دوربین مداربستهسیستم‌های امنیتی و حفاظتی

دوربین مداربسته آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین مداربسته آسانسور به منظور تامین امنیت بیشتر این فضا مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جایی که اکثر ساختمان های مسکونی و تجاری امروزی از آسانسور به منظور جا به جایی افراد و اجسام استفاده می کنند، حفظ امنیت آن بسیار حائز اهمیت است. این فضا برای رفاه حال افراد تعبیه شده است اما ممکن است خطراتی نیز مانند سرقت، آسیب، تهدید و … برای آن ها به دنبال داشته باشد.

دوربین مداربسته آسانسور برای تامین امنیت در آسانسور نصب می شود تا افراد بتوانند با اطمینان خاطر از آن استفاده کنند، بدون این که آسیبی به اموال یا حریم شخصی آن ها وارد شود.

در ادامه به طور مفصل درباره ویژگی های دوربین مداربسته آسانسور، تجهیزات مورد نیاز برای نصب، مشخصات فنی و … صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تکنولوژی WDR در دوربین مداربسته آسانسور

همان طور که می دانید آسانسورها در مقایسه با جاهای دیگر دارای سقف های کوتاه تری هستند و داخل آن ها نیز از لامپ های گوناگون با نورهای متفاوت استفاده می شود، از این دوربین مداربسته نصب شده در آسانسور بایستی دارای تکنولوژی WDR باشد تا ضمن این که بتواند مشکل اختلاف سطح نور را رفع کند، تصاویری با کیفیت بالا و واضح ارائه نماید.

هم چنین شما می توانید با استفاده از دوربین مداربسته WDR به صورت زنده و از راه دور، تصاویر و فیلم داخل آسانسور را مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که این نوع دوربین ها می توانند هزینه بالایی داشته باشند، اما با توجه به مزایایی که ارائه می دهند، صرف هزینه بیشتر منطقی به نظر می رسد.

تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین مداربسته آسانسور

تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین مداربسته آسانسور

شما می توانید با در اختیار داشتن فرستنده، گیرنده، دوربین مداربسته، منبع تغذیه، کابل و دستگاه ضبط کننده تصاویر، دوربین مداربسته خود را داخل کابین آسانسور نصب نمایید. در ادامه به توضیح هر یک از این موارد می پردازیم.

  • فرستنده و گیرنده

فرستنده زیر کابین آسانسور و دوربین مداربسته در سقف کابین نصب می شود. گیرنده نیز در چاهک آسانسور نصب می گردد. فرستنده و گیرنده به شکل رو در رو در داخل چاه آسانسور به مبادله سیگنال می پردازند. گیرنده از طریق کابل به دستگاه ضبط کننده DVR یا NVR متصل شده و تصاویر بین دوربین مداربسته و دستگاه ضبط انتقال می یابند. برد گیرنده آن قدر قوی است که می تواند سیگنال دوربین را به آسانی به سمت مرکز کنترل ضبط (DVR یا NVR) انتقال دهد.

  • دوربین مداربسته

شما می توانید هم از دوربین مداربسته آنالوگ و هم از دوربین مداربسته تحت شبکه داخل کابین آسانسور استفاده کنید. اگر می خواهید تصاویری با کیفیت بالاتر در اختیار داشته باشید، بایستی از دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP استفاده نمایید. انواع دوربین هایی که می توان داخل آسانسور استفاده کرد عبارتند از، دوربین های دام (Dome)، دوربین مداربسته کیوب یا مکعبی (Cube)، دوربین بولت (Bullet)، دوربین مداربسته دید در شب یا IR، پانوراما (Panorama) و دوربین های مداربسته سه گوش یا مثلثی.

توصیه می شود از دوربین های مداربسته توکار داخل آسانسور استفاده نمایید. احتمال آسیب به دوربین های توکار به وسیله سارقان کمتر است، چرا که امکان دسترسی به آن ها چندان آسان نیست. دوربین مداربسته توکار که محل نصب آن ها از قبل پیش بینی می شود، به طور معمول در دیواره آسانسور و بالاتر از شستی آسانسور نصب می شود.  لنز دوربین به گونه ای است که تشخیص آن توسط افرادی که از نصب دوربین در آن مکان مطلع نیستند، مشکل است و کمتر کسی متوجه لنز آن می شود.

در صورتی که محل نصب دوربین توکار در داخل کابین تعبیه نشده باشد، نصاب دوربین می تواند از دوربین مداربسته روکار که دارای محفظه نگهدارنده است، روی دیوار بالای درب یا سقف کابین استفاده کند.

  • کابل دوربین مداربسته

اگر از دوربین آنالوگ به عنوان دوربین مداربسته آسانسور استفاده می کنید، کابل مورد نیاز شما کابل کواکسیال می باشد. در صورت استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه، کابل مورد استفاده نیز از نوع کابل های شبکه خواهد بود. کابل کشی می تواند از بالا یا پایین آسانسور انجام گیرد.

  • دستگاه ضبط کننده تصاویر

با توجه به نوع دوربین مداربسته می توانید از دستگاه ضبط کننده DVR یا NVR استفاده کنید. این دستگاه ها با استفاده از کابل ها به دوربین متصل شده و تصاویر دریافتی را پردازش می کنند. اگر می خواهید تصاویر تعداد زیادی آسانسور را در ساختمان های بزرگ در اختیار داشته باشید، بایستی از دستگاهی استفاده کنید که تعداد کانال های آن متناسب با نیاز شما باشد.

بهترین مشخصات فنی دوربین مداربسته آسانسور

از آن جایی که چراغ های تعبیه شده داخل کابین آسانسور به صورت اتوماتیک کار می کنند، نیازی نیست که حتما از دوربین مداربسته مادون قرمز استفاده کنید. بهتر است دوربین داخل کابین دارای زاویه دید 85 تا 95 درجه و با لنزهای 2.8 یا 3.6 میلی متری باشد تا بتواند حداکثر نقاط را پوشش دهد. همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، قابلیت WDR نیز می تواند نقش بسیار مهمی در کیفیت تصاویر در هنگام باز کردن درب آسانسور داشته باشد.

هم چنین بخوانید: دوربین مداربسته خانه چیست؟

محل نصب دوربین مداربسته آسانسور

امکان نصب دوربین مداربسته در همه جای کابین آسانسور وجود دارد، اما بهترین محل برای نصب، محل رو به روی درب ورودی کابین می باشد. محل نصب دوربین باید به گونه ای انتخاب شود که ضمن پوشش چهره افراد هنگام ورود، بتواند دکمه های آسانسور را نیز پوشش دهد.

شکل ظاهری دوربین مداربسته آسانسور

شکل ظاهری دوربین مداربسته آسانسور

بهتر است دوربینی در آسانسور مورد استفاده قرار گیرد که علاوه بر داشتن کمترین میزان دسترسی، ظاهر زیبایی نیز داشته باشد. دوربین های مثلثی از نظر طراحی بهترین دوربین ها برای نصب در زاویه اتاق آسانسور هستند، اما در کشور ایران به سختی پیدا می شوند.

دوربین مداربسته دام بعد از دوربین مثلثی، بهترین پیشنهاد برای نصب در داخل آسانسور هستند که ظاهر زیبای اتاق آسانسور را حفظ می کند.

ضبط صدا در کنار ضبط تصاویر

پیشنهاد می شود از دوربین هایی داخل آسانسور استفاده شود که دارای میکروفن باشند تا علاوه بر ضبط چهره و طبقه مورد نظر افراد، بتواند صدای آن ها را نیز ضبط کند. این مورد در هنگامی که حادثه ای رخ می دهد یا جرمی در ساختمان صورت می گیرد، بسیار حائز اهمیت است و صدای ضبط شده می تواند کمک بزرگی برای حل مشکل باشد.  

در صورتی که از دوربین مداربسته آسانسور استفاده می کنید، باید از طریق بر چسب هشدار نصب دوربین در آسانسور، افراد را از وجود آن مطلع کنید، در غیر این صورت به دلیل تعرض به حقوق شهروندی، مرتکب جرم شده اید. محافظت از لنز دوربین مداربسته با استفاده از یک کاور نیز توصیه می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا