لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

هارد NVME چیست ؟

هارد nvme چیست – یکی از تکنولوژی هایی که در هاردها، افزایش سرعت را به همراه دارد nvme است. با ورود حافظه های ssd تجربه بهره مندی از سرعت بالای ذخیره سازی داده ها برای کابران فراهم شد. موردی که توسط هاردهای معمولی غیر ممکن بود. هاردهای ssd می توانستند با رابط sata به سیستم ها وصل شوند. امکان دسترسی سرعت در آنها برابر با 6 گیگابایت در ثانیه بود و در حالت استاندارد نیز 16 گیگابایت در ثانیه را در اختیار داشت. سرعت که در مقایسه با هاردهای معمولی بالاتری می باشد. nvme مخفف چه عبارتی است؟ nvme کوتاه شده ی عبارت nonvolatile memory express است و در فارسی حافظه پرسرعت غیر فرار نامیده می شود. nvme رابط حافظه های ssd بوده و طراحی آن برای رسانه های حافظه غیر فرار nand انجام شده است. به طوری که مستقیم از طریق رابط pcle به cpu قابل اتصال می باشد. nvme با اتصال روی pcle قابلیت ارائه سرعت دوبرابر سرعت sata را دارد.

تاریخچه ای از هاردهای nvme

تکنولوژی که در سال های اخیر در زمینه ساخت cpu رخ داده، منجر به افزایش سرعت قطعات گردیده است. اما به دلیل ضعیف بودن دیگر قطعات کامپیوتر به ویژه دستگاه ذخیره سازی امکان استفاده از تمام توان cpu فراهم نبود. دراین موقعیت فناوری nvme طراحی شد که به عنوان یک پروتکل ارتباطی برای حافظه های کامپیوتری بود و توانست قطعات اضافی ارتباطی مانند کابل را حذف کند و قابلیت اتصال مستقیم به مادربورد را داشته باشد. اولین نظر در مورد استفاده از این فناوری در سال 2007 مطرح شد. به علاوه در سال 2009 با همکاری شرکت های بزرگ ماند اینتل، سامسونگ، سیگیت و….. توسعه این فناوری به طور رسمی شکل گرفت. نسخه nvme 1.0 در سال 2011 وارد بازار گردید.

مزایا

هارد nvme بر بهبود سرعت ورودی و خروجی و نیز کاهش زمان تاخیر تاثیر دارد. زمان تاخیر نشان دهنده آن است که چه مدت زمان طول خواهد کشید که یک هارد به یک دستور پاسخ دهد. کاهش این زمان می تواند تاثیر مستقیم بر روی سرعت هارد و سیستم داشته باشد. از دیگر مزیت های مهم حافظه های nvme سرعت بالای آن ها محسوب می شود که از منشا آن به فناوری ساخت بر می گردد. فناوری های موجود در این هاردها در مقایسه با نسل های قبل بهبود قابل توجهی را دارد. از مواردی که می توان به آنها اشاره کرد موارد زیر می باشد.

  1.  از تکنولوژی flash به جای spinning disk استفاده شده است.
  2. مسیر pcle به جای sata به کار می رود.
  3. تعداد صف های ورودی و خروجی 1/o افزایش می یابد.
  4. تکنیک caching در حافظه های nvme بهبود یافته است.

caching فرایندی نامیده می شود که در اثر آن کپی از داده ها به شکل موقت در قسمتی از هارد ذخیره سازی می شود به طوری که سرعت داده ها افزایش داشته باشد و هارد مجبور به مراجعه به آدرس اصلی برای دسترسی به داده ها باشد. بهبود این تکنولوژی ساخت حافظه داخلی nvme موجب شده است که این نوع هاردها نسبت به هاردهای نسل قبل تر در رده بالاتری قرار گیرد. حافظه nvme می تواند انرژی و زمان کمتری برای انجام وظایف صرف کند. به علاوه دارای سرعت بالاتری در دسترسی به cpu است و از ظرفیت هسته های چندگانه cpu استفاده می کند و قابلیت اجرای دستورات دریافتی را دارد.


بیشتر بخوانید : رنگ بندی هاردهای وسترن دیجیتال


معایب

از معایب nvme عدم پشتیبانی از این فناوری در سیستم های قدیمی است. این فناوری در مادربردهای قدیمی استفاده نمی شود. به علاوه نیز به دلیل افزایش هزینه قطعات کامپیوتری بهبود و به روز رسانی سخت افزارهای کامپیوتر عملی سخت به نظر می رسد. ذخیره اطلاعات روی هارد nvme m2 پر هزینه می باشد. در نتیجه ذخیره اطلاعات روی هاردهای قدیمی تر از قیمت کمتری برخوردار است و مقرون به صرفه تر از هارد nvme به حساب می آید.

nvme ssd

تفاوت هارد nvme و ssd

همانطور که گفته شده هارد nvme نوعی معماری جدید در هاردیسک ها و سخت افزارهای رایانه به شمار می آید. این هارد های در پورت های pcle express جای می گیرند و می توانند سرعت بالایی را در اختیارسیستم ها قرار دهند. سرعت های که در این هاردها ارائه می شود در رده بالاتری نسبت به هاردهای دیگر قرار دارد. تکنولوژی که در این هاردها استفاده می شود به روز است و از استاندارهای ایده آل رایانه به شمار می رود. هارد nvme با بهره گیری از قدرت بالای سخت افزاری و سرعت بالای پورت pcl express دارای قدرت و توان خروجی بالا می باشد. این توان بالا سبب شده است که سرعت خواندن ونوشتن اطلاعات بر روی هاردیسک به شدت افزایش یابد و کاهش قابل توجهی را در تاخیر اجرای برنامه ها به دنبال داشته باشد. در هاردهای nvme از نوع پروتکل جدید استفاده می شود که بتواند قابلیت اجرای دستورات را به صورت موازی در اختیار گیرد. همچنین توانایی اجرا چندین هزار دستور را به صورت موازی داشته باشد. هارد ssd از تکنولوژی ها به روز شده هاردیسک های hdd قدیمی به شمار می آید. هاردهای ssd از هاردیسک جامد محسوب می شود که از تکنولوژی فلش های usb استفاده می کند.این هاردها مصرف انرژی پایینی داشته و می توانند در برابر لغزش و لرزش و نوسانات برق مقاوم باشند. سرعت خواند و نوشتن اطلاعات در هارد nvme در مقایسه با هارد ssd بالاتر می باشد. هارد ssd می تواند با کابل به سیستم متصل شود اما هارد nvme قابلیت اتصال به پورت pcl express دارد.

ویژگی های هارد nvme

به دلیل بهره مندی از سرعت بالای پردازش و نیز ذخیره سازی اطلاعات انتخاب آن می تواند تاثیر زیادی در عملکرد سرورها به دنبال داشته باشد. امروزه هاردهای Nvme در سرورها کارایی بالایی دارند و دارای ویژگی های زیادی هستند.

  1.  از عملکرد بسیار قدرتمند بهره می برند.
  2. سرعت بالایی در انتقال داده ها دارند.
  3. همچنین فضای ذخیره سازی در آنها بیشتر است.
  4. قابلیت اتصال مستقیم هارد به برد سرور را بدون سرور را برخوردارند.

در مورد اول که به آن اشاره کردیم nvme رابطی بوده که توانایی برقراری ارتباط بین اینتر فیس ذخیره سازی و cpu را با به کارگیری سوکت های پرسرعت pcle دارد. به علاوه این توانایی را دارد که دستورات با سرعت چند برابر بیشتر نسبت به sata انتقال دهد و قابلیت پشتیبانی از تعداد بیشتری از دستورات را برعهده گیرد. در نتیجه سرورهای که این تکنولوژی را دراختیار دارند دارای سطح عملکرد بالاتری نسبت به سایر سرورها هستند. در مورد دوم نیز که گفته شد رابط nvme نسبت به نسل قبل تر بهبود داری سطح عملکرد بهبود یافته است. همچنین بدون رابط به برد سرور وصل خواهد شد که می تواند سرعتی 3 برابر ی را در مقایسه با ssd ها داشته باشد. در مورد سوم نیز امروزه ظرفیت ذخیره سازری 10 ترابایت و یا بالاتر است. این ظرفیت هر ساله نیز افزایش می باید.

NVME چیست

انواع هارد nvme

این نوع هارد دارای مدل های مختلفی است از جمله:

M2

هارد مورد نظر از عرض 22 میلی متر و طول متفاوت بهره مند است که شامل 30 ، 42 ، 60، 80، 100 میلی متری می شود. این نوع هارد قابل استفاده در سیستم های بوده که قابلیت پشتیبانی از اسلات nvme را خواهد داشت. این نوع هارد در مادربرد های که از اسلات sata قابلیت پشتیبانی دارند قابل اجرا نیست.

Pcie

از موارد مهم این هارد به شکل ظاهری آن ها مربوط می شود که شباهت به کارت های گرافیکی دارد. هاردهای که مناسب لپ تاب و کامیپوتر های کوچک نبوده و طراحی آنها برای کیس های بزرگ؛ ATX و سرورها است.

nvme چگونه کار می کند

هارد m2 nvme قادر بوده که بدون واسطه به مادر برد کامیپوتر متصل شود. از این جهت می تواند سرعت بالاتری نسبت به دیگر هاردهای ذخیره سازی داشته باشد. nvme که یک رابط ثبت و مجموعه ای از دستورات به شمار می رود. قابلیت مدیریت و کنترل نرم افزارمیزبان، queue یا صف جریان داده های ssd را بر عهده دارد.

nvme هارد

نحوه مشاوره و خرید هارد nvme

به طور کلی باید گفت هارد nvme از بهترین نمونه های هارد برای سرور hp به شمار می رود. با استفاده از این حافظه ها می توان از سرعت پردازش 3 برابر در مقایسه با دیگر حافظه ها بهره مند شد. همانطور که در بالا به آن پرداخته شد این حافظه ها می توانند بدون واسطه و کاملا مستقیم به بورد سرور وصل شوند. برای مثال از تفاوت های nvme با m2 می توان به قدرت پردازشی و کارکرد آن را اشاره کرد. حافظه nvme برای سرورها وحافظه m2 برای سیستم های خانگی کابردی هستند. هارد nvme از نمونه های بی رقیب در بازار است. با پیشرفت امروزه و رشد سریع داده تمامی سازمان سعی دارند تا مدیریت درست این رشد سریع را بر عهده داشته باشد. از این رو نیاز به سرورهایی دارند که از کارایی بالا و فضای ذخیره سازی زیاد بهره مند باشند. برای پاسخ به این نیاز هاردهای nvme جز بهترین راه حل ها بودند.
نتیجه گیری
این نوع از هاردها برای کاربرد در سایت ها کارایی بسیاری دارند و با افزایش سرعت باعث سریع تر لود شدن سایت ها می شود. برای پایگاههای داده و تبادل اطلاعات نیز می تواند سودمند باشد. کاربران می توانند جهت اطلاع بیشتر در مورد هاردها و انواع آن با کارشناسان ما تماس بگیرند.

خرید هارد سرور hp

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا