لپ تاپ و کامپیوترقطعات و تجهیزات جانبی

آنالیز نسل های DDR3 ،DDR2 و DDR4

رم سرور  DDR2

پیشرفت تکنولوژی طبق معمول ادامه داشت و در اواسط سال 2004 میلادی تکنولوژی های RAM های DDR2 به بازار معرفی شد.

رم سرور، تکنولوژی RAM های DDR2 یک پروتکل نسل جدید محسوب می‌شد که بیشتر برای نیازهای بازار بازی‌های کامپیوتری به بازار ارائه شد. سرعت این حافظه های RAM نسبت به نسل های قبلی قابل مقایسه نبود و می‌توانست تا پهنای باند 8.5 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند.

حافظه های RAM از نوع DDR2 دارای ماژول 240 پین هستند و قطعا سرعت بهتری نسبت به DDR دارند . این نوع حافظه‌ها می‌توانند چهار انتقال داده در یک پالس زمانی CPU یا در اصطلاح فنی four data transfer per memory clock cycle داشته باشند که تقریبا سرعت را نسبت به DDR ها دو برابر می‌کند. حافظه‌های DDR2 از دو کانال ارتباطی استفاده می‌کنند که در اصطلاح Dual Channel نامیده می‌شود و با اینکار شما هم نرخ انتقال بیشتری خواهید داشت و هم سرعت بیشتری را تجربه خواهید کرد.

حافظه های RAM از نوع DDR2 از مادربردهای قدیمی پشتیبانی نمی کنند و به نوعی می‌توان گفت Backward Compatible نیستند ، ساختار ماژول آنها کاملا با ساختار ماژول‌های DDR متفاوت است و بنابراین بر روی همان اسلاتی که DDR متصل می‌شود نمی‌توان آن را قرار داد. بنابراین شما نمی‌توانید حافظه‌های DDR را به DDR2 با داشتن یک مادربرد قدیمی به‌روزرسانی کنید.

رم سرور DDR3

از سال 2007 میلادی به بازار ارائه شدند. حافظه‌های DDR3 به عنوان یک انقلاب در صنعت حافظه بعد از DDR2 معرفی می‌شوند ، این نوع حافظه ها از ولتاژ پایین تری نسبت به هم نوع های قبلیشان استفاده می‌کنند ، بنابراین برق کمتری استفاده می کنند و در این میان می توانند نرخ انتقال اطلاعاتی بالغ بر 12.8 دهم گیگابیت در ثانیه را در مدل DDR3 1600 ارائه بدهند.

سیستم هایی که از DDR3 پشتیبانی می‌کنند می‌توانند ماژول‌های 1 و 2 و 3 تایی بصورت بانک در کنار هم داشته باشند. اگر سیستم شما این مورد را پشتیبانی کند ، سیستم شما می‌تواند چندین RAM از نوع DDR3 که هم Dual Channel هستند و هم Triple Channel را در کنار هم داشته باشند که سرعت و کارایی RAM شما را نسبت به داشتن فقط یک ماژول RAM بسیار بسیار بالاتر می‌برد.

»  سرورهای دو یونیت و چهار یونیت سوپرمایکرو با پشتیبانی از حافظه‌های Optane اینتل

حافظه‌های DDR3 دارای 240 پین می‌باشند و به همین دلیل به هیچ عنوان با مادر بورد های قبلی Backward Compatibility ندارند و شما در صورت نیاز به استفاده از این نوع حافظه ها باید مادربرد خود را نیز بروز کنید. هر کدام از اسلات های RAM از نوع DDR3 معمولا در مادربردها براحتی 16 گیگابایت RAM را پشتیبانی می‌کند.

در حال حاضر بازار حافظه های سرور در اختیار حافظه های DDR4 است. شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی از یک رم با سرعتی پایین‌تر از سقف مجاز مادربرد استفاده کنید. مثلا در یک مادربرد DDR4 که تا سرعت 2400 مگاهرتز را پشتیبانی می‌کند، می‌توانید رم DDR4 2133 مگاهرتزی نیز نصب کنید.

رم سرور DDR4

برجسته‌ترین تغییری که در DDR4 نسبت به DDR3 دیده می‌شود این است که سرعت و زمان بندیِ در دسترس بودن آن‌ها بازه‌ی گسترده تری دارد، مصرف برق کمتر است و زمان بیکاری یا تاخیر آن‌ها هم کاهش یافته است.

در مدل DDR3 تنظیمات سرعت کلاک (بدین معنا که رم با چه سرعتی می‌تواند داده را بخواند و بنویسد) تنها می‌توانست یکی از حالت‌های ۱۳۳۳MHz ، ۱۶۰۰MHz ، ۱۸۶۶MHz باشد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد رم‌های DDR4 سقفی برای سرعت کلاک شان ندارند، یا لااقل تولیدکنندگان هنوز نتوانسته‌اند به این سقف برسند. هر بار که به نظر می‌رسد تولیدکننده‌ای ماژول رمی با سرعت حداکثر ساخته است، تولیدکننده‌ی دیگری از راه می‌رسد و یک گام پیش‌تر می‌رود. در حال حاضر سرعت کلاک برخی مدل‌های DDR4 به 3000 مگاهرتز هم می‌رسد.

هنگام نصب سخت‌افزار مختلف اگر متوجه شدید رده‌بندی‌های متفاوتی شبیه مثال بالا دارند، نیازی به نگرانی نیست. مادربرد شما به حدی هوشمند هست که بتواند بین قسمت‌های مختلف هماهنگی ایجاد کند.

در جدول زیر اطلاعات مختلفی راجب انواع رم سرور از جمله نرخ انتقال اطلاعات، ولتاژ مصرفی و… در اختیارتان قرار داده ایم.

مشخصات حافظه های DDR4 DDR3 DDR2

در پایان، به بحث تفاوت فیزیکی رم سرور های  حافظه های DDR4 DDR3 DDR2 می‌رسیم. پایه های آی سی در ماژول های DDR2 و DDR3 و DDR4 از تکنولوژی BGA استفاده کرده و کاملا در زیر چیپ پنهان شده‌اند در صورتی که در ماژول DDR و SDRAM تمامی پین‌ها از زیر چیپ قابل مشاهده می‌باشند و در اصطلاح از تکنولوژی TSOP پیروی می‌کنند که کاملا در تصاویر زیر قابل مشاهده می‌باشد.

MEMORY DIMM MODULE GUIDE

رم سرور  SDRAM DIMM – 168 pinSDRAM DIMM - 168 pin

رم سرور  DDR DIMM – 184 pinDDR DIMM - 184 pin

رم سرور  DDR2 DIMM – 240 pin

DDR2 DIMM - 240 pin

DDR2 FULLY BUFFERED DIMM – 240 pin

DDR2 FULLY BUFFERED DIMM - 240 pin

DDR3 DIMM – 240 pin

DDR3 DIMM - 240 pin

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا