قطعات و تجهیزات جانبیلپ تاپ و کامپیوتر

حافظه DRAM چیست؟

حافظه DRAM چیست؟

DRAM مخفف عبارت Dynamic Random Access Memory به معنی حافظه دسترسی مستقیم پویا می باشد و به حافظه ای گفته می شود که به منظور نگهداری و تبادل اطلاعات به جای استفاده از ترانزیستور، از خازن استفاده می کند.

حافظه DRAM نوع متداول حافظه RAM یا حافظه دسترسی تصادفی است که در کامپیوترهای شخصی، ایستگاه های کاری (Workstation) و سرورها مورد استفاده قرار می گیرد.

حافظه RAM امکان دسترسی مستقیم پردازنده به هر یک از قسمت های حافظه را فراهم می کند و پردازنده می تواند از محل شروع دسترسی خود به ترتیب به داده ها دسترسی پیدا کند. این حافظه در نزدیکی پردازنده قرار می گیرد و به سایر دستگاه های ذخیره سازی مانند دیسک سخت و حافظه های SSD امکان دسترسی سریع تر به داده ها را فراهم می کند.

حافظه DRAM نیز همانند سایر حافظه های رم، نوعی حافظه موقت یا فرار است و با از دست رفتن حافظه DRAM کلیه اطلاعات موجود در آن نیز از بین می رود.

در واقع حافظه DRAM از تراشه ها استفاده نمی کند و هر بیت را در یک خازن جداگانه ذخیره می نماید.

بیشتر بخوانید: تفاوت حافظه buffered و unbuffered

ساختار حافظه DRAM

همان طور که گفته شد، حافظه DRAM برای نگهداری و تبادل داده ها از خازن استفاده می کند.  زمانی که یک خازن شارژ می شود، با گذشت زمان شارژ خود را از دست می دهد، به ویژه زمانی که قطعه الکترونیکی دیگری به آن وصل شود. در حافظه DRAM یک ترانزیستور به خازن وصل می باشد که شارژ خازن با گذشت زمان به وسیله همان ترانزیستور خالی می شود. به همین دلیل است که شارژ خازن بایستی رفرش شود. علت نام گذاری این حافظه نیز همین موضوع است، چون اطلاعات در هر لحظه باید به صورت پویا رفرش شوند.

انواع حافظه DRAM

انواع حافظه DRAM

انواع مختلفی از حافظه DRAM وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

– Synchronous DRAM (SDRAM): این نوع حافظه وظیفه همگام سازی سرعت حافظه را با سرعت ساعت پردازنده بر عهده دارد. هم چنین امکان شناسایی چرخه ساعت پردازنده توسط کنترل کننده حافظه را فراهم می کند و اجازه اجرای همزمان دستورالعمل های بیشتر را نیز برای پردازنده صادر می نماید.

– Rambus DRAM (RDRAM): این نوع حافظه اکثرا در اوایل سال 2000 برای کارت های گرافیک استفاده می شد.

– Double Data Rate SDRAM (DDR SDRAM): این نوع حافظه با بهره گیری از دو پینی کردن، پهنای باند را در نرخ داده SDRAM حدودا دو برابر می نماید.

– Fast page mode DRAM (FPM DRAM): این نوع حافظه روی دسترسی سریع به صفحه تمرکز می کند، بنابراین می تواند در مقایسه با سایر DRAMها عملکرد بالاتری ارائه کند.

– Extended data out DRAM (EDO DRAM): موجب بهبود زمان خواندن از حافظه ریزپردازنده ها می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا