سرورهای فیزیکیلپ تاپ و کامپیوتر

شرایط نگهداری از سرور ها

همان طور که انتخاب سرور مناسب و کارآمد بسیار حائز اهمیت است، حفظ و نگهداری از آن نیز بسیار مهم می باشد، از این رو سرور ها و تجهیزات آن ها بایستی بر اساس شرایط و استاندارد های مربوطه نگهداری شوند. مهم ترین بخش مراکز داده، سرور ها هستند، پس با ما همراه باشید تا با برخی از شرایط نگهداری از سرور ها آشنا شوید.

در ابتدا باید بگوییم که شرکت ها و سازمان ها برای بقاء و ادامه کار، نیازمند صحت عملکرد سرور های اختصاصی هستند. اگر این سرور ها دچار مشکل شوند، می توانند خسارات زیادی را به بار آورند. تهیه چک لیست یکی از نکات مهم برای نگهداری از سرور ها می باشد، چرا که با کمک آن می توانید به آسانی سرور های خود را بررسی نمایید و از بروز مشکل جلوگیری کنید. در ادامه نکاتی که باید در چک لیست ثبت نمایید را بیان می کنیم.

سیستم پشتیبان گیری

اطمینان از عملکرد صحیح سیستم پشتیبان گیری یکی از نکات بسیار مهم است که در ابتدا باید انجام گیرد. پاک کردن داده های مهم و حیاتی بایستی بعد از بررسی درست بودن فایل های پشتیبان انجام شود. آگاهی از محل ذخیره سازی فایل های پشتیبان نیز از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

 مصرف دیسک

یکی از نکات مهم در بهبود امنیت سرور مجازی، حذف نرم افزار ها، لاگ ها و ایمیل هایی است که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. هر چه میزان داده های ذخیره شده روی دیسک کمتر باشد امکان بازگردانی آن ها در هنگام بروز مشکل با سرعت بالایی انجام می گیرد. در صورتی که 90 درصد از فضای دیسک مصرف شده است، پیشنهاد می شود که فضای دیسک افزایش یابد یا میزان مصرف آن کم تر شود.

عدم بررسی مصرف دیسک و مصرف 100 درصد حجم آن، موجب بروز اختلال در عملکرد سرور و عدم پاسخگویی به درخواست های کاربر شده و امکان از دست رفتن داده ها افزایش می یابد.

بروز رسانی سیستم عامل

یکی دیگر از شرایط نگهداری از سرور، بروز رسانی روزانه سیستم عامل می باشد. بهتر است بروز رسانی به شکل خودکار انجام گیرد.

بهره گیری از RAID

یکی از گزینه های قابل توجه و مهم در نگهداری از سرور ها، استفاده از RAID می باشد. RAID موجب می شود که چندین هارد دیسک به شکل یک هارد دیسک واحد عمل کنند. این عملکرد موجب افزایش کارایی سرور ها و سیستم های کامپیوتری می شود. بررسی RAID نیز یکی از نکات حائز اهمیت است و باید به صورت دوره ای انجام شود، چرا که RAID ها در یک دیسک قادر به متحمل شدن بروز خطا هستند، ناگفته نماند که نادیده گرفتن و یا از دست رفتن یک هشدار این احتمال را به وجود می آورد که تغییر دیسک ساده موجب بروز خطاهای غیر قابل جبران شود.

چک لیست اتاق سرور

بروزرسانی کنترل پنل

بروز رسانی به موقع پنل نیز یکی دیگر از شرایط مهم در نگهداری از سرور ها می باشد. شما می توانید در کنار بروز رسانی پنل، نرم افزار کنترلر را نیز بروز رسانی نمایید. البته تنها بروز رسانی کنترل پنل برای حل مشکلات به وجود آمده به دلیل نرم افزار های ثانویه، کافی نیست.

بررسی ابزارهای مدیریت از راه دور

یکی دیگر از نکات موثر در نگهداری از سرور ها، بررسی ابزار های مدیریت از راه دور می باشد. گاهی باید سرور خود را از راه دور مدیریت کنید، به عنوان مثال زمانی که سرور از یک شرکت میزبانی تهیه شده و یا مکان نگهداری از آن، استیجاری می باشد.

بروزرسانی برنامه ها

یکی از علل مهمی که موجب بروز مشکلات امنیتی می شود، برنامه های تحت وبی است که منسوخ شده اند. برای حل این مشکل بایستی پس از بروز رسانی سرور، به بروز رسانی برنامه های تحت وب بپردازید.

بهره وری سرورها

یکی دیگر از شرایط نگهداری از سرور ها، بررسی حجم سرور می باشد. در این صورت می توانید در صورت نیاز سرور خود را ارتقاء دهید و یا از سرور دیگری استفاده کنید. بررسی حافظه رم، پردازنده و مصرف شبکه نیز بسیار حائز اهمیت هستند.

خطاهای سخت افزاری

لازمه آگاهی از مشکلات سخت افزاری، بررسی لاگ های مربوطه است. هشدار های موجودی که رخ می دهند ما را از مشکلات سخت افزاری که در حال رخ دادن هستند، آگاه می سازند. این هشدار ها عبارتند از، خرابی شبکه، گرمای بیش از حد، بروز مشکل در خواندن دیسک و …

ناگفته نماند که این خطا ها بسیار کم رخ می دهند اما باید به شکل جدی مورد بررسی قرار گیرند.

نگهداری اتاق سرور

حساب های کاربری

امکان تغییر اطلاعات کارمندان و مشتریان در همه شرکت ها و سازمان ها وجود دارد، بنابراین باید داده های اضافی را حذف نمود. همان طور که گفته شد اطلاعات اضافی موجب کاهش امنیت سرور می شود. البته کاهش امنیت یکی از مشکلاتی است که در صورت نگهداری از اطلاعات اضافی به وجود می آید، مشکل دیگر این است که نگهداری از اطلاعات کاربرانی که دیگر مورد نیاز نخواهند بود، بروز مشکلات حقوقی را به دنبال دارد.

امنیت سیستم

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در نگهداری از سرور ها، بررسی دوره ای امنیت سیستم می باشد. توصیه می شود این بررسی با بهره گیری از ابزارهای مربوطه حداقل 4 بار در سال انجام گیرد. هم چنین می توان رمز های عبور را هر 6 یا 12 ماه تغییر داد. این کار موجب افزایش امنیت سرور می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا