تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

DNS سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

تعریف DNS و نحوه عملکرد آن

در این مقاله از سری مقالات دوبرکا قصد داریم DNS سرور و کاربرد آن را به شما معرفی کنیم. برای درک بهتر DNS سرور ابتدا باید با مفهوم DNS آشنا شوید.

DNS چیست؟

DNS مخفف عبارت (Domain Name System ) و به معنای “سیستم نام دامنه ” است. دی ان اس (DNS) تکنولوژی مدیریت نام وب سایت ها و دامنه های موجود در اینترنت است. برای بیان چگونگی عملکرد آن ، فرایند تماس یه دوستانتان را در نظر بگیرید. شما ابتدا وارد دفترچه تلفن خود می‌شوید سپس شماره را پیدا می‌کنید و تماس می‌گیرید . در فضای تحت وب هم عملیات مشابه تماس گرفتن است . زمانی که شما می‌خواهید وب سایت مورد نظر خود را باز کنید ، مرورگر شما با استفاده از DNS ثبت شده بر روی دامنه ، به دنبال سرور و وب سایت مورد نظرتان می‌گردد سپس وب سایت درخواستی را نمایش می‌دهد.در زمان های ابتدایی تولد اینترنت، همه‌ی سایت ‌های موجود با IP آن‌ها شناخته می‌شدند و از آن جایی که تعداد سایت ها بسیار کم بود راحت قابل شناسایی بودند. پس از گسترش اینترنت و پیشرفت آن ، وب سایت‌های بیشتری ایجاد شدند و شناسایی هر کدام از آن‌ها سخت بود تا این که Paul Mockapetris سیستمی را طراحی کرد که اساس کار DNS امروزی است.

 DNS Server چیست؟

ّDNS سرور چیست

لازمه این که یک دامنه بتواند به یک وب سایت اشاره کند، این است که به DNS Server اضافه شود. وظیفه سرور های DNS تطبیق دادن نام های دامنه به IP های متناظرشان می باشد. در واقع DNS سرور یک پایگاه داده ی بزرگ است که مجموعه ای از دامین ها و IP های مرتبط در آن ذخیره شده است. زمانی که نام یک دامنه را در مرورگر خود جست و جو می کنید سیستم شما به سرور دی ان اس موجود وصل شده و آدرس IP متناظر با نام دامنه را می پرسد. سپس کامپیوتر شما به آدرس IP وصل شده و صفحه ای را که جست و جو کرده اید، باز می کند.

هم چنین بخوانید: پروتکل FTP و کاربرد آن

سرور های DNS زیادی در سازمان ها و شرکت های هاستینگ موجود هستند که با یکدیگر در ارتباط می باشند. می بایستی شرکت هاستینگ نام دامنه شما را در DNS سرور خود اضافه کند تا بتواند با سایر DNS ها در سراسر دنیا هماهنگ شود. (این هماهنگی حدودا 48 ساعت زمان می برد.)

خطای DNS چیست؟
خطای DNS

زمانی که کاربر ، یک آدرس URL را در مرورگر خود وارد می کند اگر DNS سرور از کار افتاده باشد رایانه قادر به وارد کردن آدرس IP آن URL نخواهد بود و سیستم قادر نخواهد بود به google دسترسی داشته باشد به این ترتیب پیام DNS Error برای کاربر ظاهر خواهد شد.

تغییر DNS چیست؟

اگر هاست و دامنه خود را از دو شرکت جداگانه تهیه کرده اید، پس از ثبت دامنه باید DNS های آن را بر اساس شرکت هاستینگ خود تغییر دهید تا بتوانید از دامنه خود استفاده کنید.

 DNS چگونه کار می ‌کند؟
DNS سرور

زمانی که شما آدرس سایتی را در مرورگر خود وارد می کنید، در خواست شما در دنیای اینترنت شروع به حرکت می کند. DNS recursive resolver وظیفه دریافت این درخواست را بر عهده دارد. اکنون Resolver یک DNS root nameserverرا به شکل یک کوئری ایجاد می کند تا روند کار به شکل صحیح باشد.

DNS root nameserver با بهره گیری از اطلاعات TLD (Top Level Domain) که مرجع اصلی صادر کننده دامنه شما می باشد، پاسخ Resolver را می دهد. به عنوان مثال برای دامنه های ir. اطلاعات بایستی از TLD دات آی آر جمع آوری شود.

 اکنون Resolver با TLD دامنه ایجاد ارتباط کرده و اطلاعات را در خواست می کند. TLD نیم سرور های دامنه مورد نظر را ارائه می دهد و recursive resolver درخواست خود را به نیم سرور ها می فرستد. آخر سر نیم سرور به IP سرور شما وصل شده و اطلاعات به وسیله ی مرورگر از سرور سایتتان دریافت می گردد. انجام این فرآیند معمولا چند صدم ثانیه طول می کشد.

بیشتر بخوانید : سرور چیست ؟

مزایای DNS

  • فرض کنید اگر DNS به وجود نمی‌آمد شما برای دسترسی به سایت‌های مورد نظرتان باید IP همه‌ی آنان را حفظ می‌بودید. در نتیجه یکی از مزیت های اصلی دی ان اس ، آسان کردن استفاده از اینترنت است.
  • باید بدانیم که ممکن است به هر دلیلی IP یک سایت تغییر کند و اگر DNS نبود ، ما نه تنها باید IP سایت مورد نظرمان را حفظ می‌بودیم بلکه باید از بروزرسانی و تغییر IP آن نیز مطلع می‌بودیم . به وجود آمدن DNS باعث شده است که استفاده از رشته عددی (IP ) از بین برود همچنین یکی از وظایف DNS این است که آدرس  IP را با روشی سریع و ثابت ، بروزرسانی کند.
  • امنیت زیرساخت‌ها را ارتقاء می‌دهد.
  • پیام‌ها را بدون خرابی به کاربران تحویل می‌دهد.
  • شما می‌توانید با استفاده از این سیستم ، عملکرد فنی سرویس دیتابیس (Data Base ) را مشخص کنید.

معایب DNS

  • برای بیان یکی از اصلی ترین مشکل در DNS میتوان به ، DNS Attacks  اشاره کرد . DNS Arracks به این معنا است که هکر آدرس واقعی را با یک آدرس جعلی (Fake ) به منظور کلاهبرداری جا به جا می‌کند و برای گرفتن داده های حساس یا اطلاعات بانکی ، کاربران را به آدرس‌های مخرب هدایت می‌کنند.
  • در صورتی که بدافزارها تنظیمات سرور DNS شما را تغییر داده باشند ، ممکن است با وارد کردن آدرس سایت مورد نظرتان وارد سایت‌ متقاوتی شوید و یا ممکن است اطلاعات بانکی یا نام کاربری و رمز عبور شما را ضبط کنند.
    ممکن است شما را وارد سایت‌های پر از تبلیغات  کنند و به شما پیشنهاد دهند برای رفع مشکل برنامه‌های ویروسی و مخربی را بر روی سیستم خود نصب کنید.
  • برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است ، آنتی ویروس‌های معتبر بر روی سیستم خود نصب کنید و از وارد کردن اطلاعات شخصی و بانکی در سایت و صفحات نامعتبر خودداری کنید.

شرکت دوبرکا

شرکت دوبرکا ، مجموعه کاملی از سرورها و قطعات سرور را دراختیار مشتران گرامی قرار می‌دهد. در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه‌ی خرید سرور و یا قطعات سرور با کارشناسان مجرب ما با شماره تماس‌های 0919573807977459713-02177497509-021 تماس بگیرید . همچنین برای تعمیرات انواع سرورها در محل با واحد خدمات و پشتیبانی سرور دوبرکا در تماس باشید . کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن ، هماهنگی لازم را با شما انجام خواهند داد.

امیدواریم با خواندن این مقاله با مفهوم DNS و DNS Server ، آشنا شده باشید. سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

خرید سرور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا