لپ تاپ و کامپیوترکیس‌های اسمبل شده

مینی کیس چیست و چه مزایا و معایبی دارد ؟

مینی کیس چیست ؟ انواع کیس کامپیوتر از نظر ابعاد به سه دسته ATX (بزرگ)، Micro ATX (متوسط) و Mini ITX‌ (کوچک) تقسیم می‌شوند. مینی کیس‌ها یا ITX‌ امروزه به دلیل ابعاد کوچک و محدودیت فضا برای برخی کاربران محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. اگر چه، بسیاری از فناوری‌ها به کاهش سایز روی آورده‌اند، اما اکثر افراد هنوز به دنبال کیس‌های ATX‌ بزرگ هستند، اما واقعاً کیس‌هایی با این ابعاد دیگر ضروری نیستند. حتی مادربردهای مینی 7/6 × 7/6 اینچی بیش از دو دهه است که برای مینی کیس‌ها عرضه می‌شوند. با کوچک شدن فناوری مرتبط، محبوبیت مینی کیس احتمالا افزایش خواهد یافت. در این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری از این کیس‌های کوچک کسب کنید.

مزایای استفاده از مینی کیس  چیست

مینی کیس چیست

مینی کیس‌ها به دلیل ابعاد کوچک در بسیاری از مشاغل محبوبیت دارند. این کیس‌های فشرده فضای کمتری را اشغال می‌کنند و قادر هستند سیستم‌های دسکتاپ بسیار قدرتمندی همچون سیستم‌های گیمینگ را نیز مدیریت کنند. انواع کیس‌های مینی از نظر طراحی بیرونی و داخلی به شدت متفاوت هستند و باید قبل از خرید، سایر اجزا و قطعات مورد نظر خود را از نظر سایز بررسی کرد و مطابق با آن‌ها مینی کیس خود را انتخاب کرد.

به طور کلی، نام Mini-ITX مادربردهایی را تعریف می‌کند که به طور قابل توجهی کوچکتر از مادربردهای معمولی ATX هستند. امکانات و کانکتورهای نصب این مادربردها همانند مادربردهای ATX هستند و می‌توان آن‌ها را در کیس‌های معمولی ATX نیز نصب کرد. هرچند ابعاد این مادربردها و کیس‌ها کوچک‌تر هستند، اما دائماً در حال توسعه و قدرتمندتر شدن، می‌باشند.

مزایای مینی کیس

مینی کیس‌ها دارای مزیت های زیادی هستند که ما در اینجا به چند مورد از مهم ترین آن اشاره کرده‌ایم.

قیمت کمتر

کیس‌های کوچکتر معمولا ارزان قیمت‌تر هستند. مینی کیس‌ یک نسخه کوچکتر از یک کیس با اندازه معمولی است. بنابراین، برای کاربرانی که بودجه کمی دارند، انتخاب مینی کیس مقرون به صرفه‌تر است. هر چند می‌توان Mini-ITX را با قطعات بسیار گران قیمت و جدید نیز ساخت. ابعاد فیزیکی کوچک‌تر و پیچیدگی کم‌تر مادربرد و کیس به این معنی است که به طور کلی ارزان‌تر از همتایان سایز کامل خود تمام می‌شوند.

ابعاد کوچک مینی کیس‌ها

مینی کیس‌ها از نظر ابعاد بسیار جمع و جور هستند. از این رو، کاربران نیازی به فضای زیاد برای جای دادن کیس ندارند. اگر کاربر تمایلی به اورکلاک نداشته باشد، نیازی به خنک کننده بسیار بزرگ برای CPU مدرن نیز ندارد و یک کیس مینی کم جا بهترین گزینه برای او خواهد بود. یک مینی کیس، با فضایی برای منبع تغذیه با اندازه کامل و پردازنده گرافیکی بازی، ابعادی با حدود 200 میلی‌متر دارد و جای کمی را اشغال می‌کند. اگر سه  مینی کیس را کنار هم قرار دهید همچنان به اندازه یک کیس معمولی نیست.

قابلیت حمل

مینی کیس‌ها به دلیل اندازه‌ کوچک و وزن کم‌تر، حمل آسان‌تری دارند و برای افرادی که مدام در حال جابجایی هستند، ایده‌آل است. یک mini ITX اغلب بسیار سبک‌تر از یک کیس گیمینگ با اندازه معمولی است. این کار جابجایی کیس را بسیار آسان‌تر می‌کند و امکان حمل و نقل راحت‌تر سیستم را فراهم می‌کند.

جدا از اینکه قدرت مینی کیس‌ها به اندازه‌ای است که انواع بازی‌ها را نیز پشتیبانی کند، قابل حمل بودن برای گیمرهای کامپیوتری یک مزیت مهم محسوب می‌شود. برای گیمرهایی که دائما در رویدادهای ورزش الکترونیکی شرکت می‌کنند یا با دوستان خود در مکان‌های مختلف بازی‌ می‌کنند، یک مینی کیس ITX قابل حمل ، همچنین  جمع و جور و ایده‌آل است.

مصرف برق

یک کیس کوچک معمولا انرژی کمتری نسبت به کیس‌های بزرگ مصرف می‌کند. هر چند، برخی از مینی کیس‌ها به منبع تغذیه در فرمت‌های خاص مانند SFX نیاز دارند، اما اکثر آن‌ها می‌توانند از منبع تغذیه ATX نیز پشتیبانی کنند، با این حال، باید به ابعاد منبع تغذیه مورد نظر توجه کرد.

معایب استفاده از مینی کیس

mini case hp

به دلیل پشتیبانی محدود مینی کیس‌ها از فن و کولر، خنک‌ کردن سیستم کمی مشکل است. اگر در حال اسمبل کردن یک سیستم میان رده هستید، این مشکل چندان مهم نیست، زیرا اکثر این سیستم‌ها حرارت کمی تولید می‌کنند و با این حجم حرارتی کم به راحتی مقابله می‌کنند. اما اگر در حال ساختن یک کامپیوتر رده بالا با CPU و GPU با TDP بالا هستید و به خصوص اگر قصد دارید CPU یا GPU را اورکلاک کنید، ارزش آن را دارد که به دنبال کیسی باشید که از خنک‌کننده‌های 240 میلی‌متری یا 280 متری پشتیبانی می‌کند.

بسیاری از بهترین مینی کیس‌های Mini-ITX از کابل‌های رایزر PCI-Express استفاده می‌کنند تا مجبور به اتصال مستقیم کارت گرافیک به مادربرد نباشید. در حالی که کابل‌های PCIe 4.0 در حال افزایش هستند، اما هر مینی کیسی دارای کابل نیست. مینی کیس‌ها در کناز مزایای گفته شده معایبی نیز دارند که در اینجا به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه : ورک استیشن چیست

عدم وجود فضای کافی

یکی از معایب مینی‌ کیس‌ها کمبود فضا است. در بسیاری از مینی کیس‌ها نمی‌توانید قطعات بزرگ‌تر مانند کارت‌های گرافیک پیچیده یا حافظه‌های بزرگ‌تر را قرار دهید، زیرا فضای کافی وجود ندارد.

برخی از کوچکترین کیس‌ها حتی نمی‌تواند پردازنده‌های بسیار سریع را پشتیبانی کند، زیرا فضای کافی برای دفع گرما ندارند. هر چند، برای کامپیوترهای هدف عمومی، این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما اگر کار بیشتری از کامپیوتر می‌کشید، پیکربندی صحیح یک کیس کوچک برای شما دشوار می‌شود.

ساختار ساده یک مینی کیس به این معنی است که اگر در حال ساخت یک سیستم بازی هستید، باید کارت گرافیک خود را با دقت انتخاب کنید. کارت‌های بسیار بلند رده بالای NVIDIA و ATI حتی آن‌هایی که به‌طور خاص برای سازگاری با نسخه‌های بازی طراحی شده‌اند. ممکن است در برخی از کیس‌هاس Mini-ITX جا نشوند.

خوشبختانه، تولیدکنندگان پردازنده‌های گرافیکی در حال طراحی پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته با PCB و خنک‌کننده‌های جمع‌وجور برای مینی کیس‌ها هستند. ممکن است بتوانید از یک GPU بزرگتر نیز در مینی کیس خود استفاده کنید، اما باید ابتدا بررسی کنید.

فضای محدود برای اورکلاک

اگر یک کامپیوتر با مینی کیس را برای رفع نیازهای امروز خود پیکربندی می‌کنید، احتمالاً به سختی بتوانید آن را با نیازهای در حال تغییر خود مطابقت دهید. به طور معمول، این مینی کیس‌ها فقط یک یا دو جایگاه درایو دارند و حداکثر برای یک کارت توسعه فضا دارند. اگر قصد اورکلاک داشته باشید در این مدل کیس‌ها نمی‌توانید تغییرات گسترده‌ای ایجاد کنید.

برندهای پرطرفدار مینی کیس در ایران

زمانی که می‌خواهید سیستم خود را اسمبل کنید ، بهترین استراتژی این است که با انتخاب مینی کیس مورد نظر خود شروع کنید و سپس قطعات متناسب و سازگار با آن را پیدا کنید. البته برخی از مینی کیس‌ها آماده به کار هستند و تمام قطعات مورد نیاز را دارند.

در بازار کامپیوتر ایران برندهایی همچون Azulla، اپل، اینتل، اچ پی، Dell، ایسر، Raspberry‌ محبوبیت زیادی دارند. انواع مدل‌های مختلف مینی کیس‌های برندهای مختلف با اندازه جمع و جور، مجهز به چندین پورت ورودی و خروجی، رم، حافظه SSD ، پردازنده با عملکرد بالا هستند.

کارایی، طراحی بدنه، امکانات، قدرت و قیمت از جمله عواملی هستند که در انتخاب یک برند مناسب تاثیرگذار هستند. برخی از این مینی کیس‌ها علاوه بر کامپیوتر مناسب برای تلویزیون و سینمای خانگی نیز هستند. این کیس‌ها قدرت و سرعت لازم را برای انجام انواع عملیات‌های دیجیتال را ارائه می‌دهند. حتی برخی از مینی کیس‌ها به قدری کارآمد هستند که می‌توانند به عنوان دستگاه بازی نیز عمل کنند.

مقایسه‌ی قیمت مینی کیس با کیس‌های بزرگ

قیمت ، یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب یک کیس است. مینی کیس‌ها قیمت کمتری نسبت به کیس‌های معمولی دارند. اما این بدان معنی نیست که مینی کیس‌های گران قیمت وجود ندارد. قیمت برخی از این محصولات به مراتب بالاتر از کیس‌های معمولی است.

قیمت انواع مینی کیس‌ها بسته به برند، استحکام و ظرفیت متفاوت است و در برخی برندها به بیش از 100 میلیون تومان نیز می‌رسد. برای مقایسه انواع کیس معمولی و مینی کیس از نظر قیمتی بهتر است هم رده‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

هزینه تجهیر کیس‌های ITX با توجه به این واقعیت که سخت افزار داخل یک مینی کیس اغلب کوچک‌تر از یک کیس بزرگ است، کمی ارزان‌تر تمام می‌شود. بدیهی است که این موضوع تقریبی است، زیرا بسته به سخت افزاری که انتخاب می‌کنید می‌تواند هم قیمت یک کیس معمولی نیز تمام شود.

طول عمر کدام نوع کیس بیشتر است؟

کیس‌های کوچک فضای کمی برای خنک کنند‌ه‌ها دارند و اندازه فن در آن‌ها محدود است و به دلیل مقدار گرمایی که تولید می‌کنند، مستعد خرابی‌های مکرر هستند. همچنین، مقدار فضا در این کیس‌ها برای گردش هوا محدود است و تجمع گرما می‌تواند منجر به از کار افتادن قطعات شود. هنگامی که قطعات خراب می‌شوند نیز باید داخل مینی کیس را بررسی کرد که فضای اضافی بسیار کمی برای دست یا ابزار وجود دارد. ‌اما همین کیس‌ها در صورتی که برای کارهای سبک استفاده شوند و گرمای کمی تولید کنند طول بالایی خواهند داشت.

حرف آخر

انواع مینی کیس‌ها در نسخه‌های مختلف در دسترس هستند. برخی از آن‌ها ظاهر زیبایی دارند و فضای کافی برای انواع سخت افزار بازی را ارائه می‌دهند. بهترین مینی کیس برای شما بستگی زیادی به انتظارات شما از سیستم دارد. کیس‌های Mini-ITX در انواع و اقسام طرح‌ها و اشکال عجیب و غریب و خاص طراحی و تولید می‌شوند. بنابراین، سبک‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. برای بررسی همه گزینه‌های موجود در بازار وقت بگذارید و مینی کیسی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازها و سلیقه زیبایی شناختی شما مطابقت داشته باشد.

ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم مطلب براتون مفید بوده باشد. در قسمت نظرات منتظر دیدگاه ها و سوالات شما هستیم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا