لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

حافظه ECC چیست ؟

حافظه ECC چیست و چه مزایایی دارد ؟

حافظه ECC مخفف عبارت Error correction code  می باشد. این حافظه ی ذخیره سازی در سیستم های سروری و ورک استیشن ها استفاده می شود. دلیل محبوبیت و معروف بودن این حافظه ی ذخیره سازی به خصوص برای کسب و کار های دارای اطلاعات مهم و حساس این است که این حافظه موجب اصلاح خطا ها، پیشگیری از آسیب داده ها و اطلاعات و همچنین قابلیت شناسایی خطا ها در زمان پردازش می باشد.

استفاده از حافظه ECC موجب می شود که میزان آسیب کمتری به سرور ها و رایانه ها وارد شود. این امر برای افراد متخصص در زمینه IT، موسسه های مالی و شرکت ها و سازمان هایی که از رایانه های پردازشگر مالی استفاده می کنند، بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

تفاوت حافظه ECC و غیر ECC

این نوع حافظه ها از نظر شکل ظاهری با حافظه های غیر ECC (مانند حافظه هایی که در رم های لپ تاپ و رایانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.) متفاوت هستند. تعداد تراشه حافظه در حافظه ای سی سی شامل 9 تراشه به جای 8 تراشه می باشد. تراشه ی اضافی در این نوع حافظه ها وظیفه ی تشخیص و اصلاح خطا را بر عهده دارد. (تراشه ها وظیفه ی ذخیره ی داده هایی که در صف پردازش پردازنده قرار دارند را عهده دار می باشند.)

سیستم هایی که از این نوع حافظه پشتیبانی می کنند دچار آسیب و صدمه ی کمتری می شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده به وسیله ی شرکت Puget System در سال 2014، نرخ خطای این نوع حافظه برابر با 0.09 درصد و در حافظه های غیر ECC برابر با 0.6 درصد می باشد. از این مطالعات بر می آید که حافظه هایی که به سیستم تشخیص خطا مجهز هستند دارای قابلیت های بسیار بالایی می باشند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : حافظه DRAM چیست

پشتیبانی از حافظه ECC

به طور عمده از این حافظه در شرکت ها و سیستم های سروری سازمانی استفاده می کنند. بیشتر Motherboard های کامپیوتر های شخصی و خانگی از این حافظه ها پشتیبانی نمی کنند و اگر هم پشتیبانی نمایند نمی توانند از قابلیت تشخیص خطای آن استفاده کنند. برای این که بتوانید از این قابلیت استفاده کنید باید مادربرد سیستم خود را به سطح مادربرد های سیستم های سروری ارتقاء دهید. قیمت این نوع حافظه ها به دلیل دارا بودن تراشه اضافی از نوع غیر ECC گران تر می باشد. همان طور که گفتیم این حافظه کاربرد سازمانی و شرکتی دارد و برای استفاده از آن نیازمند پردازنده ی قدرتمندی هستیم که از این نوع حافظه پشتیبانی نماید. در پردازنده های Intel فقط سری Xeon از این حافظه ها پشتیبانی می کنند . پردازنده های AMD نیز قابلیت پشتیبانی از این نوع حافظه ها را دارند.

معایب حافظه ECC

این نوع حافظه برای این که به بررسی خطاها بپردازد نیازمند مدت زمان بیشتری است. بنابراین سرعت آن نسبت به نوع غیر ECC کندتر می باشد. بر اساس تحقیقات شرکت Puget، نرخ دریافت حافظه  ECC حدود 0.25 درصد کندتر از حافظه های غیر ECC می باشد ، گاها این مقدار به 0.44 درصد نیز می رسد. ناگفته نماند که این نقطه ضعف باعث نمی شود که از مزایا و قابلیت های رم ECC غافل شد.

حافظه رجیستر

در برخی از مواقع حافظه ECC می تواند رجیستر نباشد. با این حال تمام حافظه های رجیستر حافظه ECC هستند. به طور عمده این نوع رم ها از حافظه رجیستر/بافر که بین رم سیستم و کنترل کننده قرار میگیرد، استفاده می کنند. این امر موجب کاهش سختی عملکرد کنترل کننده حافظه و همچنین فراهم آمدن امکان بکارگیری ماژول های بیشتر از حافظه رم می شود.

نحوه ی خرید رم سرور

برای خرید رم سرور پیشنهاد می کنیم ابتدا با مشاوران ما در دوبرکا مشورت داشته باشید تا مناسب ترین نوع رم را با نوع سروری که دارید به شما پیشنهاد دهند. و یا می توانید مقاله ی راهنمای خرید رم سرور را بخوانید.

خرید رم سرور اچ پی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا