تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

کلاسترینگ یا خوشه بندی سرور چیست ؟

مفهوم کلاسترینگ یا خوشه بندی سرور

کلاسترینگ سرور (Server Clustering) گروهی از سرور ها هستند که به منظور ایجاد دسترسی بالاتر برای کاربران، با هم به صورت واحد روی یک سیستم کار می کنند. خوشه یا کلاستر ها (Cluster) جهت کاهش قطعی و زمان خرابی مورد استفاده قرار می گیرند. کلاسترینگ سرور به این معناست که گروهی از سرور ها به یک سیستم واحد متصل شده و زمانی که یکی از سرور ها دچار اختلال می شود، پیش از این که کاربر هشداری درباره ی قطعی سرویس دریافت نماید، سرور دیگر وظایف و بار کاری سرور قطع شده را بر عهده می گیرد.

کلاسترینگ سرور عمدتا در پایگاه های داده، پیام رسان ها و برنامه هایی کاربرد دارد که داده هایشان نیاز به بروز رسانی مرتب دارند. از مزایای کلاسترینگ سرور می توان به افزایش مقیاس پذیری، سطح دسترسی و قابلیت اطمینان بالا برای مشتریان اشاره نمود.

بیشتر بخوانید : دمای استاندارد اتاق سرور

 در محیط سرور های خوشه ای، هر یک از سرور ها مدیریت و مالکیت دستگاه های خود را بر عهده داشته و دارای نسخه ای از سیستم عامل هستند که به منظور اجرای سرورهای دیگر موجود در کلاستر، مورد استفاده قرار می گیرد. برنامه ریزی سرور های کلاستر به گونه ای است که برای افزایش حفاظت از داده ها و اطلاعات و هم چنین حفظ پیکربندی خوشه، با هم همکاری نموده و موجب جلوگیری از بروز اختلال و مشکل می شوند.

مفهوم کلاسترینگ یا خوشه بندی سرور

محافظت خوشه ای در برابر بروز خرابی‌ها و قطعی سرویس

کلاسترینگ سرور عمدتا به منظور حفاظت از سیستم در برابر قطعی برق و خرابی مورد استفاده قرار می گیرد. سرور های خوشه ای قادر به حفاظت از سیستم در برابر سه نوع خرابی هستند که عبارتند از، خرابی برنامه یا سرویس (برنامه و سرویس های مهم در شبکه تحت تاثیر این نوع خرابی هستند)، خرابی سیستم یا سخت افزار (قطعاتی مانند پردازشگر، حافظه رم، منبع تغذیه و … تحت تاثیر این نوع خرابی قرار دارند) و خرابی سایت (چندین مکان تحت تاثیر این نوع خرابی هستند که عمدتا بر اثر بلایای طبیعی به وجود آمده و موجب قطعی برق به صورت گسترده می شود).

کلاسترینگ سرور از سیستم در برابر خرابی های رایج، موجب جلوگیری از آسیب پذیری شبکه در برابر بروز خطر می شود. دلایل اصلی کلاسترینگ یا خوشه بندی سرور عبارتند از، افزایش قابلیت اطمینان، مقیاس پذیری و در دسترس بودن.

نتیجه گیری

کلاسترینگ یا خوشه بندی سرور ها موجب می شود که در صورت بروز خطای واحد، کل شبکه از کار نیفتد و خدمات از دسترس خارج نشود و در نتیجه کسب و کار در معرض تهدید و ضرر و زیان قرار نگیرد.

اگر قصد خرید انواع سرورهای اچ پی را دارید می توانید با کلیک بر روی دکمه زیر وارد بخش محصولات سرور شوید و با توجه به نیاز خود سرورتان را بصورت آنلاین سفارش دهید.

سرور HP

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا