تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

روترها دستگاه های الکترونیکی کوچکی هستند که وظیفه اتصال کامپیوتر ها و سایر دستگاه ها به اینترنت را بر عهده دارند. در واقع روتر مانند یک دستگاه توزیع کننده عمل می کند و مناسب ترین مسیر را از بین چندین مسیر به منظور جابجایی داده ها و اطلاعات پیدا می کند. این امر موجب جهانی شدن کسب و کار شما شده و ضمن محافظت از اطلاعات در برابر تهدیدات امنیتی، توانایی تصمیم گیری درباره این که کدام کامپیوتر در اولویت قرار دارد را نیز دارا می باشد. در ادامه با ما همرا باشید تا یک تعریف جامع از روتر ارائه دهیم و با کاربرد های آن آشنا شویم.

روتر چیست؟

روتر یک سخت افزار فیزیکی یا نرم افزار مجازی می باشد که به منظور دریافت و تجزیه و تحلیل وهم چنین ارسال بسته های داده بین شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع روتر آدرس IP مقصد یک بسته اطلاعاتی را بررسی کرده و بهترین راه را به منظور انتقال بسته ها پیدا می کند.

معمولا روتر توسط یک سیم به مودم وصل می شود یا درون مودم جاسازی شده است. کار روتر این است که اطلاعات را به وسیله اینترنت به همه دستگاه های خانه شما، مانند کامپیوتر، کنسول بازی، تبلت، تلفن هوشمند و … ارسال کند. به بیانی دیگر، زمانی که شما به Wi-Fi وصل می شوید، به یک روتر وصل شده اید.

برای درک بهتر عملکرد روتر، بایستی سیستم خانگی خود را به اجزای مختلف تقسیم نمایید. اولین سرویسی که در اختیار شماست اینترنت یا پهنای باند است. مودم جزء دوم این سیستم می باشد و جزء سوم روتر و جزء چهارم تلفن همراه یا کامپیوتر شما است.

داده ها و اطلاعات توسط خط تلفن یا به صورت وایرلس (بی سیم) وارد خانه شما می شوند. وظیفه انتقال این داده ها بر عهده مودمی است که در اختیار دارید، پس از آن، بسته ها به کمک روتر هدایت شده و به آنچه در دستگاه خود مانند رایانه، تلفن و تلویزیون مشاهده می کنید، تبدیل می گردند.

روتر سیسکو

چرا به یک روتر نیاز داریم؟

شما با استفاده از روتر می توانید به وسیله دستگاه های مختلف به اینترنت وصل شده و دستگاه ها را به هم متصل نمایید. هم چنین می توانید از روترها به منظور ایجاد شبکه های Local (محلی) استفاده کنید. شبکه های محلی امکان به اشتراک گذاری پوشه ها، فایل ها و ابزارهای نرم افزاری را بین دستگاه های مختلف فراهم می کنند و بهترین گزینه برای این کار هستند.

اگر از روتر استفاده نمی کنید باید بدانید که داده های کسب و کار شما به مکان مناسبی هدایت نمی شوند. برای مثال اگر بخواهید یک فایل را پرینت کنید، به یک روتر نیاز دارید تا بتواند به جای ارسال پیغام پرینت به کامپیوترهای دیگر یا یک اسکنر، پیغام را به چاپگر مورد نظر ارسال نماید.

روترها برای شبکه‌های تجاری و اینترنت

پیش از رایج شدن شبکه های خانگی، روتر ها فقط در مدارس و مراکز تجاری مورد استفاده قرار می گرفتند و مدیران بایستی هزاران دلار برای هر کدام صرف می کردند، هم چنین راه اندازی و مدیریت آن ها، نیازمند آموزش فنی ویژه ای بود.

روتر های شبکه به عنوان بزرگ ترین و قدرتمند ترین ستون فقرات اینترنت شناخته می شوند. این روترها می بایست تعداد بیت های بسیاری را بین شبکه های ارائه دهنده سرویس اینترنت (ISP ) یا بین آن ها مدیریت نمایند.

روتر شبکه

چه تفاوتی بین مودم‌ و روتر وجود دارد؟

یک مودم از طریق ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، امکان دسترسی کسب و کار شما را به اینترنت فراهم می کند. اما روتر دستگاه های دیگر به ویژه خود مودم را در یک شبکه به هم وصل می نماید. استفاده از یک روتر در خانه یا محل کار موجب می شود که مودم ها و سایر دستگاه ها بتوانند داده ها را از یک مکان به مکان دیگر انتقال دهند.

انواع مختلف روتر

  • روترهای سیمی

روتر های سیمی عمدتا به صورت مستقیم به وسیله کابل های شبکه به مودم یا شبکه های گسترده (WAN)  وصل می شوند. این دستگاه ها معمولا دارای پورت هایی هستند که جهت برقراری ارتباط با اینترنت به مودم متصل می گردند.

  • روترهای بی‌سیم

روتر ها هم چنین به صورت بی سیم به دستگاه هایی متصل می شوند که از استاندارد های بی سیم یکسان پشتیبانی می نمایند. روتر های بی سیم قادر به دریافت و ارسال اطلاعات از اینترنت هستند.

خرید روتر های سیسکو

کمپانی سیسکو یکی از شرکت های بنام و پیشرو در زمینه تولید روتر و سوئیچ شبکه می باشد و راهکارهای تخصصی در پیاده سازی زیر ساخت مراکز داده ارائه می نماید به گونه ای که توانسته است گوی سبقت را از رقبای خود برباید و در دنیای تجهیزات اکتیو شبکه حرف اول را بزند. شما می توانید برای خرید روتر سیسکو می توانید از شرکت دوبرکا اقدام نمایید. 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: سوئیچ شبکه چیست؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا