سیستم‌های امنیتی و حفاظتی

تفاوت دستگاه های NVR و DVR

تفاوت دستگاه های NVR و DVR

یکی از مواردی که در سیستم های مداربسته بسیار حائز اهیمت است موضوع دریافت، پردازش و ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته می باشد. افرادی که به به دنبال راه اندازی سیستم مداربسته هستند همواره این سوال برای آن ها مطرح است که از کدام یک از دستگاه های ذخیره سازی استفاده نمایند؟ تفاوت دستگاه های NVR و DVR چیست و کدام بهتر و کار آمد تر است؟ در ابتدا تعاریفی از دستگاه های NVR و DVR ارائه می دهیم.

دستگاه  DVR چیست؟

DVR که از عبارت Digital Video Recorders گرفته شده است به معنای ضبط ویدئو دیجیتال می باشد. این دستگاه برای ذخیره و مدیریت تصاویر در سیستم های مداربسته آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه DVR وظیفه دارد تا سیگنال های ویدئو را از دوربین مداربسته دریافت کرده و پس از تبدیل به داده های دیجیتال، آن ها را ذخیره نماید. یک قطعه سخت افزاری به منظور پردازش و ذخیره ویدئو روی این دستگاه تعبیه شده است. دستگاه ذخیره سازی سیستم های مداربسته ای که از دوربین های آنالوگ یا آنالوگ HD (AHD ) استفاده می کنند، دستگاه DVR می باشد. پیاده سازی این گونه سیستم به کابل کشی مستقیم از دوربین های مداربسته به دستگاه دی وی آر نیاز دارد.

دستگاه  NVR چیست؟

NVR از عبارت Network Video Recorders به معنای ضبط ویدئو تحت شبکه گرفته شده است. این دستگاه برای ضبط و مدیریت تصاویر در سیستم های تحت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه علاوه بر این که به ضبط و مدیریت تصاویر می پردازد، قادر به ارائه قابلیت های تصویری ویژه ای نیز می باشد. از این قابلیت ها می توان به قابلیت شمارش افراد، تشخیص چهره، تشخیص نفوذ و … اشاره کرد. دستگاه های NVR عملکردی مشابه سرور های کامپیوتری ارائه می دهند. این دستگاه داده های ویدئویی را که دوربین های مداربسته IP یا تحت شبکه ایجاد یا رمزگذاری شده است، دریافت کرده و ضبط می نماید.

  تفاوت دستگاه های NVR و DVR در قیمت

اولین تفاوت بارز این دو دستگاه، قیمت های متفاوت آن ها می باشد. دستگاه NVR دارای قیمت بالاتری نسبت به دستگاه DVR می باشد. قابلیت هایی که قیمت دستگاه ان وی آر را نسبت به دستگاه دی وی آر بالا برده است قابلیت هایی نظیر تکنولوژی های پیشرفته تر، قابلیت های هوشمند، بهره گیری از پردازنده های قدرتمندتر و هم چنین کاربردهای تخصصی آن هستند.

دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP دارای قیمت بالاتری نسبت به دوربین های آنالوگ هستند، چرا که از سخت افزارها و نرم افزارهای پیشرفته تری استفاده می کنند. در مورد دستگاه تحت شبکه NVR و دستگاه ضبط آنالوگ  DVR نیز این چنین است. ویژگی های کمتر و هم چنین هزینه تولید کمتر دستگاه های دی وی آر آن ها را به دستگاه های ذخیره سازی مقرون به صرفه تری تبدیل کرده است.   

 تفاوت دستگاه های NVR و DVR در عملکرد

دستگاه DVR سیگنال های ویدئویی را رمزگذاری کرده و ذخیره می نماید. اما دستگاه NVR ویدئوهای رمزگذاری شده توسط دوربین های مداربسته IP را ذخیره می نماید. هر یک از این دو دستگاه به گونه متفاوتی از داده های ویدئویی استفاده می کنند، بنابراین با انواع مختلفی از دوربین های مداربسته سر و کار دارند. بسیاری از قابلیت های دوربین های تحت شبکه به وسیله دوربین های آنالوگ پشتیبانی نمی شوند. فناوری DVR با سرعت آرامی در حال پیشرفت است تا توانایی پشتیبانی از ویژگی هایی همچون تجزیه و تحلیل تصویر را به دست آورد.

تفاوت دیگری که در مورد دو دستگاه NVR و DVR وجود دارد در پشتیبانی از انواع دوربین ها می باشد. دستگاه NVR قادر به پشتیبانی از همه دوربین های مداربسته با کیفیت های مختلف است. اما DVR فقط بعضی از کیفیت ها را پشتیبانی می نماید.

هم چنین بخوانید: انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن ها 

در ابتدا دستگاه NVR فقط به یک پورت به منظور اتصال به سوئیچ مجهز شده بود و دوربین های مداربسته با استفاده از سوئیچ به NVR وصل می شدند. سوئیچ ها می توانند PoE نیز باشند. در صورت PoE بودن سوئیچ، برق مورد نیاز اجزای سیستم مداربسته به ویژه دوربین های مداربسته با اتصال به سوئیچ تامین می گردد. پس از گذشت مدتی شرکت هایک ویژن روی دستگاه NVR سوئیچ را طراحی نمود و پورت PoE روی ان وی آر هایک ویژن قرار گرفت. از آن موقع ان وی آر های هایک ویژن تقریبا نیازی به تهیه سوئیچ PoE ندارند. اما این امکان در دستگاه دی وی آر وجود ندارد.

 تفاوت دستگاه های NVR و DVR در اتصال دوربین به آن ها

حداکثر فریم های ضبط شده در یک ثانیه از دوربین در هر دو دستگاه متفاوت است. دستگاه DVR نرخ فریم ریت را به 15 فریم در ثانیه محدود نموده است. تعداد فریم های تصاویر ضبط شده به دو بخش بستگی دارد، اول دوربین مداربسته که وظیفه دریافت تصویر را بر عهده دارد و دوم دستگاه ضبط کننده. اگر دوربین قادر به پشتیبانی تا 10 فریم در ثانیه باشد یا به عبارتی فریم ریت دوربین، 7 باشد، دستگاه ضبط کننده بیشتر از این مقدار را نمی تواند برای ضبط تصاویر در نظر گیرد. اگر دوربین مداربسته 30 فریم در ثانیه را پشتیبانی کند و دشتگاه 15 فریم در ثانیه، در این صورت تصاویر با سرعت 15 فریم در ثانیه ضبط می گردند نه با سرعت 30 فریم در ثانیه. افزایش رزولوشن تصویر عمدتا موجب محدود شدن فریم ریت می شود.

تفاوت دستگاه های NVR و DVR در دسترسی به تصاویر

یکی از خصوصیات بارز دستگاه NVR امکان قرار گرفتن آن در مسیر شبکه می باشد. این دستگاه قادر به پشتیبانی از قابلیت های شبکه مانند , HTTPs, TCP/IP, IPv4/IPv6, RTSP, UDP, SMTP, DNS, IP Filter, PPPoE,DDNS, FTP, Alarm Server و … است. از این رو می توانیم دستگاه NVR را در هر جایی از شبکه چه به شکل داخلی و چه در بستر اینترنت قرار دهیم.

شما می توانید در هر زمان و مکانی با استفاده از شناسه IP دوربین مداربسته تحت شبکه و دستگاه NVR و به وسیله اینترنت، به تصاویر دوربین دسترسی داشته باشید. اما این امکان در دستگاه DVR وجود ندارد و برای دسترسی به تصاویر دوربین در مکانی به غیر از بخش مانیتورینگ، بایستی از قبل به وسیله پورت LAN موجود در دستگاه دی وی آر به اینترنت وصل شوید تا امکان دسترسی به تصاویر دوربین از طریق شبکه برای شما فراهم شود.

تفاوت ظاهری دستگاه های NVR و DVR در تصویر زیر قابل مشاهده است. 

تفاوت ظاهری دستگاه ان وی آر و دی وی آر

سخن آخر

سعی کردیم در مطلب بالا تفاوت های موجود بین دو دستگاه NVR و DVR را بررسی کینم. اگر بخواهیم تشابه این دو دستگاه را بیان نماییم باید بگوییم که هر دو دستگاه به منظور ذخیره و ضبط تصاویر دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو دستگاه با تعداد کانال های 4، 8، 16، 32 و 64 تولید شده و در بازار به فروش می رسند. هم دستگاه NVR و هم دستگاه DVR را می توان با استفاده از پورت LAN به شبکه متصل نمود. هر دو دارای ورودی و خروجی صدا هستند. البته اکثرا دوربین های مداربسته IP دارای قابلیت انتقال صدا به صورت دو طرفه (همزمان و بر عکس) هستند. از این رو در دستگاه ضبط کننده تحت شبکه امکان مکالمه دو طرفه برای کاربران وجود دارد.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا