اخبار

پروتکل HTTPS چیست و چه تفاوتی با پروتکل HTTP دارد؟

پروتکل HTTPS چیست و چه تفاوتی با پروتکل HTTP دارد؟

کمتر کسی است که روزانه با سایت های مختلف سر و کار داشته باشد و عبارت های HTTP و HTTPS را در نوار بالای صفحه مرورگر خود ندیده باشد. چنان چه تمایل دارید درباره این پروتکل ها بیشتر بدانید، در این مقاله همراه ما باشید.

ارتباط مرورگرها با هاست با استفاده از دستورالعمل هایی برقرار می شود که به صورت استاندارد تعریف شده اند. استانداردهای HTTP و HTTPS به صورت عمومی در این کار مورد استفاده قرار می گیرند.

پروتکل HTTP چیست؟

پروتکل HTTP چیست؟

پروتکل HTTP وظیفه دارد تا بین سرور (Server) و سرویس گیرنده (Client) در یک شبکه کامپیوتری ارتباط برقرار کند. زمانی که کاربر وارد یک وب سایت می شود، اطلاعات وب سایت از طریق پروتکل HTTP به سیستم کاربر ارسال می شود و زمانی که اطلاعاتی مانند اطلاعات ورود از سمت کامپیوتر کاربر به وب سایت فرستاده می شود، کامپیوتر با استفاده از HTTP آن ها را به وب سایت بر می گرداند.

تمامی اشخاص بر روی شبکه می توانند اطلاعات منتقل شده از طریق پروتکل HTTP را مشاهده کنند که این امر موجب دسترسی آسان هکرها و افراد سودجو به اطلاعات می شود. از این رو پروتکل HTTPS به عنوان نسخه امن HTTP مطرح می شود.

 پروتکل HTTPS چیست؟

 پروتکل HTTPS چیست؟ 

HTTPS مخفف عبارت Hypertext Transfer Protocol Secure می باشد و حرف S در آخر آن از کلمه Secure به معنای امنیت گرفته شده است، در کل به معنی پروتکل امن انتقال ابر متن است.

در پروتکل HTTPS هم کامپیوتر بازدید کننده و هم وب سایت دارای کد محرمانه هستند که موجب می شود تا اطلاعات آن ها به صورت رمزگذاری شده بین یکدیگر رد و بدل شود. در این حالت هیچ شخص دیگری روی شبکه قادر به رویت اطلاعات منتقل شده نیست و نمی تواند به آن ها دسترسی پیدا کند.

پروتکل HTTPS یک ارتباط امن و محافظت شده است که برای ارتباط با سایت های مهم که دارای اطلاعات با ارزش و حساسی هستند و حفظ امنیت آن ها بسیار مهم و حیاتی است، مورد استفاده قرار می گیرد، مثل سایت های بانک ها و یا سایت های مشابه دیگر.

به عنوان مثال زمانی که ایمیل خود را باز می کنید، در قسمت نوار آدرس مرورگر خود یک آیکون قفل مانند مشاهده خواهید کرد. از آن جایی که برای باز کردن ایمیل خود از یک ارتباط رمزگذاری شده استفاده کرده اید، این علامت در آن جا نشان داده می شود.

در واقع پروتکل HTTPS به منظور برقراری ارتباطات ایمن مورد استفاده قرار می گیرد. اما چرا نمی توانیم برای برقراری ارتباطات ایمن از پروتکل HTTP استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پروتکل HTTP رمزگذاری نشده است. از این رو کسی که در میانه راه تبادل اطلاعات قرار می گیرد، می تواند با بهره گیری از ابزارهایی مانند Sniffer، اطلاعات رد و بدل شده را مشاهده کرده و از محتوای اطلاعات با خبر شود. در صورتی که شما مشغول رد و بدل کردن اطلاعات محرمانه مانند خواندن ایمیل یا خرید آنلاین باشید، ممکن است که اطلاعات شما در دسترس افراد سودجو قرار گیرد و مشکلاتی را برای شما به وجود آورد.

مزایای پروتکل HTTPS 

اما انتقال اطاعات در پروتکل HTTPS به صورت رمزگذاری شده انجام می گیرد. در این حالت کلید هایی به منظور کدگذاری مورد استفاده قرار می گیرند که کلیه اطلاعات مانند محتوا، آدرس اینترنتی و … را به صورت امن، رمزگذاری می کند. استفاده از پروتکل HTTPS موجب می شود زمانی که به آدرس ایمل خود در گوگل می روید و شخصی در میانه راه تبادل اطلاعات قرار گرفته است (سرویس دهنده یا نفوذ کننده به سرویس دهنده)، قادر به خواندن محتوای رد و بدل شده نیست، فقط می تواند ارتباط شما با گوگل را متوجه شود.

مزایای پروتکل HTTPS

از جمله مزایا و ویژگی های مثبت پروتکل HTTPS در طراحی سایت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهبود رتبه و سئو سایت در نتایج جست و جو
  • بهبود امنیت وب سایت و حفاظت از امنیت داده ها و اطلاعات
  • امکان استفاده از قابلیت های جدید مرورگرها
  • عدم نمایش هشدارهای امنیتی در صفحات ورود
  • رمزگذاری اطلاعات رد و بدل شده بین کاربران و وب سایت
  • یکی از معیارهای جدید و مهم گوگل برای بهبود رتبه وب سایت
  • احساس امنیت کاربران وب سایت
  • تشخیص بهتر هویت سایت توسط سایر موتورهای جستجو

معایب استفاده از پروتکل  HTTPS

  • این پروتکل در کنار مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز می باشد که عبارتند از:
  • هزینه تهیه و استفاده از SSL
  • نیاز به دانش فنی به منظور نصب و راه اندازی
  • کاهش محسوس سرعت به دلیل مشکل کندی سرعت اینترنت ایران
  • دریافت مشکل SSL توسط سایت های ایرانی

تفاوت HTTP و HTTPS

تفاوت HTTP و HTTPS

پروتکل HTTPS تقریبا در همه موارد عملکردی شبیه به پروتکل HTTP دارد، اما همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، واژه S در انتهای HTTPS از کلمه Secure به معنی امنیت گرفته شده است.

اطلاعات متنی در پروتکل HTTPS قبل از این که ارسال شوند، کدگذاری شده و با استفاده از امضای الکترونیک نشان‌گذاری می شوند. این کار موجب می شود که اطلاعات ارسال شده غیر قابل بازخوانی شده و امکان تغییر آن ها وجود نداشته باشد. اگر کسی در میان مسیر اطلاعات فرستاده شده را سرقت کند، قادر به رمزگشایی آن ها نبوده و اگر قصد جای گذاری اطلاعات دلخواه به جای محتوای ارسالی باشد، امضای الکترونیک ارسال شده نامعتبر شده و در مقصد کدگشایی نخواهد شد.

پروتکل HTTPS به طور معمول برای بانک ها، فروشگاه های اینترنتی، ایجاد حساب کاربری، ورود به صفحاتی که دارای اطلاعات مهم و محرمانه هستند و … مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که سرعت HTTPS در مقایسه با سرعت HTTP کمتر است.

اهمیت پروتکل HTTPS در سئو سایت

یکی از معیارهایی که گوگل در چند سال اخیر برای بهبود رتبه سایت ها در نظر می گیرد، استفاده از پروتکل HTTPS می باشد. کارشناسان امنیتی نیز به پروتکل های رمزنگاری اطلاعات توجه بیشتری دارند. موتورهای جست و جو هم با توجه به تامین امنیت بیشتر اطلاعات بین کاربران و وب سایت، استفاده از پروتکل HTTPS را ترجیح می دهند.

موتور جست و جوی گوگل برای وب سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می کنند، رتبه خوبی در نظر می گیرد. با توجه به اطلاعیه منتشر شده از طرف گوگل، استفاده از پروتکل HTTPS یک عامل مثبت در بهبود رتبه و سئو سایت تلقی می شود. هم چنین بر اساس اعلام گوگل، وب سایت هایی که از این پروتکل استفاده می کنند دارای سه لایه امنیتی هستند که این امر موجب امتیاز بیشتر این سایت ها در هنگام رتبه دهی می باشد. البته هنوز هم محتوا مهم تر از HTTPS بوده و اهمیت بیشتری در سئو سایت دارد.

 با توجه به این که در دنیای هک و امنیت، چیز غیر ممکنی وجود ندارد، نمی توان به صورت قاطع پروتکل HTTPS را به عنوان ایمن ترین راه دانست. اما این پروتکل بهتر از HTTP عمل می کند و توانسته است تا حدودی مشکلات آن را حل نماید.

مقالات مرتبط: 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا