سرورهای فیزیکی

آسیب گرد و غبار بر عملکرد سرور و راه های جلوگیری از آن

آسیب گرد و غبار بر عملکرد سرور و راه های جلوگیری از آن

سرور نیز مانند سایر قطعات الکترونیکی برای عملکرد صحیح و ارائه کارایی بالا، نیازمند نگهداری درست و اصولی می باشد. در واقع سلامت و عملکرد سرور که یکی از اصلی ترین و مهم ترین ابزارها در یک شرکت یا سازمان است، بسیار حائز اهمیت بوده و بایستی مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه آسیب گرد و غبار بر عملکرد سرور را بررسی می کنیم. 

گرد و غبار یکی از مواردی است که می تواند عملکرد صحیح سرور را تحت تاثیر قرار داده و به خطر بیندازد. این عامل علاوه بر مختل کردن عملکرد سرور موجب افزایش دمای آن نیز می شود، از این رو باید بر اساس یک برنامه ریزی اصولی و دقیق و البته همیشگی، برای جلوگیری از آسیب گرد و غبار بر عملکرد سرور و قطعات آن اقدام کرد، اگر غیر از این باشد، قطعات سرور در مدت زمان بسیار کمی از کار می افتند و بایستی تعویض شوند.

نفوذ گرد و غبار روی قطعات سرور موجب می شود تا گرمای تولید شده به وسیله قطعات از سرور خارج نشود و قطعات به درستی خنک نشوند. در واقع گرد و غبار به عنوان یک عایق حرارتی مانع تهویه و گردش هوا می شود. زمانی که تهویه با سرعت کم انجام گیرد و دچار اختلال شود، سنسورهای حرارتی دستگاه به فریمور دستور می دهند تا سرعت فن را افزایش دهند، این افزایش سرعت موجب کاهش عمر مفید فن ها شده و سرور نیز نمی تواند در حالت طبیعی به کار خود ادامه دهد.

بعضی از مواقع افزایش میزان گرد و غبار در داخل سرور موجب روشن شدن چراغ های اخطار می شود، در صورتی که هیچ از یک از سخت افزارها دچار مشکل نیستند. افزایش سرعت فن موجب افزایش برق مصرفی شده و در نتیجه هزینه ها نیز افزایش می یابد. از طرف دیگر دستگاه های خنک کننده اتاق سرور نیز برای کاهش دما بایستی انرژی بیشتری صرف کنند تا بتوانند دمای اتاق سرور را به حالت عادی برگردانند.

شرایط نگهداری از سرور

در واقع گرد و غبار مهم ترین عامل خرابی مادربرد می باشد و بیشترین هزینه ها را در سرورها و تجهیزات شبکه به دنبال دارد. همان طور که می دانید گرد و غبار دارای عناصر شیمیایی و رطوبت است و می دانید که مدارات داخلی باید در یک دمای معین و دور از رطوبت به فعالیت بپردازند. رطوبتی که همراه گرد و غبار وارد می شود ممکن است در تماس با کانکتورهای فلزی مدارات موجب اتصال کوتاه شده و مشکلات فنی را در پی داشته باشد. این اتصال کوتاه هم موجب ایجاد شارژ الکتریکی شده و در اتصالات روی برد مشکل به وجود می آورد، نتیجه این کار سولفاته شدن برد یا تاب برداشتن آن است.

افزایش دمای ایجاد شده حاصل از انباشته شدن گرد و غبار، موجب از بین رفتن خاصیت سیلیکونی پردازنده ها نیز می شود.

بنابراین بالانس دما برای عملکرد صحیح سرور و قطعات آن بسیار مهم بوده و عوامل تاثیر گذار روی دمای سرور و اتاق سرور باید به موقع شناسایی شده و در سریع ترین زمان ممکن نسبت به رفع آن ها اقدام شود.

هم چنین بخوانید: کنترل دمای سرور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سرور

هم چنین برای جلوگیری از بروز اختلال در عملکرد و کاهش عمر مفید قطعات درون سرور، بهتر است عملیات نظافتی سرور را به صورت دوره ای انجام دهید.

توجه داشته باشید که از مواد پاک کننده معمولی برای نظافت قطعات الکترونیکی داخل سرور استفاده نکنید، چرا که این کار موجب پوسیدگی ، زنگ زدگی، افزایش بیش از حد دما و مشکلات دیگر می شود.

نظافت دوره ای سرور برای جلوگیری از آسیب گرد و غبار بر عملکرد سرور

اگر از سرور خود در اماکن عمومی نگهداری می کنید بایستی هر ماه نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید، اما اگر سرور شما در اتاق سرور نگهداری می شود، باید هر 6 ماه تمیز شود. هم چنین اگر سرور در محیطی است که گرد و غبار در آن جا زیاد است، باید هر دو ماه یک بار تمیز کاری صورت گیرد.

استفاده از جارو برقی برای تمیز کردن قطعات داخل سرور اکیدا ممنوع است، چرا که موجب ایجاد الکتریسیته ساکن شده و برای قطعات سرور به شدت خطرناک می باشد و احتمال خرابی سرور را به صورت چشمگیری افزایش می دهد. به منظور تمیز کردن داخل سرور می توانید از جارو های باطری دار مخصوص استفاده کنید. البته توصیه می شود از اسپری هوای فشرده موجود در فروشگاه های قطعات الکترونیکی استفاده نمایید. استفاده از دستگاه دمنده هوا هم بهترین روش برای تمیز کاری می باشد.

تمیز کردن سرور

استفاده از مایع تمیز کننده ممنوع!

هرگز از مایع تمیز کننده برای تمیز کاری قطعات داخل سرور استفاده نکنید، برای پاک کردن جداره بیرونی نیز هیچ ماده پاک کننده ای را به صورت مستقیم به سرور اسپری نکنید. برای این کار می توانید ماده پاک کننده را روی یک دستمال حوله ای به مقدار بسیار کمی اسپری کرده و سرور را پاک کنید.

هم چنین توجه داشته باشید که برای تمیز کردن سرور حتما آن را خاموش کرده و کابل برق را از پریز بکشید.

خیساندن داخل سرور نیز با آب یا هر گونه مایع دیگری ممنوع می باشد. در واقع تمیز کاری اصولی سرور نیازمند یک دستمال نرم و تمیز، الکل سفید رقیق شده به مقدار کم، دستگاه دمنده هوا، مسواک یا قلم موی نرم و گوش پاک کن می باشد.  

به این ترتیب شما می توانید با تمیز کاری و پاک کردن دوره ای سرور و قطعات داخل آن از آسیب گرد و غبار بر عملکرد سرور جلوگیری کرده و ضمن افزایش طول عمر قطعات، هزینه های کلی را کاهش دهید و بالاترین کارایی را از سرور دریافت نمایید.

خرید سرور hp

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا