تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

پروکسی سرور چیست؟

پروکسی یا پروکسی سرور به برنامه واسط بین کاربر داخلی شبکه و اینترنت گفته می شود که می تواند امکانات زیادی از جمله حفظ امنیت، نظارت، کنترل کاربران و سرویس های ذخیره سازی را فراهم کند. در واقع با کمک پراکسی می توان فیلترهای خاصی را به منظور افزایش امنیت در شبکه ایجاد کرد.

Proxy سروری می باشد که کاربر می تواند به وسیله آن به داده های موجود در اینترنت دسترسی داشته باشد. به این معنی که کاربر در ابتدا درخواست خود را به پروکسی سرور می فرستد و سپس پروکسی با توجه به درخواست کاربر پاسخ وی را می دهد.

در صورت عدم استفاده از پروکسی، زمانی که می خواهید به وب سایتی بروید، ابتدا URL آن را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کرده و به سایت مورد نظر دسترسی خواهید داشت. در صورت استفاده از پروکسی سرور، در خواست شما ابتدا توسط پروکسی دریافت می شود و با ارسال آن به اینترنت، پاسخ درخواست شما را بر می گرداند.

برای خرید سرور اچ پی با کارشناسان ما در تماس باشید. 

نحوه عملکرد پروکسی سرور

کلیه کامپیوترهای متصل به اینترنت بایستی دارای یک IP منحصر به فرد باشند. در واقع ارسال و دریافت صحیح داده ها و اطلاعات توسط اینترنت به آدرس آی پی متکی است. پروکسی سرور کامپیوتری در فضای اینترنت است که دارای آدرس آی پی منحصر به خود می باشد و کامپیوتر شما این آدرس را می داند. زمانی که قصد بازدید از یک وب سایت را دارید، این درخواست ابتدا به پروکسی می رود. سپس پروکسی سرور درخواست شما را مطرح کرده و با دریافت پاسخ از وب سرور آن را به شما باز می گرداند. به این ترتیب شما می توانید صفحه مورد نظر را در مرورگر خود ببینید.

زمانی که پروکسی درخواست شما را برایتان می فرستد، می تواند داده ها را تغییر دهد و یا اطلاعاتی را ارسال کند که منتظر دیدن آن ها نیستید. پروکس قادر به تغییر آی پی آدرس شما است تا وب سرور نتواند مکان شما را شناسایی و ردیابی کند. هم چنین می تواند داده ها و اطلاعات را رمزنگاری کند تا هنگام انتقال برای دیگران قابل خواندن نباشند. مسدود کردن برخی از صفحات اینترنتی خاص بر اساس IP کاربر از سایر کارهایی است که پروکسی می تواند انجام دهد.

proxy سرور

هم چنین بخوانید: فایروال چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای پروکسی سرور

  • امنیت

عدم استفاده از پراکسی موجب می شود که Public IP شما در هنگام فعالیت در وب سایت های مختلف قابل مشاهده و مانیتور باشد. در حالی که اگر از پراکسی سرور استفاده کنید، IP شما مخفی می ماند و به جای آن IP پراکسی نشان داده می شود.

  • نظارت بر فعالیت کاربران

مدیر شبکه با استفاده از پراکسی می تواند بر میزان فعالیت و بازدید کاربران از وب سایت های مختلف نظارت کند و در مواقع لزوم دسترسی به سایت های خاص را برای کاربران مسدود نماید.

  • افزایش سرعت

زمانی که کاربر با استفاده از پراکسی از یک وب سایت بازدید می کند، پراکسی اطلاعات آن سایت را در Database Cache خود ذخیره می نماید و در صورتی که کاربر دیگر از یک سیستم دیگر بخواهد به همان وب سایت برود، پراکسی بدون این که مجددا به اینترنت مراجعه کند، وب سایت مورد نظر را برای کاربر باز می کند. این امر موجب افزایش سرعت دسترسی به وب سیات شده و در صرفه جویی در پهنای باند موثر است.

  • دسترسی به منابع مسدود شده

کاربران با استفاده از پروکسی می توانند محدودیت های اعمال شده روی برخی از برنامه ها و وب سایت ها را دور بزنند. اگر وب سایت مورد نظر شما مسدود شده است و شما نمی توانید به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشید، می توانید با اتصال به یک پروکسی سرور در آن سوی دنیا به وب سایت مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. در کشورهایی که دسترسی به اینترنت محدودیت های زیادی دارد، استفاده از Proxy موجب می شود تا کاربران این کشورها بتوانند بدون محدودیت و سانسور به اینترنت دسترسی داشته باشند.

پراکسی سرور

 خطرات استفاده از پروکسی سرور

در هنگام انتخاب پروکسی باید دقت عمل بالایی داشته باشید. در ادامه به خطرات رایجی که در اثر استفاده از این ابزار به وجود می آیند اشاره می کنیم.

  • معایب پروکسی های رایگان

از آن جایی که شرکت های ارائه دهنده پروکسی سرور رایگان معمولا هزینه زیادی برای سخت افزار یا رمزنگاری این ابزار صرف نمی کنند، استفاده از آن می تواند خطرات زیادی در پی داشته باشد. اگر از پروکسی سرور رایگان استفاده می کنید ممکن است با مشکلاتی مانند قطعی یا افت سرعت، مشکلات امنیتی و افشای داده ها روبرو شوید. توصیه می شود در برخورد با پروکسی هایی که به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرند، کاملا احتیاط کنید. چرا که بعضی از این سرویس ها تنها به منظور سرقت اطلاعات کارت بانکی کاربر در دسترس وی قرار گرفته اند.

  • عدم رمزگذاری

استفاده از پروکسی سرورهایی که قادر به رمزگذاری داده ها و اطلاعات نیستند، اصلا توصیه نمی شود. رمزگذاری نکردن اطلاعات به این معناست که اطلاعات شما به صورت کاملا واضح و قابل خواندن برای دیگران فرستاده می شود و هر کسی روی خط و در حال گوش دادن باشد می تواند به راحتی به اطلاعات شما مانند نام کاربری و رمزهای عبور دسترسی داشته باشد. برای حفظ امنیت داده های خود اطمینان حاصل کنید که پروکسی سرور شما دارای قابلیت رمزگذاری کامل داده ها می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا