اخبار

Hot Plug چیست و چه تفاوتی با Hot Swap دارد؟

Hot Plug یا هات پلاگ به قابلیتی گفته می شود که با استفاده از آن می توان یک کامپوننت را به سیستم کامپیوتری روشن و در حال اجرا، متصل کرد.

 Hot Plug چیست؟

کلیه ابزارها و سخت افزارهایی که در هنگام فعالیت سیستم عامل به سیستم کامپیوتری متصل می شوند و اتصال آن ها مشکلی برای ادامه روند کار سیستم ایجاد نمی کند و شناسایی آن ها توسط سیستم به ریستارت نیازی ندارد، جزو سخت افزارهای Hot plug می باشند. از جمله این ابزارها می توان به هارد دیسک های SATA و فلش درایو اشاره نمود.

در واقع دستگاهی که قادر به پشتیبانی از قابلیت Hot plug است، نیازی به راه اندازی مجدد سیستم ندارد. این موضوع برای سیستم هایی مانند سرور که بایستی همیشه فعال باشند و بدون وقفه به فعالیت خود ادامه دهند، بسیار مفید و حائز اهمیت می باشد.

یکی از تفاوت های اصلی هارد دیسک های SATA و PATA هم این است که هارد دیسک های ساتا را می توان در حین کار سیستم به آن متصل کرده یا از آن جدا نمود، بدون این که خللی در روند کاری سیستم به وجود آید، در حالی که این موضوع در مورد هاردهای پاتا صدق نمی کند و برای اتصال آن ها به سیستم نیاز داریم که سیستم را خاموش کرده و پس از اتصال هارد آن را روشن کنیم تا هارد مورد نظر توسط سیستم شناسایی گردد.

Hot Swap چیست؟ 

Hot Swap به قابلیتی گفته می شود که امکان خارج کردن و جایگزینی یک سیستم سخت افزاری در حال اجرا را فراهم می کند. در این موارد برای این که مشکلی در روند کاری سیستم پیش نیاید، از کنترلرهایی به منظور مدیریت ورودی ها و خروجی باس ها استفاده می شود. این کنترلرها وظیفه مدیریت امور را بر عهده دارند. برای مثال می توان به کنترلرهای RAID اشاره نمود که حتی با خارج کردن هارد دیسکی از RAID در حین فعالیت سیستم و جایگزین کردن آن با هارد دیسک دیگر، فعالیت سیستم دچار مشکل نمی شود.

بیشتر بخوانید: انواع هارد دیسک و تفاوت آن ها با یکدیگر

تفاوت Hot Swap و Hot Plug

Hot Swap به معنای جابه‌جایی یا جایگزین یک قطعه به سیستم بدون نیاز به توقف یا خاموشی سیستم می باشد. در صورتی که سیستم از نرم افزارهای مناسب استفاده کند، کاربر می تواند بدون نیاز به ریستارت کردن آن، اجزایی را از سیستم جدا کرده و با اجزای جدیدی جایگزین نماید.

اما قابلیت Hot Plug امکان اضافه کردن اجزا یا جدا کردن آن ها از سیستم را فراهم می کند، بدون آن که نیازی به قطع کردن و یا خاموش کردن آن باشد.

سیستم هایی که قادر به پشتیبانی از قابلیت Hot Swap هستند، باید بتوانند عملکرد خود را در راستای تغییرات ایجاد شده در پیکربندی، تغییر دهند. این کار می تواند به شکل خودکار در هنگام شناسایی تغییر و یا با دخالت کاربر انجام گیرد.

کلیه اتصالات الکتریکی و مکانیکی در ارتباط با قابلیت Hot Swap بایستی به گونه ای طراحی شوند که کاربر و تجهیزات هنگام جا به جایی اجزا دچار آسیب نشوند. هم چنین عملکرد سایر اجزا سیستم نیز نباید به دلیل این تغییرات مختل شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا