تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

منبع تغذیه سرور

منبع تغذیه سرور

سرور ها برای تامین انرژی مورد نیاز تجهیزات خود به یک یا چند عدد منبع تغذیه نیاز دارند. سرور های با Performance پایین نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به منابع تغذیه با حجم بالا نیاز دارند، چرا که اتلاف حرارت و مصرف انرژی در این سرور ها بالا می باشد.

اما سرور های تیغه ای می توانند تنها با یک منبع تغذیه مرکزی انرژی مورد نیاز تجهیزات خود را تامین کنند. این منبع تغذیه مرکزی هم به شکل اختصاصی داخل شاسی نصب می شود و هم قابلیت اتصال به چند شاسی به صورت مستقل را دارد. این امر نیاز به منابع تغذیه گوناگون با حجم های بالا را از بین می برد. لازم به ذکر است که استفاده رایج از سرورهای تیغه ای موجب تولید منبع تغذیه UPS مخصوص این سرور ها شده است که با نام منابع تغذیه Blade UPS شناخته می شوند.

تعریف منبع تغذیه سرور

دستگاهی است که قادر به تولید ولتاژ و آمپر مختلف ار یک ورودی و آمپراژ ثابت می باشد. در واقع این قطعه وظیفه ی تامین و تنظیم جریان های الکتریکی در یک سیستم را بر عهده دارد. گفتنی است که عامل اکثر خرابی های کامپیوتر، منبع تغذیه می باشد. منبع تغذیه در کامپیوتر های شخصی به شکل یک جعبه فلزی بوده و محل قرارگیری آن، گوشه کیس است. البته منابع تغذیه از پشت اکثر سیستم ها قابل مشاهده هستند. منبع تغذیه سرور Switching power supplies نامیده می شود.

تکنولوژی سوئیچینگ زمینه تبدیل ورودی AC به ولتاژ های پایین تر DC را فراهم می کند. ولتاژ های رایج ولتاژ های 3.3، 5 و 12 هستند. ولتاژ های 3.3 و 5 ولت بیشتر توسط مدار های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند و ولتاژ 12 ولت به منظور حرکت موتور هایی مانند درایو دیسک ها و یا خنک کننده ها استفاده می گردد. “وات” شاخص اصلی یک منبع تغذیه بوده وبرابر حاصل ضرب ولتاژ (بر حسب ولت) در جریان (بر حسب آمپر) می باشد.

منبع تغذیه یا Power Supply

ولتاژهای گوناگون منبع تغذیه سرور

  1.  ولتاژ ۵+ ولت: سیم های این ولتاژ به رنگ قرمز بوده و به وسیله همه مدارها، مادربرد ها و لوازم جانبی مورد استفاده قرار می گیرد.
  2.  ولتاژ ۱۲+ ولت:  سیم های این ولتاژ عمدتا به رنگ زرد می باشد اما بعضا به رنگ قرمز نیز مشاهده می شود. این نوع ولتاژ توسط موتور هارد دیسک و وسایل شبیه به آن مورد استفاده قرار میگیرد.
  3.  ولتاژ  ۵- و ۱۲- ولت: این دو ولتاژ در رایانه های قدیمی مورد استفاده قرار می گرفتند و امروزه روی منابع تغذیه سرور نصب می شوند و جریانی کمتر از یک آمپر دارند.
  4.  ولتاژ ۳,۳+ ولت: این ولتاژ توسط پردازنده های جدید مورد استفاده قرار می گیرد و سیم های آن به رنگ نارنجی می باشد. ولتاژ مورد استفاده در پردازنده های قدیمی، 5+ ولت بود.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا