لپ تاپ و کامپیوترسرورهای فیزیکی

کنترل دمای سرور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سرور

آیا می‌دانستید به ازای هر 10 درجه افزایش دما در اتاق سرور، طول عمر تجهیزات سرور به نصف کاهش می‌یابد؟ سرورها حجم زیادی از داده‌ها را ذخیره و پردازش می‌کنند و بدین ترتیب، مستلزم مصرف انرژی زیاد و تولید گرما هستند. این امر منجر به افزایش دما در این سیستم‌ها می‌شود. سرورها به خصوص در گرم‌ترین ماه‌های سال در معرض گرم شدن بیش از حد قرار دارند. اگر دمای سرور بیش از حد بالا برود ممکن است منجر به از دست دادن اطلاعات شود. علاوه بر این، حفظ درجه حرارت و رطوبت مناسب برای جلوگیری از مشکلات جدی در قطعات سرورها بسیار مهم است.

در این مطلب نکات مهمی برای کمک به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سرور آورده شده است.

علل گرم شدن بیش از حد سرورها

علل گرم شدن بیش از حد سرورها

عوامل متعددی باعث گرم شدن بیش از حد سرورها می‌شوند. برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کنترل نکردن دما
    درک این نکته مهم است که سرورها همیشه گرمای زیادی تولید می‌کنند. عدم کنترل یا کنترل ضعیف دما یکی از دلایل اصلی گرم شدن بیش از حد این سیستم‌ها است. برخی از مواردی که باید برای کنترل بهتر دمای سرورها در نظر بگیرید عبارتند از: دمای محیط بیرونی، نور مستقیم خورشید، سیستم خنک کننده موجود (در صورت وجود) و سطوح رطوبت در محیط.
  • جابجایی یا تکان خوردن بیش از حد
    سرورها برای اینکه بتوانند با پتانسیل کامل کار کنند باید در جای خود تا حد امکان ثابت بمانند. این مهمترین نکته برای انتخاب مکان اتاق سرور و جایگاه قرارگیری سرورها است. بسته به ماهیت کسب و کار شما، سروری که خیلی نزدیک به دیوار بیرونی ساختمان یا راهروها قرار دارد، ممکن است تحت تاثیر حرکت ماشین‌های سنگین خیابان در معرض تکان‌خوردن قرار بگیرد. تکان‌های شدید و جابجایی‌ها منجر به خراشیدگی یا کنده شدن قطعات می‌شوند.
  • تهویه
    از آنجایی که سرورها بسته به میزان کار خود گرمای زیادی تولید می‌کنند، تهویه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع تهویه به جریان هوا بین سرورها کمک کرده و هوا را خنک‌تر می‌کند. اگر سرورها کاملا پوشیده باشند یا گرد و غبار زیادی روی آن‌ها جمع شود، جریان هوا متوقف می‌شود. بدین ترتیب هوای گرم در داخل سرورها جمع شده و باعث گرم شدن بیش از حد آن‌ها می‌شود.

حال که تمام عوامل موثر بر گرم شدن بیش از حد سرورها را شناختید لازم است که قبل از داغ شدن بیش از حد سرور و اتاق سرور این مشکلات را برطرف کنید. هنگام تصمیم گیری در مورد مکان قرارگیری سرورهای خود، مطمئن شوید که تمام عوامل ذکر شده در بالا را در نظر می‌گیرید. برخی از مسائل که خارج از کنترل شما هستند مانند، دما، نور خورشید، خنک کننده، تکان‌ها و حرکات در اطراف اتاق یا ساختمان سرور و جنبه های زیرساختی مانند مکان لوله‌های آب را نیز باید بررسی کنید و در نظر داشته باشید. هنگام قرار دادن سرورهای خود در یک اتاق مطمئن شوید که همه آن‌ها دارای تهویه مناسب هستند تا از تجمع هوای گرما اطراف آن‌ها جلوگیری شود.

اگر از قبل اتاق سرور خود را انتخاب کرده‌اید با بررسی مجدد همه موارد ذکر شده در بالا، از کارکرد سرورها در یک محیط ایمن اطمینان حاصل کنید. همچنین سرورها را به طور منظم گردگیری کنید تا از تجمع گرد و غبار و ایجاد گرما جلوگیری شود.

شرایط محیطی اتاق سرور

شرایط محیطی اتاق سرور

اگر اتاق سرور دارید حفظ دمای مطلوب در فضای اتاق از گرم شدن بیش از حد سرورها جلوگیری می‌کند. کل اتاق سرور باید دمای ثابتی داشته باشد. دمای ایده‌آل برای اتاق سرور معمولاً باید بین 50 تا 82 درجه فارنهایت باشد تا سیستم‌ها به خوبی کار کنند.

به طور کلی، اکثر اتاق‌های سرور بزرگ هستند و ده‌ها یا صدها سخت افزار الکتریکی را در خود جای می‌دهند، اما با این حال، حفظ دمای ثابت در سرتاسر این اتاق‌ها بسیار دشوار است. برای حفظ دمای ایده‌آل و ثابت در اتاق سرور موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • یک خنک کننده متناسب با اندازه فضای اتاق سرور مورد نیاز است. واحدهای CRAC و واحدهای CRAH هر دو به طور گسترده برای اتاق سرور و مراکز داده استفاده می‌شوند. واحدهای CRAC از مبرد استفاده می‌کنند در حالی که CRAH از آب سرد استفاده می‌کند.
  • امروزه بیشتر اتاق‌های سرور به جای کیس از رک استفاده می‌کنند، زیرا خنک‌سازی کارآمدتری دارند و هوا در آن‌ها آزادانه بین سرورها جریان می‌یابد. همچنین می‌توانید فن را روی رک سرور خود نصب کنید تا به گردش هوا کمک کند.
  • کانال‌های هوای به ثابت ماندن دما در سرتاسر اتاق سرور کمک می‌کنند.
  • دستگاه‌های مانیتورینگ سیستم خنک‌کننده اتاق سرور دما را در هر لحظه چک می‌کند تا مطمئن شوند تجهیزات در شرایط بهینه و ایمن کار می‌کنند.
  • ممکن است باز گذاشتن پنجره‌ها به نظر ایده خوبی برای به جریان انداختن هوا و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد اتاق باشد، اما در واقع انجام این کار با ایجاد نوسان در سطوح رطوبت، نتیجه معکوس دارد و تنظیم دمای سرور را دشوارتر می‌کند.
  • با چیدمان هوشمندانه اتاق سرور، رک‌ها هوای گرم را در جهات مخالف هوای سرد هدایت می‌کنند. برای این منظور باید جلوی رک‌ها رو به روی یکدیگر قرار گیرند و هوای سرد را از راهروی سرد بیرون بکشند. علاوه بر این، پشت ردیف‌های رک‌ها که گرم‌ترین قسمت است باید طوری قرار گیرند که روبه‌روی یکدیگر باشند و هوای گرم را به داخل راهروی گرم هدایت کنند. در واقع به جای هدایت هوای خنک روی تجهیزات در پشت سرورها باید هوا بیرون کشیده شود و به داخل تهویه مطبوع برگردانده شود.

پنل‌های خالی را در قسمت‌های استفاده نشده رک قرار دهید. در صورتی که هیچ پنل خالی وجود نداشته باشد، هوای گرم به دام می افتد و کارایی سیستم خنک کننده کاهش می‌یابد.

دمای استاندارد اتاق سرور

دمای استاندارد اتاق سرور

زمانی که دمای اتاق به کمتر از 50 درجه فارنهایت یا بالاتر از 82 درجه فارنهایت برسد، سرور کم کم از کار می‌افتد. خرابی سرور کسب و کار شما را برای چند روز تا حتی یک هفته متوقف می‌کند. برخی علائم نشان می‌دهد که سرور در شرف خرابی قرار دارد:

  • ریستارت مداوم سیستم
  • خرابی‌های تصادفی سرور
  • کند شدن سیستم‌ها
  • انجام نشدن سرویس‌ها
  • صفحه آبی یا مرگ
  • صداهای غیر معمول

 

مانیتورینگ دمای اتاق سرور

همانطور که گفتیم، بالا رفتن بیش از حد دمای سرور به قطعات و تجهیزات آن صدمات جبران‌ناپذیری می‌زند، بنابراین ضروری است به طور دائم دمای سرور چک شود. دانستن برخی نکات و توصیه‌ها در مورد نحوه نظارت بر دمای رک سرور به حفظ دمای بهینه در سرورها کمک می‌کند.

برای نظارت بر دمای سرور می‌‌توان از حسگرهای حساس به دما استفاده کرد. این حسگرها زمانی که دما به سطح خطرناکی نزدیک شود، هشدار ارسال می‌کنند و امکان واکنش سریع را برای اطمینان از داغ نشدن یا خرابی سرورها فراهم می‌کنند. حداقل سه حسگر باید در هر رک سرور قرار گیرد تا به بهترین شکل دمای داخل رک‌های سرور تشخیص داده شود. بهترین محل قرارگیری حسگرها برای نظارت بر دمای رک سرور عبارت است از:

  • یکی را در قسمت پایین و جلو قرار دهید تا هوای سرد ورودی به رک را اندازه‌گیری کند
  • یک سنسور نیز باید در قسمت جلویی بالا باشد تا اطمینان حاصل شود که هوای سرد به بالا می‌رسد
  • سنسور دیگر نیز باید در بالای رک باشد. این مکان معمولاً گرمترین قسمت است.

جمع‌بندی

برای خنک نگه‌داشتن سرورها و کنترل محیط سرورها باید نکاتی همچون نحوه و محل قرار گیری سرورها، استفاده از خنک‌کنند‌ه‌ها، تهویه مطبوع و حسگرهای دما را مدنظر داشته باشید. اگر برای جلوگیری از دمای سرورها نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتر دارید بهتر است با متخصصان این حوزه در شرکت‌های مختلف تماس بگیرید. بدین ترتیب هزینه‌های نگهداری و تعمیر سرورها را کاهش داده و عمر سیستم‌ها خود را افزایش می‌دهید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا