تجهیزات شبکه و دیتاسنتر

توپولوژی Bus چیست؟

توپولوژی Bus

توپولوژی Bus یا توپولوژی خطی یکی از متداول ترین توپولوژی ها به منظور پیاده سازی شبکه های LAN می باشد. در این نوع توپولوژی یک کابل نقش ستون فقرات را ایفا می کند و همه کامپیوتر های موجود در شبکه چه سرویس دهنده و چه سرویس گیرنده، به آن وصل می شوند. کابل مورد استفاده در این نوع توپولوژی، کابل کواکسیال بوده و نصب و راه اندازی آن بسیار آسان است.

توپولوژی خطی یا Bus Topology

در این نوع توپولوژی فقط یک کامپیوتر در آن واحد می تواند یک Packet منتقل کند. کامپیوتر ها در توپولوژی Bus فقط Packet هایی را مورد پذیرش قرار می دهند که شامل آدرس آن ها باشد. کامپیوتر مبدا اقدام به ارسال Packet کرده و این Packet تا لحظه رسیدن به کامپیوتر مقصد در طول مسیر در حرکت است. به این معنی که تا Packet مورد نظر به کامپیوتر مقصد برسد و پذیرفته شود، شبکه اشغال می گردد. با قرار دادن اجزایی به نام ترمیناتور در دو سر انتهایی کابل از bounce در شبکه های بر مبنای توپولوژی Bus جلوگیری می کندد. ترمیناتور وظیفه جذب سیگنال های الکتریکی و آزاد کردن کابل را بر عهده دارد. از این رو کامپیوتر ها قادر به ارسال Packet ها به شبکه خواهند بود.

هم چنین بخوانید: توپولوژی حلقوی چیست؟

در واقع توپولوژی Bus را می تون یک توپولوژی بی بهره نامید. چرا؟ چون کامپیوتر ها تنها به ارسال و دریافت اطلاعات می پردازند و هیچ گونه داده ای را دوباره تولید نمی کنند، از این رو خرابی یک کامپیوتر در شبکه موجب قطعی و از کار افتادن کل شبکه خواهد شد.

توپولوژی خطی یا bus topology

از مزایای توپولوژی Bus می توان به هزینه پایین (مصرف کابل کمتر در مقایسه با Star یا Mesh) و هم چنین نصب آسان آن اشاره کرد. مهم ترین عیب این نوع توپولوژی، سخت بودن عیب یابی آن می باشد.

مزایای توپولوژی Bus

  • کم بودن طول کابل

در این نوع توپولوژی از یک خط انتقال به منظور اتصال کامپیوتر ها به یکدیگر استفاده می شود به همین دلیل میزان کابل مصرف شده در آن کمتر می باشد. این امر موجب کاهش هزینه نصب و هم چنین ایجاد تسهیلات لازم به منظور پشتیبانی می شود.

  • ساختار ساده

توپولوژی Bus از یک ساختار ساده بهره می برد و فقط از یک کابل به منظور انتقال اطلاعات استفاده می کند.

  • توسعه آسان و تغییر ساختار

این توپولوژی به آسانی قابل توسعه بوده و می توان یک کامپیوتر جدید را در نقطه ای از شبکه اضافه نمود. در صورتی که تعداد ایستگاه های بیشتری در یک سگمنت اضافه شوند می توان از تقویت کننده هایی به نام Repeater بهره گرفت.

معایب توپولوژی Bus 

  • مشکل بودن عیب یابی

احتمال بروز خطا و اشتباه در توپولوژی خطی به دلیل سادگی موجود در آن، کم است، اما در صورت بروز مشکل پیدا کردن آن کار آسانی نخواهد بود. در شبکه های بر مبنای توپولوژی Bus کنترل شبکه در هر گره دارای مرکزین نیست و در صورت بروز مشکل باید نقاط زیادی برای تشخیص خطا مورد بررسی قرار گیرند.

  • مشکل بودن ایزوله کردن خطا

هنگامی که یک کامپیوتر در توپولوژی خطی دچار خطا شود، باید کامپیوتر در محل اتصال به شبکه مورد عیب یابی قرار گیرد. در موارد خاص می توان یک گره را از شبکه جدا نمود. در صورتی که مشکل در محیط انتقال باشد، تمام یک سگمنت باید از شبکه خارج شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا