دوربین مداربستهسیستم‌های امنیتی و حفاظتی

دوربین مدار بسته AHD چیست؟

دوربین مدار بسته AHD چیست؟

دوربین مداربسته Analog High Definition که به اختصار دوربین مداربسته AHD نامیده می شود به دوربین های آنالوگ با رزولوشن بالا اشاره می کند. دوربین های مداربسته AHD پس از دوربین های مداربسته آنالوگ که به دلیل کیفیت پایین روز به روز مشتریان خود را از دست می دادند، وارد بازار شدند. این دوربین ها از کابل کواکسیال به منظور انتقال تصاویر استفاده می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه کار و ویژگی های دوربین مداربسته AHD آشنا شوید.

اساس کار تکنولوژی  AHD

اساس کار تکنولوژی AHD بر پایه انتقال تصاویر بر مبنای سیسم های تلویزیونی دیجیتال (DTV) می باشد. اطلاعات در این تکنولوژی به صورت آنالوگ منتقل می شوند اما نحوه کدگذاری آن ها به گونه ای است که می توان اطلاعات بیشتری را منتقل کرده و تصاویری با رزولوشن بالاتر ضبط نمود. چیپ AHD TX وظیفه کدگذاری در دوربین مداربسته AHD را بر عهده دارد به طوری که اطلاعات دیجیتال را از دوربین مداربسته دریافت کرده و به صورت AHD کدگذاری می کند. در دستگاه ضبط کننده DVR نیز چیپ AHD RX تعبیه شده است که اطلاعات کدگذاری شده را دریافت کرده و آن ها را مجددا به صورت دیجیتال ضبط می نماید.

مشخصات فنی دوربین مدار بسته AHD

این دوربین در مقایسه با دوربین های مداربسته آنالوگ دارای دو مزیت مهم می باشد، یکی تکنولوژی استفاده شده در نوع تصویر و دیگری طول مسافت ارسال تصویر روی کابل کواکسیال است. دوربین مداربسته AHD متعلق به خانواده آنالوگ می باشد اما وضوح تصویری آن بر حسب مگاپیکسل است. هم چنین از کیفیت خطی تلویزیون (TVL) که تکنولوژی قدیم دوربین های مداربسته آنالوگ می باشد، استفاده نمی کند. دوربین مداربسته AHD در ابتدا با رزولوشن 1 مگاپیکسل ارائه شد که از وضوح تصویری 480×720 با نرخ 30 فریم بر ثانیه بهره می برد، اما در سال 2020 این دوربین ها با وضوح تصویری 5 مگاپیکسل وارد بازار شدند.

دوربین های ای اچ دی نیز مانند دوربین های مداربسته آنالوگ از بستر کواکسیال به منظور انتقال تصاویر استفاده می کنند. در دوربین های آنالوگ قدیمی تصاویر را می توان تا مسافت 100 متر انتقال داد که این میزان در دوربین های AHD تا 500 متر افزایش پیدا کرده است. این ویژگی در سیستم های نظارتی امری مهم و حائز اهمیت است.

کیفیت تصویر دوربین مدار بسته AHD

دوربین های مداربسته AHD قادر به پشتیبانی از رزولوشن 1 و 2 مگاپیکسل می باشند. همان طور که گفته شد دوربین های آنالوگ نمی توانستند کیفیت تصویر مطلوبی را ارائه دهند و همه افراد قادر نبودند از دوربین های گران قیمت تحت شبکه استفاده کنند، در این حال بود که دوربین های مداربسته AHD وارد بازار شدند که قیمت مناسبی داشتند و می توانستند تصاویری با کیفیت مطلوب ضبط نمایند. کیفت تصویر در دوربین 1 مگاپیکسلی برابر 720 و کیفیت تصویر در دوربین AHD دو مگاپیکسلی برابر 1080 می باشد.

انواع دوربین مدار بسته AHD

این دوربین ها به صورت دوربین های مداربسته دام (DOME CCTV) و دوربین های مداربسته بولت (BULLET CCTV) موجود هستند.

دوربین های مداربسته دام به صورت بالقوه در محیط های داخلی و مسقف مورد استفاده قرار می گیرند و از استانداردهای IP66 و IP67 پشتیبانی می کنند اما مقاومت چندانی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارند.

خرید دوربین مداربسته دام

 

دوربین مداربسته بولت به دوربین های دیواری و پایه دار اطلاق می شود که مانند دوربین های دام از جنس پلاستیک یا فلز ساخته می شوند و قادر به پشتیبانی از استاندارد های IP66 و IP67 می باشند. این دوربین ها عمدتا در محیط های بیرونی و دیوارها مورد استفاده قرار می گیرند، چون دارای پایه بوده و زاویه تنظیم بیشتری دارند.

دوربین مداربسته بولت

هم چنین بخوانید: راهنمای خرید دوربین مداربسته

تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین مدار بسته AHD

برای نصب دوربین مداربسته AHD علاوه بر دوربین به تجهیزات زیر نیاز داریم:

دستگاه ضبط کننده DVR: دستگاه DVR تصاویر را از دوربین مداربسته دریافت کرده و آن ها را از طریق کدگذاری به تصاویر دیجیتال تبدیل می کند. تصاویر ضبط شده را می توان روی مانیتور و تلویزیون مشاهده نمود. توجه داشته باشید که دستگاه دی وی آر بایستی با تعداد و نوع دوربین مداربسته همخوانی داشته باشد.

کابل کواکسیال: کابل کواکسیال بستر انتقال تصاویر می باشد.  کابل های ترکیبی RG59 یا RG60 می توانند به تنهایی برق و تصاویر را منتقل کنند.

آداپتور: دوربین های مداربسته برای کارکردن و روشن شدن به برق نیاز دارند که آداپتور مرکزی یا آداپتور 12 ولت 2 آمپر می تواند این برق را تامین کند.

در نهایت باید بگوییم که دوربین های مداربسته AHD دوربین هایی مقرون به صرفه بوده و دارای کیفیت خوبی هستند و که می توان از آن ها در محیط های مختلف مانند خانه، اداره، فروشگاه و … استفاده کرد. برای خرید این دوربین ها از سایت دوبرکا، کلیک نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا