سرورهای فیزیکی

سرور ایستاده یا Tower Server چیست؟

سرور ایستاده (تاور) چیست؟ 

سرورها از نظر شکل ظاهری، اندازه و مشخصات فیزیکی دیگر یا فرم فاکتور به 3 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • سرورهای ایستاده  (Tower server)
  •  سرورهای رک‌ مونت (Rackmount server)
  •  سرورهای تیغه‌ای  (Blade server)

 البته گاهی گروه چهارمی نیز به این دسته اضافه می شود که میکرو سرور (Microserver) نام دارند. هر کدام از این سرورها دارای مزایا، معایب و کاربردهای مختلفی هستند و در حوزه های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال سرورهای ایستاده به طور معمول در شبکه هایی استفاده می شوند که تعداد کلاینت ها و درخواست های کمی دارند و سرورهای رکمونت و تیغه ای در محیط هایی کاربرد دارند که تعداد کلاینت ها و درخواست های آن ها بیشتر است. در این مطلب به بیان ویژگی ها، مزایا و معایب سرور ایستاده می پردازیم و تفاوت ها و شباهت های آن با کامپیوترهای شخصی را بیان می کنیم. در این راستا پیشنهاد می شود مقاله ی انواع سرورهای اچ پی را مطالعه فرمایید.

اگر علاقه ای به خواندن این مطلب تا انتها ندارید می توانید این پادکست را نیز گوش دهید.

 

سرور ایستاده (Tower server) چیست؟

محفظه سرور ایستاده یا سرور تاور در ظاهر شبیه به کیس رایانه های شخصی می باشد و ساده ترین نوع سرور تلقی می شود. در واقع هر محفظه یک دستگاه سرور بوده و تمامی تجهیزات سرور را درون خود دارد. به عنوان مثال اگر شما به ده دستگاه سرور نیاز داشته باشید، بایستی 10 دستگاه از این محفظه ها را کنار یا روی هم قرار دهید که این امر موجب اشغال فضای زیادی می شود. از این رو سازمان ها و کسب و کارهایی که دارای کلاینت های زیادی هستند و خدمات بیشتری ارائه می دهند، معمولا از این سرورها استفاده نمی کنند.

سرورهای ایستاده معمولا قدرت محدودتری دارند و قیمت آن ها نیز ارزان تر می باشد. البته مدل های گران قیمتی نیز دارند که می توانند چندین کار همزمان و برخی از وظایف سنگین را انجام دهند.

این سرورها مانند رایانه های رومیزی دارای قابلیت توسعه پذیری هستند. به این معنی که می توانید متناسب با نیازها و ظرفیت محفظه سرور، حافظه، منابع پردازشی، ذخیره سازی و … را در آن کم و زیاد کنید.

سرور تاور اچ پی

مزایای سرورهای ایستاده

  • ارتقاء آسان تر
  • قیمت ارزان تر
  • خنک سازی راحت تر و کم هزینه تر به دلیل تراکم کمتر بین اجزای سرور

معایب سرورهای ایستاده

  • اشغال فضای زیاد و سخت بودن مدیریت فیزیکی
  • برخورداری از قدرت کمتر
  • اتصال تجهیزات و لوازم جانبی به سرور با استفاده از کابل (در صورتی که تعداد تجهیزات و قطعات هر سرور افزایش یابد، تعداد کابل ها نیز بیشتر و مدیریت آن ها سخت تر می شود.)

سرورهای ایستاده قابل مقایسه با اجزای مشابه سرورهای رکمونت هستند. قدرتمندترین سرورهای ایستاده بسیار توانمندتر از کامپیوترهای شخصی عمل می کنند، چرا که امکان جای گذاری چندین پردازنده، حافظه RAM و هارد دیسک بیشتر، فن ها قوی تر و یک مادربرد بزرگ تر برای پشتیبانی از موارد ذکر شده وجود دارد.

هم چنین از آن جایی که سرورهای ایستاده نیازی به رک ندارند و درون رک قرار نمی گیرند، احتمال اتصال آن ها به سرورهای دیگر کمتر می باشد. البته بیشتر سرورهای ایستاده امروزی به گونه ای ساخته می شوند که امکان نصب آن ها روی رک نیز وجود دارد و اگر کسی مایل نباشد سرور خود را روی میز قرار دهد، می تواند آن را درون رک نگه داری کند.

استفاده از سرورهای ایستاده به صورت تکی موجب می شود که آن ها نتوانند از برنامه هایی که وظایف مختلف را به سرورهای مختلف محول می کنند، استفاده کنند.

تفاوت سرور ایستاده و کامپیوتر شخصی

  • همان طور که گفته شد، سرور ایستاده درون یک شاسی مشابه کامپیوتر شخص قرار دارد. در ادامه به برخی از تفاوت ها و شباهت های سرور ایستاده و کامپیوتر شخصی اشاره می کنیم.
  • سرورهای ایستاده شبیه رایانه های شخصی هستند اما ممکن است از یک قسمت پنهان جهت اتصال یا جدا کردن درایوها بهره ببرند.
  • اکثرا سرورها قیمت بالاتر و پایداری بیشتری دارند. البته ممکن است با توجه به نرم افزار معیار، قوی تر باشند یا نباشند.
  • سرورها از منابع اضافی و هارد دیسک استفاده می کنند. در صورتی که یکی از آن ها دچار مشکل شود، از قطعات پشتیبان استفاده می شود.
  • ممکن است تعداد ورودی و خروجی هایی مانند HDMI و USB در سرورها ایستاده کمتر باشد. هم چنین ممکن است از پورت های اترنت بیشتری به منظور رفع نیازهای شبکه برخوردار باشند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : تفاوت سرور و کامپیوتر

شباهت سرور ایستاده و رایانه شخصی

  • شما می توانید از یک سرور ایستاده قدیمی به عنوان یک کامپیوتر شخصی استفاده کنید، چرا که این سرورها قادر به پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز، لینوکس و حتی سیستم عامل مک هستند.
  • هم سرور ایستاده و هم کامپیوتر شخصی قادر به اجرای بازی های ویدئویی هستند. در واقع شما می توانید تمامی کارهایی را که در یک کامپیوتر معمولی انجام می دهید، در یک سرور ایستاده نیز اجرا کنید.

انواع سرورهای تاور

 

از جمله دلایل موفقیت کمپانی سازنده اچ پی، داشتن انواع مختلف سرور با مدل های BL , DL , ML و … در اشکال و سایز های گوناگون و مزایا و قابلیت و طراحی سخت افزار متنوع است . اما می توان به عنوان یکی از محبوب ترین سری های این شرکت به سری ایستاده یا همان TOWER با نام اختصاصی ML که از عبارت Modular Line گرفته شده است، اشاره کرد.

این سری سرور های ML در مقایسه با سری DL از یک سری کارت توسعه استفاده می کنند که به همین واسطه، فضای بیشتری نیز اشغال می کنند و نیز از آن جا که برای کسب و کار های نسبتا متوسط طراحی شده اند، از رک استفاده نمی کنند و از قیمت مناسبی بر خوردار هستند.

سرعت و امنیت بالا و نیز امکان کنترل از راه دور از جمله قابلیت هایی است که زیر ساخت و پیکر بندی ساده و در عین حال پر بازده این سرور های ایستاده ، در اختیار کاربران خود قرار داده و موجب موفقیت هر نوع کسب و کاری شده است .

در این بخش تعدادی از محصولات سری ml اچ پی را برای شما معرفی خواهیم کرد.

سرور hp ml10 g9

سرور HP ML10 G9

این سرور در رده سرورهای مینی تاور سرور قرار دارد که ابعاد کوچک تری را نیز دارا می باشد بر همین اساس قیمت های پایین تری هم نسبت به سایر سرورها دارد که برای کسب و کارهای کوچک مناسب و عالی می باشد. یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث محبوبیت این سرور در بین مدیران کسب و کار ها شده است همانطور که گفتیم قیمت مقرون به صرفه ی آن می باشد که باعث می شود یک کسب و کار در ابتدای راه خود متحمل هزینه های خیلی سنگینی نشود.

سرور ml10 g9

ویژگی سرور ML10 G9

این سرور از ویژگی های بسیای برخوردار است که در اینجا به تعداد محدودی از آن اشاره خواهیم داشت.
قابلیت ارتقا این سرور از ویژگی های بسیار مهم آن می باشد از آنجا که این محصول از 6 هارد LFF پشتیبانی می کند، اما بدلیل اینکه دارای 4 اسلات توسعه می باشد قابلیت های سخت افزاری آن قابل توسعه می باشد. سرور HP ML10 G9 دارای کنترلر Intel RST SATA RAID آنبورد است. در صورتی‌که تمایل به استفاده از حالت RAID ساده داشته باشید، به دلیل مجهز بودن سرور به رید کنترلر می‌توانید سرور را با قابلیت HPE Secure Encryption، درایوها را در حالت‌های RAID 0، RAID 1 و RAID 5 رید کنید. این سرور ایستاده و بسیار قدرتمند ساخته شده توسط کمپانی اچ پی، از جمله پر فروش ترین مدل های این سری به شمار می رود که امروزه بیشتر برای کسب و کار های رو به رشد و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول به واسطه ویژگی های جدیدی که شامل می شود، از ظرفیت ذخیره سازی بالاتری برخوردار بوده  و نیز با حجم کاری متفاوتی در SMB ها سازگار است و نیز از ویژگی Clear OS پشتیبانی می کند.

سرور hp ml110 g9

سرور hp ml110 g9

اگر به دنبال سروری با ارتقاء پذیری بالا هستید اما نمی خواهید هزینه زیادی برای خرید آن بپردازید، ما سرور ایستاده HP ML110 G9 را به شما پیشنهاد می کنیم. این سرور در ابعاد کوچک ساخته شده است که کارایی بالایی دارد و از قابلیت رشد و توسعه نیز برخوردار است، از این رو می توانید علاوه بر پوشش نیازهای کنونی کسب و کار خود، اهداف آینده خود را نیز تحقق بخشید. قیمت مناسب از دیگر مزیت های این سرور به شمار می رود.

سرور تاور HP ProLiant ML110 Gen9 می تواند از یک پردازنده اینتل زئون Intel Xeon E5-2600 v4 product family و V3 یا Intel Xeon E5-1600 v3 product family پشتیبانی کند که این پردازنده ها می توانند 4، 8، 10 و 14 هسته پردازشی فراهم نمایند. این سرور قادر است تنها از رم سرورهای DDR4 پشتیبانی کند و از 8 اسلات حافظه بهره می برد و حداکثر ظرفیت حافظه رم پشتیبانی شده توسط آن برابر 256 گیگابایت می باشد.

سرور ml110 g9

سرور hp ml150 g9

سرور ml150 g9

سرور HP Proliant ML150 G9 یکی از سرورهای مقرون به صرفه می باشد که همانند سایر سرورها توسط کمپانی HP به بازار ارائه شده است. این سرور می تواند قدرت پردازشی مناسبی ارائه دهد و حداکثر از 2 عدد پردازنده اینتل پشتیبانی نماید. هم چنین قادر به پشتیبانی از 512 گیگابایت حافظه رم بوده و به صورت ایستاده طراحی شده است. سرور HPE ProLiant ML350 Gen10 با پشتیبانی از HPE Pointnext و پیاده‌سازی آسان، امکان انتقال به کسب‌وکار دیجیتالی با چابکی بیشتر و با همه محدودیت‌های موجود در بودجه IT را فراهم می‌کند.

سرور ml150 g9

سرور HP ML30 G10

این سرور با پشتیبانی از پردازنده های اینتل سری زئون E-2100 موجب شده است تا قدرت محاسبات به صورت چشمگیری در این سرور در مقایسه با نسل های قبلی افزایش یابد.این سرور پیشنهاد بسیار خوب برای شرکت ها و سازمان هایی است که به دنبال خرید سرور Tower هستند .

سرور ml30 g10

مزایای سرور HP ML30 G10

از آن جایی که این محصول از ترکیب هوش مصنوعی و ابری استفاده می کند ، برای اجرای نرم افزار های کاربردی و اساسی کاملا مناسب بوده و بستر کاملا خوبی برای تجارت های کوچک ایجاد می کند .

این محصول امکان توسعه پذیری را به کاربران ارائه داده و نیز در کنار ایجاد امنیت بالا ، عملکردی در سطح سازمانی با حداقل میزان هزینه برای ما فراهم کرده و در کل بیشترین میزان بازدهی و عملکردی قوی و برجسته ، در مقرون به صرفه ترین حالت را ارائه می دهد .

امیدوارم این مقاله از سری مقالات دوبرکا ، مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشه . منتظر نظرات و سوالات شما در بخش نظرات هستیم.

سرور ml30 g10

سرور hp ml350 g10

سرور ml350 g10

سرور HPE ProLiant ML350 Gen10 از پردازنده‌های جدید اینتل با نام Intel Xeon Scalable پشتیبانی می‌کند. همچنین حافظه‌هایی که در این سرور اچ پی استفاده می‌شود، حافظه‌های سرورهای نسل 10 است که از سرعت 2666 مگاهرتز و با ظرفیت 3 ترابایت پشتیبانی می‌کند. پس در واقع نسبت به حافظه‌های نسل قبلی که از سرعت 2400 مگاهرتز پشتیبانی می‌کرد، 11 درصد سریع‌تر هستند.

سرور ml350 g10

خرید سرور ایستاده 

شما می توانید انواع سرور ایستاده اچ پی را با کانفیگ آماده و یا با کانفیگ درخواستی خود از شرکت دوبرکا خریداری نمایید. پیشنهاد می کنیم از بخش سرورهای سایت دوبرکا دیدن نمایید. هم چنین می توانید برای دریافت مشاوره قبل از خرید و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های  09195738079 – 77459713-021 – 77497509-021 در تماس باشید. 

خرید سرور تاور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا