اخبار

دیتاسنتر زیر آبی شرکت مایکروسافت

مزایای قرار دادن دیتاسنتر زیر آب

دیتاسنتر زیر آبی شرکت مایکروسافت یک  موفقیت!

شرکت مایکروسافت در سال 2018 یک دیتاسنتر را که دارای 864 سرور و ظرفیت 27.6 پتابایت بود، در اعماق 36 متری اقیانوس در انتهای دریای اسکاتلند قرار داد. حالا این شرکت از موفقیت این آزمایش خبر داده و بر اساس گزارش های این شرکت، به نظر می رسد که ایده دیتاسنتر زیر آبی می تواند ایده خوبی باشد.

ایده قرار دادن دیتاسنتر زیر آب که توسط تیم Project Natick مطرح شد با هدف افزایش اعتبار دیتاسنتر ها و بازدهی انرژی صورت گرفت. دیتاسنتر های روی خشکی با مشکلاتی مانند زنگ زدگی و رطوبت دست و پنجه نرم می کنند و کنترل دمای آن ها نیز کاری مشکل است، اما  محیط زیر دریا با دمای ثابت می تواند مشکلات را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. ایده این طرح به این شکل است که دیتاسنتر ها را می توان در ابعاد مورد نیاز در نزدیک سواحل و یا مناظقی که به آن ها نیاز دارند، قرارد داد که این کار موجب دسترسی بهتر این مناطق به منابع مبتنی بر cloud خواهد شد.  

دیتاسنتر زیر آب

شرکت مایکروسافت پس از بیرون آوردن این دیتاسنتر از اعماق دریای اسکاتلند اعلام کرد که تلاش خود را برای کشف این که چرا دیتا سنتر ها در زیر آب هشت برابر مطمئن تر از مراکز داده روی زمین هستند، به کار گرفته است. با کشف این موضوع، دور از اتنظار نیست که مراکز داده روی زمین با تحول بزرگی روبرو شوند.

بر اساس ادعای شرکت مایکروسافت این طرح می تواند مزایای بسیار زیادی به همراه داشته باشد. دیتاسنتر زیر آبی هشت برابر مطمئن تر از دیتاسنتر واقع در خشکی عمل می کند، به این معنی که هشت برابر کم تر دچار نقص و مشکلات می شود. کاهش این نقص ها بسیار حائز اهمیت است، چرا که تعمیر سرور زیر دریایی سخت است و زمان زیادی را می طلبد.

دیتاسنتر های زیر آبی

شرکت مایکروسافت در سال 2015 نیز یک دیتا سنتر را به مدت چند ماه در ساحل کالیفرنیا زیر آب مستقر کرد. آن ها با انجام این پروژه می خواستند ببینند که آیا می توان سرور را به زیر آب منتقل کرد یا امکان این کار وجود ندارد.

حالا بعد از گذشت چند سال از اولین آزمایش انجام شده روی دیتاسنتر زیر آبی، تیم پروژه به این نتیجه رسیدند که ایده‌ای که دنبال کرده بودند، کارآمد بوده است.

آزمایشات جدید در مدت طولانی تری انجام گرفت تا این نتیجه حاصل شود که این طرح یک طرح عملیاتی است و می توان از آن استفاده کرد.

اما دیتاسنتر زیر آبی چه مزایایی دارد؟

  •  پاسخگویی سریع

بیش از 50 درصد از جمعت جهان در نزدیکی سواحل زندگی می کنند، بنابراین حدود 50 درصد از حجم اینترنت دنیا به وسیله این افراد مصرف می شود.

  • سیستم خنک سازی 

شرکت مایکروسافت به منظور خنک کردن مایعات داخل سیستم از آب اقیانوس استفاده می کند. بر اساس گفته های این شرکت، فضای داخلی دیتاسنتر ها از رک های کامپیوتری استاندارد متصل به مبدل های حرارتی تشکیل شده است که می تواند گرما را از هوا به مایع و سپس به آب منتقل نماید. این مایع به مبدل های حرارتی در بیرون از ابر دیتاسنتر پمپ می شود که می تواند گرما را به اقیانوس اطراف انتقال دهد. پس از آن، مایع خنک شده به مبدل های حرارتی داخلی برگشته و چرخه را مجددا تکرار می کند.

  •  کاهش هزینه

خنک سازی سیستم به وسیله آب دارای مزایای زیادی است. در این روش کاهش دما و انتقال حرارت بدون مشکل صورت می گیرد، بنابراین طول عمر قطعات افزایش می یابد، به همین دلیل ایده استقرار دیتاسنتر ها در زیر دریا، بهترین راه حل برای این مشکل بوده است.

هم چنین بخوانید: کنترل دمای سرور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سرور

  • حجم پروژه

دیتاسنتر هایی که در دریای اسکاتلند و در عمق 35 متری دریا قرار گرفتند، بخشی از پروژه چندین ساله (Project Natick) بودند که دارای ۱۲ متر طول، ۱۲ رک و شامل ۸۶۴ سرور بودند و حجم ذخیره سازی آن ها برابر ۲۷.۶ پتابایت بود.

  • سازگار با محیط زیست

شرکت مایکروسافت متعهد به حفاظت از محیط زیست می باشد. این شرکت از منابع تجدید پذیر به منظور تامین نیاز های برقی خود استفاده می کند و زمانی که دیگر مجاز به استفاده از آن ها نباشد، از جبران کننده های کربن استفاده خواهد کرد، از این رو سعی دارد دیتاسنتر های زیر آبی خود را در نزدیکی منابع انرژی های تجدید پذیر قرار دهد.

  •  امنیت

شرکت مایکروساف روی همه دیتاسنتر هایی که در زیر آب مستقر کرده است، دوربین هایی را به منظور نظارت بر محیط اطراف در زیر آب تعبیه کرده تا هم بتواند اکوسیستم و تاثیرات دیتا سنتر ها را بر محیط اصراف خود بررسی نماید و هم قادر به ثبت و ضبط تصاویر مناظر اطراف و موجودات دریایی باشد.

بر اساس مشاهدات و ادعای شرکت مایکروسافت، این ایده که کمی هم عجیب به نظر می رسد، تاکنون موفقیت آمیز بوده و به خوبی در حال پیشرفت می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا