لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

تفاوت رم DDR3 و DDR4

تفاوت رم DDR3 و DDR4 در چیست

قبل از اینکه حافظه رم DDR4 وارد بازار شود، حافظه رم DDR3، به خریداران عرضه می شد. DDR3 اولین بار در سال 2007 منتشر شد در آن زمان حافظه رم های DDR3 عملکرد خوبی داشتند اما بعد از معرفی حافظه رم DDR4 تحول بزرگی در بازار حافظه رم ها اتفاق افتاد و به مرور زمان قیمت و تقاضای خرید حافظه رم های DDR3 کاهش یافت و حافظه رم DDR4 جایگاه بالاتری بدست آورد.

بنابراین اگر به دنبال پردازنده‌های هسته‌ای نسل هشتم یا نهم یا جدیدتر یا پردازنده‌های AMD Ryzen هستید، به DDR4 نیاز دارید. برای نصب حافظه رم به اسلات های مادربرد کامپیوتر خود نیاز دارید، بنابراین قبل از استفاده از حافظه رم باید این نکته را در نظر بگیریم که آیا مادربرد کامپیوتر ما از این رم پشتیبانی می کند یا خیر.

حافظه های رم (DDR (Double Data Rate می توانند در هر چرخه ی ساعت دو نوع عملیات را به صورت همزمان انجام دهند. اما حافظه های (Single Data Rate) یا SDR در هر بار تنها توانایی اداره ی یکی از عملیات خواندن یا نوشتن را دارند. حافظه های رم DDR برای پشتیبانی از دو نوع عملیات در هر چرخه از ساعت دو بار فعال می گردند.

تفاوتی که بین این دو نوع  حافظه رم DDR3 و DDR4 وجود دارد، شکل قرارگیری ظاهری پین‌ها در هر ماژول است. مادربرد و cpu با اسلات DDR4 نمی تواند از DDR3 استفاده کند و همچنین نمی توانید DDR4 را در اسلات DDR3 قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : رم سرور چیست ؟

جدول مقایسه تفاوت RAM های DDR3 و DDR4

تفاوت رم DDR3 و DDR4

DDR4 با ولتاژ کمتری نسبت به DDR3 کار می کند. DDR4 معمولاً با ولتاژ 1.2 ولت کار می کند که نسبت به 1.5 ولت DDR3 کمتر است. اما ماژول های استاندارد 1.2 ولت در مقابل 1.5 ولت هستند. تفاوت ولتاژ ممکن است باعث صرفه جویی 15 وات نسبت به DDR3 شود که برای یک کاربر خانگی زیاد نیست.

تفاوت ظرفیت RAM های DDR3 و DDR4

حافظه های نوع DDR4 از نوع DDR3 پیشرفته تر می باشند، به خاطر این است که ماژول هایی که با این فناوری سازگارند می توانند در یک فرکانس بالاتر عمل نمایند. حافظه های DDR4 انرژی کمتری مصرف می کنند به همین دلیل تولید کنندگان این نوع رم می توانند ظرفیت بیشتری به این رم ها در مقایسه با رم های DDR3 اختصاص دهند. به طور خلاصه حافظه های DDR4 به طور قابل ملاحظه ای بهتر از DDR3 عمل می کنند ، انرژی را به صورت بهینه مصرف می کنند و موجب افزایش سرعت سیستم می شوند.

هرچه ظرفیت بیشتر باشد محبوبیت بین کاربران نیز بیشتر است و کاربران از ظرفیت های بالاتر بیشتر استقبال می کنند با این حال ظرفیت حافظه رم DDR3 از ۵۱۲ مگابایت تا ۸ گیگابایت طراحی و به بازار عرضه شده است و در مقایسه حافظه رم DDR4، از ۴ گیگابایت تا ۱۶ گیگابایت را پشتیبانی می‌کند.

سرعت انتقال اطلاعات بین رم های DDR4 و DDR3

جدیدترین ماژول های DDR4 برای کاربردهای تعبیه شده است که انتقال داده  را با سرعت بالا تا حدود 3200 MT/s را ارائه می دهند. جدیدترین DDR4 داده‌ها را حدود 70 درصد سریع‌تر از DDR3، انتقال می‌دهد تا عملکرد بهتری داشته باشد.

تشخیص رم های DDR4 و DDR3 / تفاوت RAM های DDR3 و DDR4

تشخیص نوع استاندارد DDR استفاده شده در حافظه RAM  به وسیله ی اطلاعات درج شده روی بسته و یا اطلاعات سازنده ی آن، کار دشواری نیست.

اما اگر  هر دو حافظه DDR4 و DDR3 را در دست دارید می توانید آن ها را از روی تفاوت های ظاهری از هم تشخیص دهید. تفاوت اصلی این دو استاندارد در تعداد پین های آن ها می باشد. حافظه های DDR4 از 288 پین و DDR3 از 240 پین بهره می برند. پس اگر این دو رم را کنار هم بگذارید ماژولی که دارای تعداد پین بیشتری است، DDR4 می باشد. تفاوت ظاهری دیگری که این دو نوع رم را از هم متمایز می کند محل قرارگیری شکاف در آن ها است.  این شکاف یا فرو رفتگی در حافظه های DDR4 در مرکز و در حافظه های DDR3 عمدتا به یک طرف متمایل می باشد.

نمودار تفاوت پهنای باند و نرخ داده در رم های DDR3 و DDR4

screencapture daneshcm ir guide ram ddr3 vs ddr4 2023 02 01 15 12 49

اگر قصد خرید رم سرور را دارید می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه ی زیر به دسته بندی محصولات رم سرور در سایت دوبرکا هدایت شوید و با توجه به نیاز خود رم مناسب برای سرور خود را انتخاب کرده و آن را سفارش دهید.

خرید رم سرور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

    1. رم ها نسب به cpu بر روی دستگاه قرار می گیرد برای پاسخ به این سوال ابتدا باید نسل سی پی رو فهمید. در دیتا شیت لپ تاپی که خریداری کرده اید می توانید ان را در گوگل سرچ کرده و رم های قابل پشتیبانی بر روی آن را مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا