تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

دما و رطوبت استاندارد اتاق سرور

دما و رطوبت استاندارد اتاق سرور

از عواملی که اتاق سرور و تجهیزات آن را تحت تاثیر قرار می دهد و سلامت سرور و تجهیزات آن را تهدید می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش یا افزایش دما
  • رطوبت
  • نوسانات برق
  • حریق
  • خطاهای انسانی
  • و…

دمای استاندارد اتاق سرور

بهترین و ایده آل ترین دما برای اتاق سرور بین 21 تا 23 درجه سانتی گراد می باشد. نگه داشتن دما در این محدوده موجب عملکرد بهتر تجهیزات شده و ارائه سرویس های احتمالی را آسان تر می نماید.  

دمای استاندارد اتاق سرور

هم چنین بخوانید: شرایط نگهداری از سرور ها

دما و رطوبت استاندارد اتاق سرور : رطوبت

حداقل رطوبت اتاق سرور 10 درصد و حداکثر رطوبت آن 80 درصد می باشد. کاهش یا افزایش رطوبت اتاق سرور موجب بروز مشکلات برای تجهیزات می شود. رطوبت نسبی اتاق سرور به عنوان کمیت مجزا محاسبه نمی گردد و وابسته به دمای محیط می باشد.

کاهش رطوبت نسبی (یا خشک بودن هوا)، عملکرد تخلیه الکتریسیته ساکن (آنتی استاتیک) را تحت تاثیر قرار می دهد. توصیه ما این است که میزان رطوبت اتاق سرور بین 25 تا 45 درصد در نظر گرفته شود.

دما و رطوبت استاندارد اتاق سرور : نشتی رطوبت

یکی از دغدغه های طراحان و کاربران اتاق سرور، نشتی رطوبت می باشد. از آن جایی که بیشتر اتاق های سرور با تغییر کاربری به وجود می آیند، احتمال وجود تاسیسات آب و فاضلاب در کنار آن ها و یا  سقف و کف اتاق بسیار زیاد است. از طرفی میزان رفت و آمد به اتاق هاهی سرور بسیار کم است و احتمال این که چندین روز کسی به آن جا سر نزند، وجود دارد. با توجه به موارد گفته شده، بروز نشتی می تواند خسارات جبران ناپذیری به تجهیزات وارد کند.

تاثیر پارامترهای محیطی و نوع سنسورها

با استفاده از تجهیزات سخت افزاری مانند دستگاه مرکزی، سنسور های کنترل دما و رطوبت، نرم افزار، نمایشگر و … کنترل دما و رطوبت اتاق سرور انجام می گیرد. سنسور های حس گر دما در محیط اصلی اتاق سرور که داخل رک ها نصب شده اند، وظیفه اندازه گیری دمای اتاق سرور را بر عهده دارند. کاهش یا افزایش میزان دما موجب بروز مشکلات در عملکرد تجهیزات شده و کاهش طول عمر مفید آن ها را به دنبال دارد.

اندازه گیری میزان رطوبت

سنسور های اندازه گیری رطوبت که در محیط اصلی اتاق سرور و داخل رک ها نصب شده اند، وظیفه اندازه گیری میزان رطوبت را بر عهده دارند. با کمک این سنسور ها می توان از بروز مشکلات برای تجهیزات که به علت ایجاد الکتریسیته ساکن در اثر کاهش میزان رطوبت و یا ایجاد میعان در اثر رطوبت زیاد به وجود می آیند، جلوگیری کرد.

خرید سرور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا