی این سرور ایستاده بین اندازه ی دو سرور HPE ProLiant ML110 Gen10 و HPE ProLiant MicroServer Gen10 می باشد. در بین این سرور ها سرور MicroServer Gen10 دارای کوچک ترین اندازه است اما نسبت به سرور اچ پی ML30 G10 دارای عملکرد و قابلیت ارتقاء پایین تری است. در این بین سرور HPE ProLiant ML110 Gen10 دارای شاسی بزرگتری است. بنابراین قادر به پشتیبانی از تعداد هسته های بیشتر ، حافظه رم و همچنین دستگاه های اضافی می باشد. جلوی سرور یا همان پشت بزل (توری) امکان دسترسی کاربر به فضای هارد درایو ها را فراهم می نماید. این سرور قادر به پشتیبانی از 4 عدد هارد دیسک LFF و 8 عدد هارد دیسک SFF می باشد.

HP ML30 G10

در قسمت پشت شاسی سرور ML30 G10 در قسمت سمت راست آن 4 اسلات PCIe مشاهده می شود. به عنوان مثال کاربر می تواند کارت شبکه یا کنترلر خود را از این قسمت به اسلات PCIe اضافه کند.

پیشنهاد مطالعه : انواع سرورهای hp

رید کنترلر موجود در سرور HP ML30 G10

رید کنترلری که به صورت پیش فرض بر روی این مدل سرور نصب شده است ، کنترلر HPE Smart Array S100I است که فقط در حالت UEFI عمل می کند و اگر بخواهیم در حالت Legacy از آن استفاده کنیم ، باید از یک سری کنترلر جایگزین مانند controllers HPE Essential RAID و یا Performance RAID controllers استفاده کنیم .
نکته قابل ذکر آن است که در صورت استفاده از کنترلر Performance RAID ، به دلیل نیاز به HPE Smart Storage Battery باید به تهیه جداگانه این محصول بپردازیم .

حافظه HP ML30 G10

نوع حافظه قابل پشتیبانی در این سرور به دو صورت HPE DDR4 Smart Memory و Memory UDIMM بوده که قادر بر آنند تا ظرفیتی معادل 8 و یا 16 و حتی 64 گیگ را برای سرور مورد نظر ، فراهم کنند .
از آن جایی که طراحی این سرور به گونه ای است که دو عدد کانال DIMM را داراست ، به همین دلیل هر کانال دو عدد مموری را شامل می شود که هر کدام می توانند 2 یا 8 و یا 16 گیگ ظرفیت داشته باشند و بسته به نوع مدل پردازنده مورد استفاده در این سرور ، می توان حداکثر میزان حافظه را در اختیار داشت .

پردازنده های قابل پشتیبانی در سرور HP ML30 G10

برخی از پردازنده های عرضه شده توسط کمپانی Intel Xeon E فرکانسی معادل 3.3 تا 3.8 گیگاهرتز و حافظه کشی معادل 8 یا 12 مگابایت را شامل می شوند و قابلیت ارائه 4 و 6 هسته را برای ما فراهم می کنند و حداکثر میزان 90 وات مصرف دارند که سرورهای HP ML30 G10 نیز از این نوع پردازنده ها پشتیبانی می کنند.
البته این سرور ها قابلیت ساپورت پردازنده های Core i3 – 8300 با 3.7 گیگاهرتز فرکانس و 8 مگابایت حافظه کش و نیز پردازنده های Pentium G5400 با فرکانس 3.7 گیگاهرتز و 4 مگابایت حافظه کش را نیز دارند.

انواع شاسی سرور HP ML30 G10

این سرور از دو نوع شاسی استاندارد LFF و SFF استفاده می کند ؛ در صورت استفاده از شاسی 8SFF ، هشت عدد هارد سرور 2.5 اینچی از نوع SFF در اختیار ما قرار می گیرد و دو عدد محفظه درایو دی وی دی نیز شامل می شود که می توان در صورت نیاز از DVD 9.5 استفاده کرد استفاده از شاسی 4LFF نیز چهار عدد هارد 3.5 اینچی از نوع LFF و دو عدد محفظه درایو دی وی دی در اختیار ما قرار می دهد که به صورت اختیاری می توان از DVD 9.5 استفاده کرد .

انواع کارت گرافیک در سرور HP ML30 G10

این سرور قادر بر آن است که از کارت های گرافیک NVIDIA Quadro P2200 و P1000 پشتیبانی کند و هم چنین کاربران قادر هستند تا بسته به نیازشان از سایر دیگر کارت های شبکه بر روی آن استفاده کنند؛ تنها نکته قابل ذکر آن است که این سرور قابلیت SR – IOV را ساپورت نمی کند .
در نهایت می توان گفت به دلیل ظاهر ایستاده ای که این سرور دارد و نیز به دلیل آن که به گونه ای طراحی شده تا از رم و هارد سرور کمتری در مقایسه با سایر مدل های دیگر سرور های کمپانی اچ پی ، استفاده کند ؛ فضای کمتری را اشغال کرده و در اکثر اوقات در دفاتر کوچک مورد استفاده قرار می گیرد .

تعداد پورت های سرور HP ML30 G10

تعداد پورت های USB در این سرور برابر با 4 عدد و تعداد پورت VGA (جهت دسترسی به KVM) برابر یک عدد می باشد. به این نکته توجه داشته باشید که جای دو پورت در این سرور خالی است.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : سرور تاور چیست

پورت های سریال COM و iLO

ما به آسانی می توانیم پورت COM را اضافه کنیم اما در این سرور امکان افزودن پورت iLO وجود ندارد. اینجاست که پیشنهاد کمپانی HP به کمک ما می آید. بر اساس این پیشنهاد کاربر می تواند از یکی از دو پورت شبکه 1GbE استفاده نماید و کارت شبکه را در یک حالت مشترک تنظیم کند که رابط های مدیریت بیشتر از کابل واسط شبکه سرور باشند. این به معنی است که  می توانیم یک پورت شبکه را به عنوان iLO شیر کنیم. این امر موجب صرفه جویی در هزینه ها شده و به طور معمول از یکی از VLAN ها برای تفکیک ترافیک شبکه بهره می گیرد.

پاور سرور ml30 g10

سرور HP ML30 G10 به منبع تغذیه (پاور سرور ) 500 وات 80Plus Platinum مجهز شده است. این پاور سرور راندمان بالایی دارد و گزینه های اضافی را جهت انعطاف پذیری پیکربندی با واحد های پشتیبان گیری مانند باتری سرور در اختیار کاربر قرار می دهد.

جریان هوا در این سرور با سرور HPE ProLiant ML110 Gen 10 فرق دارد. قسمت PCIe پایین ، کانال هوای مطلوبی را مورد استفاده قرار می دهد. سیستم خنک سازی قطعات و پردازنده شامل یک عدد فن سرور بزرگ می باشد که روی هیت سینک و قسمت پشتی سرور موجود است. این فن سرور مثل پردازنده هوا را به وسیله ی شاسی جذب می کند.

پاور سرور 500 وات

مادربرد سرور ml30 g10

مادربرد سرور اچ پی ML30 G10 دارای 4 اسلات PCIe می باشد. یکی از این اسلات های PCIe x16 PCIe 3.0 برقی بوده و به شکل مستقیم به پردازنده وصل می شود. 2 اسلات فیزیکی PCIe x8 و x16 همه PCIe 3.0 x4 هستند و به وسیله ی Intel C246 PCH سیستم وصل می شوند.

وجود اسلات M.2 در سرور اچ پی ML30 G10

سرور ذکر شده دارای یک اسلات دیگر به نام M.2 است. این اسلات یک اسلات PCIe 3.0 x2 می باشد یعنی در بعضی حافظه های SSD M.2 NVMe یک اتصال x4 را مورد استفاده قرار می دهد. روی مادربرد سرور 6 درگاه SATA III 6.0Gbps وجود دارد. تغذیه ی این پورت ها از حافظه پنل جلویی سرور می باشد. گفتنی است که سرور HP شامل یک هدر USB Type-A USB 3.0 برای بهره گیری از یو اس بی داخلی است.

پورت های ذکر شده به Backplane HDD وصل می شوند. در واقع فقط نیمی از 8 پورت درایو 2.5 اینچی به برق متصل می شوند. بر اساس پیشنهاد کمپانی HP می توانیم به واسطه ی یک کنترلر SAS از درایو های SAS و هر 8 پورت استفاده کنیم. اما برای بهره گیری از هارد 4 × 3.5 نیازی به افزودن کنترلر نیست.

اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم باید بگوییم که طراحی و ساخت سرور HP ML30 G10 به صورت چشمگیری از HPE ProLiant MicroServer Gen10 بهتر است. اما نمی تواند به خوبی سرور اچ پی HP ML110 G10 باشد.

سخن پایانی
این سرور از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است و همین Reliability بالا و نیز امکان ایجاد توسعه در بخش های راهبردی ، با هزینه های بسیار کمی انجام می پذیرد که همین نکات موجب شده تا این سرور HP ML 30 G 10 به عنوان یکی از پر فروش ترین سرور های سری ایستاده اچ پی ، مقرون به صرفه ترین انتخاب ممکن به نظر برسد .

مقالات مرتبط : بررسی تخصصی سرور HPE ML350 Gen10

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا