قطعات و تجهیزات جانبیلپ تاپ و کامپیوتر

سن استوریج (SAN Storage) چیست؟

همزمان با پیشرفت تکنولوژی نیاز افراد به دستگاه های ذخیره کننده افزایش می یابد. استوریج از بخش های اصلی در هر دستگاه پردازشی به شمار می آید، که می تواند تمام دیتا را ذخیره سازی نماید. استوریج ها محل نگهداری بکاپ ها و نیز ذخیره سازی اطلاعات به حساب می آیند. San مخفف عبارت storage area network است. سن استوریج یک شبکه ذخیره سازی پر سرعت است و شامل  هاست، سوئیچ و عناصر ذخیره سازی می شود. این دستگاه ها و عناصر به وسیله ای انواع توپولوژی ها و پروتکل ها به یکدیگر قابل اتصال هستند. این استوریج ها شبکه ای از دستگاه های ذخیره سازی هستند که از طریق چندین سرور و کامپیوتر قابل استفاده می باشند. سن استوریج می تواند فضای ذخیره سازی اشتراکی ایجاد کند که به وسیله آن تمام کامپیوترهای موجود در شبکه قابلیت دسترسی به حافظه موجود در سن استوریج را پیدا می کنند. به عبارتی دیگر san یک شبکه ذخیره سازی اطلاعات پر سرعت بوده، که قابلیت اتصال به دستگاه های سخت افزاری و نرم افزاری را دارد. با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با سن استوریج آشنا کنیم.

نحوه کار سن استوریج چگونه است

سن استوریج چیست

سن استوریج متشکل از اجزای سخت افزاری و نرم افزاری می باشد، که در کنار خود شامل پروتکل هایی مانند فیبر نوری است. سن استوریج برای ذخیره سازی نیاز به تجهیزات و شبکه های ذخیره سازی خاص دارد. همین مورد باعث افزایش هزینه استوریج شده است. san توانایی استفاده از پروتکل فیبر fcp برای سیستم های باز را دارد. عملکرد san storage بر اساس فناوری کانال فیبر می باشد. هنگامی که کانال فیبر به وسیله اترنت مورد استفاده قرار می گیرد سرعت حرکت fc در زیر ساخت ها قابل افزایش است. اما در شرایطی که سازمان کوچک است از iscsl  می توان به عنوان جایگزین کم هزینه برای fc بهره مند شد.

مزایای سن استوریج

اطلاعات در san storage به صورت block level ذخیره خواهند شد و امکان دسترسی به آن به وسیله ی نرم افزارهای موجود بر روی سرور وجود دارد. سن استوریج به سرور بستگی ندارد و توانایی کار کردن به صورت مستقل را درشبکه دارد. جهت افزایش حافظه در san storage  نیازی به اضافه کردن سرور جدید در شبکه نبوده و می توان با اضافه کردن یک هاردیسک به دستگاه منابع را ارتقا بخشید. این دستگاه  برای انتقال اطلاعات از کانال فیبر نوری بهره می برد، که در سرعت ذخیره سازی اطلاعات بسیار موثر است. san در دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات به دو صورت موجود می باشد که یک نوع آن tape library است. انتقال سریع و آسان اطلاعات از دیگر مزیت های مهم سن استوریج محسوب می شود. شرکت های بزرگ به دلیل عدم وابستگی سن به سرور بسیار مشتاق به استفاده از آن هستند. با به کارگیری san storage امکان راه اندازی سرور ها از طریق هارد دیسک وجود دارد و همچنین زمان بوت کردن آن نیز قابل کاهش است.

کاربردهای سن استوریج

برای بیان کاربرد های سن استوریج لازم است با مفاهیم san – das – nas آشنا شویم.

  • Das

    اولین شبکه ذخیره سازی نامیده می شود، که برای ذخیره دیتا با حجم کم مورد استفاده قرار می گیرد. Das مخفف عبارت direct attached storage  می باشد و در زبان فارسی معنای ذخیره مستقیم پیوست دارد. das قابلیت به صورت مستقل قابل اتصال به سرور است. در das چندین کلاینت قابل اتصال به یک استوریج هستند.  در مقابل سن استوریج دیگر استوریج ها کارایی پایین تری را دارد و با افزایش ظرفیت ذخیره سازی می تواند نحوه عملکرد منبع را کاهش دهد. دسترسی به داده ها در صورت بروز مشکل در سرویس میسر نمی باشد و اطلاعات نیز قابل اشتراک گذاری نیست. برای برطرف کردن شکل و نیز کارایی و سرعت ذخیره سازی اطلاعات بهترین اقدام استفاده از san است.

    یشتر بخوانید : دس استوریج

  • Nas

    Nas storage
    سیستمی به شمار می آید که  به منظور اشتراک گذاری فایل ها و انتقال داده ها به منظور تهیه نسخه پشتیبان یک یا چند سرور اختصاصی در یک شبکه lan ساخته شده است. nas کوتاه شده عبارت network attached storage بوده  و معنی ذخیره سازی قابل اتصال به شبکه را می دهد. nas برای انجام کارهایی هم مانند فایل سرور، دیتابیس، و وب سرور کارایی دارد. این سیستم به مانند das نمی تواند پاسخگوی حجم زیادی از اطلاعات باشد. san کوتاه شده عبارت  storage area network است و مفهوم شبکه ذخیره سازی را دارد. در san فناوری فیبر نوری کارایی دارد و به این دلیل  دارای سرعت بالایی است. مدیریت منابع متمرکز درآن امکان پذیر می باشد و یک فضای ذخیره سازی برای هاست است. این مورد از مهم ترین مزایای san به حساب می آید.

خلاصه ای از تفاوت این سه باهم

در nas مدیریت بر عهده سیستم عامل دستگاه می باشد این در حالی ایست که در san همه دستگاه‌ها کار مدیریت فایل و سیستم را انجام می دهند. در nas پروتکل های دسترسی بر اساس فایل قرار دارد و برای بهینه سازی کار نیز از ترکیب black level access و file level access استفاده می شود. از مهم ترین تفاوت های DAS و NAS می توان به افزونگی، دسترسی پذیری بالا و حذف خطایsingle point of failure و….. اشاره نمود. SAN و NAS  شباهت زیادی به هم دارند و تنها تفاوت بین آنها به نوع اتصال باز می گردد. SAN شبکه ای است که می تواند تمام منابع ذخیره سازی و سرورها را به یکدیگر وصل کند و بر روی سیستم فایل و ابزارهای فیزیکی ذخیره سازی قابل اجرا است.

دلایلی که باید از san استوریج استفاده کنیم

san  {شبکه فضای ذخیره سازی} به شرکت ها و کسب و کارهای فناوری اطلاعات کمک خواهد کرد، تا بتوانند اطلاعات به شکل موثری حفظ نمایند. به علاوه سن استوریج دارای یک سیستم کارآمد برای مدیریت سرورها است. این سیستم ها قابلیت ارائه داده ها را در اختیارهمه افراد شرکت دارند و مقاومت بالایی در برابر خرابی های سخت افزاری از خود نشان می دهند.

بیشتر بخوانید : کاربرد سرور

سخن پایانی

در پایان باید این نکته را متذکر شویم که سرورهای متعددی می توانند به سن متصل شوند و از این جهت دارای هیچ محدودیتی نمی باشد. امنیت داده ها توسط سن استوریج تضمین می شود. به علاوه با استفاده از فهرست کنترل دسترسی در سوئیچ ها به کاربران احراز هویت شده امکان دسترسی به شبکه را می دهد. سن استوریج از روش های رایج ذخیره سازی اطلاعات محسوب می شود و برای شرکت های تجاری با حجم زیاد اطلاعات کارایی دارد.
ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید ، امیدوارم تونسته باشیم سوالات ذهن شما را حل کنیم .
منتظر نظرات و سوالات شما در قسمت دیدگاه هستیم.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا