قطعات و تجهیزات جانبیلپ تاپ و کامپیوتر

پرینت سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

پرینت سرور (Print Server) به دستگاه یا فریموری (ترکیب سخت افزار و نرم افزار) گفته می شود که می تواند امکان اتصال بین کامپیوترها و پرینترها را در سطح شبکه فراهم کند. این دستگاه وظیفه اتصال پرینتر از طریق شبکه به کامپیوترهای سرویس گیرنده را بر عهده دارد. پرینت سرور به طور معمول در شرکت ها و اداره هایی مورد استفاده قرار می گیرد که تعداد پرینترهای موجود در آن ها بیشتر از یک عدد بوده و یا کارهای چاپی در آن جا زیاد است.

در واقع پرینت سرور چندین پرینتر را به یک پرینتر که به عنوان پرینتر مرکزی شناخته می شود، متصل کرده و کاربر می تواند با فعال کردن آن، پرینتر را به شبکه محلی متصل کند. با توجه به ویژگی های آن، تعداد معینی از کاربران می توانند ارتباط برقرار کرده و از پرینترها استفاده کنند. هر دو سیستم عامل مک و ویندوز قادر به پشتیبانی از پرینت سرور هستند، از این رو استفاده از آن آسان است.

print server چیست

پرینت سرور ها به سه روش به پرینترها وصل می شوند:

  • اتصال موازی
  • USB
  • بی سیم (Wireless)

در پرینت سرورهای معمولی، کاربر قادر بود کامپیوترها را به وسیله پورت های USB به پرینت سرور وصل کرده و از پرینترها استفاده کند. اما این روش یک مشکل داشت و آن هم جمع شدن کامپیوترها و سیم ها در یک نقطه بود که این کار باعث شلوغی و بی نظمی می شد.

پرینت سرور

اما در Print Server وایرلس نیازی به ارتباط سیمی نیست و همان طور که از نام آن مشخص است، شما می توانید به کمک شبکه Wifi، ارتباط همه کاربران در هر نقطه از شرکت را با پرینت سرور برقرار کنید تا کاربران بتوانند بر اساس میزان دسترسی که برای آن ها مشخص شده است، از پرینترها استفاده کنند.

پرینت سرور وایرلس

بعضی Print Server ها خود یک پرینتر بوده و می توان آن ها را صورت بی سیم به شبکه متصل کرد، اما برخی نیز بی سیم نیستند و بایستی به کمک یک دستگاه کوچک که دارای قابلیت اتصال بی سیم به شبکه است، آن ها را به شبکه وصل کنید.

ناگفته نماند که امروزه با استفاده از نرم افزارهای موجود می توان عملیات اتصال وایرلس را انجام داد تا جایی که دیگر نیازی به خرید دستگاه جداگانه برای این کار نباشد.

ویژگی‌ های Print Server

  • امکان مدیریت از راه دور
  • کنترل دستگاه ها در حین پرینت گرفتن
  • کنترل سطح دسترسی به پرینترها
  • تعریف اولویت برای انجام پرینت
  • امکان توقف عملیات پرینت و ادامه آن
  • حذف یا مشاهده عملیات چاپ
  • امکان قرار دادن پرینترها در Active directory و کنترل دسترسی به آن ها به وسیله حساب های کاربری Active directory
  • ابزار مدیریت ویندوز (WMI) : استفاده از مدیریت API به منظور مدیریت چاپ در شبکه

هم چنین بخوانید: راهنمای خرید پرینتر چندکاره

مزایای پرینت سرور

با استفاده از پرینت سرور نیازی به خرید یک پرینتر برای هر کامپیوتر ندارید که این کار موجب صرفه جویی در تعداد پرینترها می شود.

استفاده از روش ذخیره سازی و صف بندی موجب می شود در مواقعی که کار چاپی زیاد است، از ترافیک روی شبکه جلوگیری به عمل آید.

print server

پرینت سرورها از نرم افزار مدیریت متمرکز بهره می برند و از آن جایی که کارهای چاپی در ابتدا به سرور رفته و سپس به پرینتر می روند، استفاده از این نرم افزار موجب می شود تا این کار به خوبی انجام گیرد.

معایب پرینت سرور           

زمانی که مشکلی برای پرینت سرور به وجود آید، امکان اتصال به پرینت های موجود از بین می رود و تا زمانی که مشکل به وجود آمده حل و رفع نگردد، نمی توان کارهای چاپی را انجام داد.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا