برق و الکترونیک

انواع کابل شبکه

آشنایی با انواع کابل شبکه

کابل شبکه ابزاری برای انتقال اطلاعات در شبکه محلی (LAN) از یک دستگاه به دستگاه دیگر می باشد. در واقع کابل شبکه بستری است که امکان انتقال داده را فراهم می نماید. کابل های مسی (کابل زوج به هم تابیده) را می توان پرمصرف ترین کابل شبکه نامید.

کابل های مسی در گروه های مختلف تولید می شوند که کابل های cat6، cat5e پر مصرف ترین آن ها محسوب می شوند. کابل های مسی از لحاظ پوشش و محافظ نیز دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از کابل های utp، fftp، stp،  sftp. در میان این کابل ها، کابل utp ساده ترین نوع کابل بوده و دارای پوشش خاصی نمی باشد. سایر کابل ها دارای پوشش آهنی یا فویل آلومینیومی هستند.

به صورت کلی در صنعت فناوری اطلاعات سه نوع کابل شبکه وجود دارد که هر یک دارای ویژگی و کاربرد های مخصوصی می باشند. کابل کواکسیال در گذشته بسیار استفاده می شد اما امروزه کمتر شاهد استفاده از این نوع کابل هستیم. کابل فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بالا به منظور انتقال اطلاعات به ویژه در مسافت های طولانی می باشد. کابل مسی هم به عنوان رایج ترین کابل مورد استفاده در شبکه های کامپیوتری امروزی شناخته می شود.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یا کابل هم محور، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که دارای هزینه خرید و نصب بالایی است و نصب آن نیازمند تخصص می باشد. هم چنین سرعت پایین و پشتیبانی کمتر دستگاه ها از این نوع کابل، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد یا بهتر است بگوییم دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد. کاربرد کابل کواکسیال در آنتن های آنالوگ و دیجیتال می باشد. پهنای باند بالا و مقاومت بالا در برابر نویز از مزیت های کابل کواکسیال به شمار می رود.

کابل کواکسیال

کابل فیبر نوری

کابل  فیبر نوری یکی دیگر از انواع کابل شبکه می باشد که اغلب در شبکه های پر سرعت مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که انتقال اطلاعات در آن ها با سرعت نور بوده و سرعت بسیار بالایی دارد. کابل فیبر گران قیمت بوده و از یک رشته باریک و بلند از جنس شیشه و پلاستیک ساخته شده است. استفاده از شیشه و پلاستیک به این دلیل است که نور از یک سر کابل وارد شده و از سر دیگر آن خارج شود، به همین علت است که سرعت انتقال اطلاعات در کابل های فیبر نوری بسیار بالا می باشد.

لازم به ذکر است که این نوع کابل ها بسیار حساس بوده و دارای کمترین مقاومت در برابر شکستگی و آسیب دیدگی هستند، از این رو بروز کوچک ترین ایراد در کابل های فیبر نوری موجب افت سرعت و قطعی شبکه می شود. جوش فیبر نوری یا فیوژن فیبر نوری به منظور اصلاح کابل در محل آسیب یا قطعی، مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل فیبر نوری

کابل زوج به هم تابیده مسی

این نوع کابل، رایج ترین نوع کابل است و به منظور اتصال کامپیوتر ها به یکدیگر و یا دستگاه های شبکه به سوئیچ یا روتر مورد استفاده قرار می گیرد. کابل های زوج به هم تابیده مسی همان کابل هایی هستند که هر روزه در منزل و یا اداره از آن ها استفاده می کنیم. این نوع کابل ها از چندین رشته سیم به هم بافته تشکیل شده اند، به همین دلیل به این نوع کابل ها، کابل های زوج به هم تابیده نامیده شده اند.

سوکت مورد استفاده در این کابل ها سوکت RG45 می باشد. تقسیم بندی کابل های مسی بر اساس تعداد سیم های به کار رفته داخل کابل، میزان تابیدگی سیم ها و بر اساس انواع روکش های مختلف انجام می گیرد. اکثر این کابل ها از جنس مس هستند، به همین دلیل به آن ها، کابل های مسی نیز گفته می شود.

کابل زوج به هم تابیده مسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا