قطعات و تجهیزات جانبیلپ تاپ و کامپیوتر

تفاوت Single-Rank و Dual-Rank در رم سرور

تفاوت Single-Rank و Dual-Rank در رم سرور

حافظه رم یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات سخت افزاری می باشد که در انواع کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه وظیفه ذخیره سازی اطلاعات به صورت موقت را بر عهده دارد. Rank در حافظه رم یکی از موارد مهم است که دارای کاربردها و مزایا می باشد. هم چنین انواع مختلفی را شامل می شود. در این مقاله به معرفی این موضوع و مقایسه رنک ها و بیان تفاوت Single-Rank و Dual-Rank  می پردازیم. با ما همراه باشید.

مفهوم Rank در رم چیست؟

سازمان تجاری JEDEC  که یک سازمان مستقل برای قطعات نیمه هادی و یک نهاد استاندار سازی است، به منظور تمایز بین تعداد بانک های حافظه روی ماژول رم، اصطلاح رنک Rank را به وجود آورده است. مفهوم Rank برای همه ماژول های حافظه به کار گرفته می شود اما برای رم سرورها از اهمیت بیشتری برخوردار است. به این دلیل که در سرورها امکان استفاده و مدیریت رم های بیشتری وجود دارد.

در واقع رنک یک بلوک و یا ناحیه ای است که با بهره گیری از همه یا بعضی از چیپ های حافظه در یک ماژول به وجود می آید و دارای پهنای باند 64 بیت می باشد. در سیستم هایی که قادر به پشتیبانی از فناوری ECC (قابلیت تشخیص و اصلاح خطا)  هستند، 8 بیت دیگر اضافه می شود و پهنای بیت به 72 می رسد.

مهندسی Rank در رم

یکی از موارد حائز اهمیت در انواع Rank ها، مهندسی یا نوع ساختار آن می باشد. دسته بندی به این موضوع بستگی دارد که رنک از نوع مهندسی یا ساختمانی استفاده می کند. همان طور که گفتیم، رنک ها مانند بلوک هستند که تعداد آن ها می تواند 1، 2 و یا 4 باشد.

پس تا اینجا متوجه شدیم که نوع مهندسی ماژول ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. این ماژول ها نام های مختلفی دارند و موارد زیر را شامل می شوند:

  • Dual-Rank
  • Single-Rank
  • Quad-Rank
  • Octal-Rank

شما می توانید با استفاده از راه های مختلف، نوع ماژول استفاده شده در حافظه رم را شناسایی کنید. اگر اصطلاحات 1RX4 یا 2RX4 و یا 2RX8 به چشمتان خورد، می توانید به آسانی متوجه این موضوع شوید. زیرا هر یک از گزینه های گفته شده می تواند نوع ماژول حافظه شما را بیان کند. به عبارت دیگر، هر یک از نشانه ها نقش یک لیبل یا برچسب را بر عهده دارند و از این راه می توانند به شما کمک کنند.

لیبل 1RX روی رنک رم نشان دهنده Single-Rank بودن ماژول شما است و لیبل 2RX نشانگر Dual-Rank بودن ماژول می باشد. عبارات X4 و X8 نیز نمایانگر تعداد بانک های حافظه به کار گرفته شده روی هر چیپ ماژول حافظه رم هستند.

تعداد رنک های حافظه رم

هم چنین بخوانید: آنالیز نسل های DDR3 ،DDR2 و DDR4 رم سرور

تعداد رنک در حافظه سرور

تعداد رنک ها در حافظه سرور متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن ها، نوع چیپ می باشد. عوامل دیگری نیز در تعداد رنک موثر هستند و اهمیت بالایی دارند که مهندسی ماژول یکی دیگر از عوامل مهم محسوب می شود.

تفاوت single Rank  و Dual Rank 

گزینه های single Rank و Dual Rank هر کدام دارای ویژگی ها و مشخصات مختلفی هستند. از این رو تفاوت های میان این دو گزینه وجود دارد که موجب برتری یکی بر دیگری شده است.

سرعت یکی از مواردی است که می توانیم در تفاوت single Rank و Dual Rank به آن اشاره کنیم. همه ما می دانیم که سرعت یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر نحوه عملکرد می باشد. طبیعتا سرعت بالا موجب ارائه عملکرد بالاتر و بهتر می شود. بنابراین سرعت یکی از تفاوت های مهم رم های single Rank و Dual Rank به شمار می رود و باید بگوییم که سرعت رم های سینگل رنک بالاتر می باشد.

اما دلیل بیشتر بودن سرعت رم های سینگ رنک چیست؟ دلیل این است که رم های single Rank تنها از یک رنک تشکیل شده اند، به همین دلیل کامپیوتر به منظور دستیابی به حافظه رم و اطلاعات ذخیره شده در آن، تنها از یک مسیر استفاده می کند. اما در رم های Dual Rank این گونه نیست، چون از دو رنک تشکیل شده و به منظور دسترسی نیاز است که مسیر را در دو مرتبه طی کند.

یکی از نکاتی که در تفاوت single Rank و Dual Rank باید به آن اشاره کنیم این است که در بعضی مواقع می توانیم از هر دو رم در یک سیستم استفاده کنیم و آن زمانی است است که به حافظه هایی بیش از 16GB نیاز داریم. در این حالت مادربرد برای ارائه بهترین عملکرد، نیازمند استفاده از رم هایی با تعداد رنک های متفاوت می باشد. به همین دلیل مفهوم رنک Rank در حافظه رم از اهمیت بالایی برخوردار است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا